Nemcsak félelmetes külsejűek, hanem halálosabbak is a gyalogosok számára a nagyobb kisteherautók és városi terepjárók (SUV), különösen azok, amelyeknek a motorházteteje függőleges síkú. Az egyméteres vagy annál nagyobb hűtőráccsal rendelkező ilyen autók 45 százalékkal nagyobb valószínűséggel okoznak halált, ha elütnek valakit, derült ki az Egyesült Államokban forgalmazott autók biztonságával foglalkozó szervezet, az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) legfrissebb jelentéséből. A szervezet kutatói mintegy 18 ezer baleset adatait vizsgálták át, amikor autók gyalogost gázoltak.
A CNN a jelentéssel kapcsolatban emlékeztetett, hogy a legtöbb teherautónak és SUV-nek magas az elülső része, de a kisebb modellek között is vannak hasonlók. Például a Jeep Renegade motorházteteje is több mint egy méterre van a földtől.
Az autónak azonban nem is kell ilyen magasnak lennie ahhoz, hogy veszélyes legyen, az is elég, ha lapos az orra – vagyis a motorháztető gyakorlatilag egy vonalban van a szélvédővel –, vagy majdnem függőlegesen fut le a hűtőrács.
Még a kisebb méretű, dobozorrú autók is 26 százalékkal nagyobb eséllyel gázolnak halálra gyalogost.
A baleseti statisztikák pedig egyre romlanak az Egyesült Államokban, a halálos gyalogosgázolások száma több mint 80 százalékkal nőtt 2009 óta. Bár a romlásért részben a gyorshajtás és az utak rossz tervezése a felelős, közlekedésbiztonsági szakértők szerint hozzájárul a teherautók és SUV-k növekvő népszerűsége is, miközben az elektromos autók iránt még mindig csekély a kereslet.
Ráadásul bár egyre több teherautó-modellnél jelenik meg a gyalogosokra veszélyes nagyon magas, dobozszerű motorház, az agresszív formának nincsen semmiféle funkciója.
A gyártók készíthetnének olyan gépjárműveket, amelyek kevésbé veszélyesek a gyalogosokra azzal, ha alacsonyabbá tennék a motorháztetőt és lejtős vonalúvá a hűtőrácsot. Ezek a hatalmas, szögletes motorházak nem szolgálnak semmilyen célt
– hangsúlyozta közleményében Wen Hu, az IIHS vezető kutatója.
A függőleges elejű autók nagyobb valószínűséggel okoznak súlyos sérüléseket a fejen, a törzsön és a csípőn. Különösen nagy veszélyben vannak tőlük az alacsony gyalogosok.
A kutatók a statisztika készítésénél figyelembe vették azokat a tényezőket, amelyek megváltoztathatják a sérülés kockázatát, mint például a sebességkorlátozás a baleset helyszínén, valamint az elütött személy kora és neme.
Kizárták azokat a járműveket, amelyek gyalogosfelismerővel ellátott automatikus fékezéssel rendelkeznek, amely technológia egyre elterjedtebbé válik, és bizonyítottan csökkenti a gyalogosok sérüléseit. A washingtoni székhelyű Országos Autópálya Közlekedésbiztonsági Igazgatóság (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) javasolta is, hogy tegyék kötelezővé ezt a technológiát.
„Könnyű teherautóink és teljes méretű SUV-ink alapfelszereltségként rendelkeznek elülső gyalogosfékezéssel, és a nagy felbontású térlátó kamerarendszerek a legtöbb felszereltségi szinten elérhetők, vagy az alapfelszereltség részei” – reagált közleményében a General Motors.
A Ford szintén hangsúlyozta, hogy a gyalogosfelismerővel ellátott automatikus fékezés szinte minden új járművében,
így az F sorozatú pick-upokban is alapfelszereltség. A vállalat más vészfékező rendszereket is kínál a kis sebességű ütközések megelőzésére. A cég 8 százalékkal növelte járműeladásait hazai piacán a harmadik negyedévben, különösen a pick-upok és az SUV-k iránti kitartó keresletnek köszönheti a javuló értékesítési számokat.
A számos nagy amerikai autógyártót képviselő Alliance for Automotive Innovation is megerősítette, hogy tagjai „jelentős beruházásokat” hajtottak végre a gyalogosbiztonság javítása érdekében.
Az NHTSA azt is javasolta, hogy az új járművekre vonatkozó töréstesztek és egyéb biztonsági mérések rendszerét egészítsék ki gyalogosbiztonsági tesztekkel. David Harkey, az IIHS elnöke szerint azonban ez nem elég, az autógyártóknak a járműveik tervezésénél is figyelembe kell venniük a gyalogosok biztonságát.
„Egyértelmű, hogy az egyre nagyobb méretű járművek gyalogosok életébe kerülnek. Arra bátorítjuk az autógyártókat, hogy vegyék figyelembe ezeket az eredményeket, és alaposan vizsgálják meg az SUV-k és a pick-upok magasságát és formáját” – jelentette ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.