A MÁV-Volán csoportnak nagymértékű, 100 millió forintos nagyságrendű anyagi kárt okoz évente a járművek rongálása, illetőleg a járműveket érintő lopások, legyen szó akár belső alkatrészek vagy kábelek eltulajdonításáról – tudatta a Világgazdasággal a vasúttársaság. Hozzátették: ezek a bűncselekmények – a jegykiadó automaták rongálásához hasonlóan – az okozott kár mértékétől függően kártérítési kötelezettséget vagy akár szabadságvesztést is vonhatnak maguk után. „Minden ilyen eset a közlekedési társaságok számára pluszköltséget jelent, a megrongált járművek pedig nem állhatnak forgalomba, ami járműhiányt, járatkimaradásokat, zsúfoltságot, késéseket okozhat, ezt pedig az utasok szenvedik el” – közölték.
Hangsúlyozzák: a MÁV-Volán csoport minden eseménnyel kapcsolatban rendőrségi feljelentéssel él, a megelőzés érdekében pedig a hatóságokkal közösen rendszeres akciókat szervez. A járművek technikai védelmének növelése emiatt is nagy hangsúlyt kap,
egyre több vonat utasterébe telepítenek vagyonvédelmi kamerákat, a Volánbusz járműveinek nagy részén szintén fedélzeti kamerarendszerek működnek.
Szerintük ezek megléte is visszatartó erő lehet, illetőleg a kárügyek megoldását nagyban segíti, hogy a kamerafelvételeket a hatóságok fel tudják használni a nyomozás során. Ezenfelül a rendelkezésükre álló valamennyi adatot, információt megosztanak a hatóság munkatársaival.
Kiemelkedően nagy problémát okoznak a járművekből eltulajdonított vezetékek. Annak ellenére, hogy az elvitt vezetékek csekély összeget érnek az elkövető számára, a járművekben okozott kár óriási, illetőleg a kocsik forgalomból való kiesése is jelentős, ami miatt a megfelelő színvonalú szolgáltatásnyújtás is csorbulhat.
Az elmúlt évekhez képest sajnos növekvő tendenciát mutat a graffitizések száma is – fűzték hozzá. Tavaly összesen 153 graffitis rongálás történt, ez 12 millió forint költséget jelentett. Csak a vonatok külső felületén több mint 2500 négyzetméter kellett letakarítani.
Tavaly egy elkövető a MÁV-Start 17 kocsijában okozott kárt azzal, hogy graffitivel firkálta össze a szerelvényeket. A rendőrséggel közösen azonban sikerült beazonosítani és elfogni a tettest. Az okozott kárral kapcsolatos követelést a mintegy 2,4 millió forintot így érvényesíteni lehet vele szemben, az eljárás még folyamatban van. Idén az első negyedévben már 70 esetről kapott jelzést a vasúttársaság, és 6 millió forint feletti a kár, miközben közel 800 négyzetméternyi külső graffitit távolítottak el.
A MÁV-HÉV hálózatán és motorvonatain is jelentős, évente több millió forintos kárt tesznek ki a rongálások.
A legtöbb esemény a H7-es, csepeli vonalon következik be.
Az idei első negyedéves statisztika alapján a 2023-as tendenciák folytatódnak. Idén eddig egy, a Szentendre járműtelepen elkövetett, körülbelül 200 ezer forintos kárt okozó rongálás volt a legmagasabb. Jellemzően az ablakokat rongálják meg, karcolják össze vagy törik be, de az utastérben a paravánok sérülése és a jegykezelő készülékek leszerelése is gyakran előfordul.
A legnagyobb szándékos kárt a HÉV-szerelvényeknél is a külső vagy belső felületeken elhelyezett graffitik okozzák. Kiemelik: egy-egy firkálás eltávolítása, mérettől függően több százezer forintba kerül, de rosszabb esetben, a kocsi újrafényezése válik szükségessé, ami akár milliós többletköltség. A graffitiket igyekeznek órákon belül nyomtalanul eltávolítani, de ha az utastéri graffiti nem távolítható el azonnal, előfordul, hogy a motorvonatot ideiglenesen – a karbantartás elvégzésig – megrongált állapotban kell forgalomba állítani, ami átmenetileg rontja az utazási élményt.
A Volánbusznál a leggyakoribb károk közé tartozik az ülések összefirkálása, idegen anyaggal (például rágó, folyadék) beszennyezése, a kárpit felhasítása. Ilyen esetek hetente öt-hat alkalommal is előfordulnak. Ahogy arra rámutatnak:
csak az ülések újrakárpitozása éves szinten 13-14 millió forintba kerül.
A kárpitot, függönyt sokszor speciális tisztítószerekkel sem lehet kitisztítani, ilyenkor sajnos csak a csere a megoldás, ami újabb költség.
Szintén gyakori, hogy rágógumit nyomkodnak az USB-csatlakozóba, amit ki sem lehet szedni, ezért ezeket az elemeket is cserélni kell. Egyes esetekben az autóbuszon kialakult szóváltás vagy fizikai atrocitás részeként rongálják meg járműveket. Idén már előfordult, hogy ittas személy hirtelen felindulásból ütni kezdte az első ajtó üvegét, aminek következtében az üveg berepedt, másik alkalommal két utas dulakodás közben betörte a hátsó ajtó üvegét, de előfordult, hogy minden előzmény nélkül téglát dobtak az autóbusz szélvédőjének, ami berepedt.
Máskor üzemanyaglopással összefüggésben tesznek kárt a buszban, megrongálják az üzemanyag-betöltő ajtaját, vagy a tartály zárját feszítik fel. Egy autóbusz értéke 75-100 millió forint, a rongálás helyreállítása pedig nemcsak komoly összegeket emészt fel, de a javítás ideje alatt az adott busz nem tud dolgozni, és előfordulhat, hogy csak korosabb járművel tudjuk helyettesíteni.
A MÁV-Volán csoport ezúton is kéri utasait, hogy a saját és utastársaik érdekében figyeljenek oda környezetünkre, a rongálásokkal az anyagi kár mellett rontja az utazási élményt, és fennakadásokat okozhat a közlekedésben.
Forradalmi bejelentést tett a Volánbusz: heteken belül már bankkártyával is lehet fizetniIdén szeptemberig a Volánbusz valamennyi helyközi járatának fedélzetén elérhetővé válik a készpénzmentes jegy- és bérletvásárlás. Az első elektronikus fizetést lehetővé tevő eszközök a tesztüzem után Pest vármegye területén közlekedő autóbuszokra kerülnek fel, ezt követően pedig országszerte megkezdődik a telepítésük. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.