„Sajnálattal látom, hogy a Fővárosi Közgyűlés tegnapi döntése szerint Budapest vezetése teljesen félreérti a V0 Budapestet elkerülő teherforgalmi vasúti gyűrű és a Déli Körvasút funkcióját, és fölöslegesen keveri össze a két vasút ügyét” – írta csütörtöki Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid közlekedéspolitikáért felelős államtitkár. Ezzel Karácsony Gergely főpolgármester szintén facebookos közzétételére reagált, aki azt írta:
„A Déli Körvasút mentén élő budapestiek életminőségének védelmében (...) kezdeményezi a Fővárosi Közgyűlés, hogy induljon el a Budapestet elkerülő, úgynevezett V0 vasútvonal megvalósításának előkészítése. A cél, hogy kitereljük a városból a rendkívül nagy zaj- és rezgésterheléssel járó nemzetközi tranzit teherforgalmat. (...) A Közgyűlés kezdeményezte azt is, hogy a kormány vizsgálja felül, hogy a Ferencvárost és Kelenföldet összekötő vasútvonal kapacitásbővítése, azaz a Déli Körvasút kiépítése továbbra is indokolt-e és a Kormány által előirányzott célokkal arányos beavatkozást jelent-e a sűrűn lakott városi térségben.”
Erre reagálva az államtitkár a következőket jelezte.
Az a gondolatmenet, miszerint az egyik beruházás a másik alternatívája, teljesen hibás, hisz a V0 vasúti fejlesztés célja kifejezetten az áruszállítás segítése, a Déli Körvasút keretében megépülő kapacitásbővítés célja ellenben a személyszállítás bővítése. Két évvel ezelőtt az FKT határozatában Karácsony Gergely főpolgármester támogatásáról biztosította a Déli Körvasút kormányzati beruházást, melynek most épp a leállítását szeretné – miközben azóta nem változott semmi a projekt indokoltságában vagy műszaki tartalmában.
A Déli Körvasút és a V0 nem alternatívái egymásnak. A Déli Körvasút kapacitásbővítése a személyszállító vonatok miatt történik, a V0-son viszont a Budapestet nem érintő, tranzittehervonatok járhatnak majd. Ha elkészül a V0, a tehervonatok jelentős része valóban elkerülheti a Déli Körvasutat, de a személyszállítás fejlesztésére ez a beruházás önmagában nem alkalmas.
A V0, ha már készen lenne, önmagában akkor sem tudná annyira csökkenteni a Déli Körvasút terhelését, hogy érdemben emelni lehessen az elővárosi vonatok számát, hiszen a csúcsidőszakban,
amikor a legnagyobb szükség van a személyszállításra, már ma is alig jutnak szerephez a tehervonatok – tehát ha másfelé mennek a jövőben, akkor sem tudjuk sűríteni az elővárosi személyvonatokat, ha nem fejlesztjük a körvasutat. Az Érd–Székesfehérvár, Dunaújváros–Pusztaszabolcs, Biatorbágy–Tatabánya, Gödöllő–Hatvan, Monor–Cegléd–Szolnok útirányok felől az elővárosi és távolsági személyszállítási kapacitások növeléséhez mindenképp kell a kapacitásbővítés az összekötő vasúti hídon és a Népliget, illetve Kelenföld felé vezető szakaszokon – ezen beruházások kivitelezése már zajlik is.
A kormány ezzel párhuzamosan folytatja a V0 előkészítését, tervezését. Ez a vasút a tehervonatok számára, Budapesttől délre, részben meglévő vasútvonalak nyomvonalán, más szakaszokon teljesen új beruházásként készül Kecskemét felől érkezve Kunszentmiklós és Dunaújváros között új hídon keresztezve a Dunát, és onnan új kapcsolatokat nyitva Székesfehérvár–Győr irányában.
A V0 célja, hogy a keleti és dunántúli fő teherszállítási korridorokat összekösse.
Az Alföldön elsősorban a lőkösházi (120-as vasútvonal), a záhonyi (100) és a kelebiai–belgrádi (150) irányból jövő tehervonatok jönnek számításba, a legtöbbjük az 1-es vonalra, Hegyeshalom felé tart, de a 20-as és 30-as vonal felé is mennek például Szlovénia vagy Horvátország irányába. Az Ukrajnában zajló háború révén jelentősen megnövekedett vasúti szállítási igények mutatják: a Budapesti agglomerációs vasúti stratégia azon célkitűzése, hogy a Déli Körvasút és a V0 fejlesztése párhuzamosan történjen, a vasúti teherforgalom növekedésére tekintettel továbbra is indokolt, sőt, már rövid távon is időszerű.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.