Míg Nyugaton van egy nagyon erős felső középosztály, amely mélyen kötődik a saját országához, addig nálunk ez az elmúlt 30 évben kezdett csak újra kialakulni
– fogalmazott az Indexnek adott interjújában Nagy Elek erdélyi származású milliárdos nagyvállalkozó, a Főtaxi-csoport tulajdonosa.
Az üzletember szerint ez a magyar állam jól felfogott érdeke is, „hiszen ha nincs stabil hazai tőkésosztály, az komoly kockázat az országba nézve”. Hozzátette, hogy Romániába ezzel szemben másképp gondolkodtak, és „a lehető legszélesebbre tárták a kaput a nyugati nagytőke előtt” a meghatározó szektorokban, és ez korábban Magyarországon is megtörtént.
Nagy Elek úgy fogalmazott, ha a magyar vállalatok tőkeerősek, technológiailag fejlettek, exportképesek lesznek, akkor
oda kell nekik adni a támogatást, hogy még jobban erősödjenek, hiszen a fejlődésükkel az ország versenyképességét is növelik.
„Ez a koncepcióbeli különbség eldöntheti a két ország közti versenyt” – tette hozzá.
A milliárdos magyar vállalkozókat ért kritikákra azt mondta, hogy Magyarországon „szinte mindenkinek 1990 után kellett megszereznie azt a bizonyos első milliót”.
„Az aktuális hazai helyzetet valóban lehet kritizálni, helyes, nem helyes, de sokkal fontosabb azt történelmi távlatban vizsgálni.
Harminc év múlva már többnyire az utódaink kezében lesz a jövő, köztük akár az említett urak leszármazottjaival. Ha addigra megalapozódik egy olyan komoly vagyon, ami itt van, és itt is marad az országban, mert
az adott családoknak és a hozzájuk kapcsolódó cégcsoportoknak itt vannak a gyökerei, az hosszú távon a nemzet érdekeit szolgálja.
Sokkal jobban örülnék persze, ha emögött nemzeti konszenzus, közös politikai akarat állna, de ha nem megy, az ország jövőjét tekintve szinte mindegy, hogy ezt a jobb-, a közép- vagy a baloldal valósítja meg. A külföldi tőke ugyanis oda megy, ahol a legjobban érzi magát, egyszer jön, máskor megy, nem lehetünk teljes egészében kitéve külföldi befektetési döntések szeszélyeinek” – mondta.
A Főtaxi tulajdonosa arról is beszélt, hogy a hazai engedélyezéshez szükséges diszpécser-szolgálatot nem a szabályozásnak megfelelően tarja fen a konkurensnek számító Bolt. „Egy hagyományos társaság jellemzően havi tagdíjat szed, ők pedig fuvaronként vonják le a jutalékot” – fejtette ki. Megfogalmazása szerint ez nagyjából ugyanakkora összeg havonta a két cégnél, igen ám, de a hónap végén az áfát csak a Főtaxi fizeti meg meg, a Bolt nem. „Ha netán nem kell nekünk sem áfát fizetni, mi is tudunk milliárdos nyereségeket produkálni. Egyébként az induláskor ez nagyon nagy előnyt jelentett nekik, hiszen azonnal jött a többletprofit, amire égető szükségük volt a növekedéshez” – mondta.
Az üzletember beszélt a terveiről is: az ingatlanportfóliójába tartozik a pénzverde, jelenleg azon dolgoznak, hogy rozsdaövezetté nyilváníttassuk a területet. Ha ez a minősítés megvan, a tervek szálloda-, iroda- és lakásépítésről szólhatnak. „Nagyon zöld, A+ kategóriás irodaházakat szeretnénk, ami 21. századi, ideális központja lehet több fontos cégnek ennél a kiemelt közlekedési csomópontnál” – mondta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.