BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alacsonyabb gyógyszerárakat akar az amerikai elnök

Trump azt szeretné, ha a gyártók a mostaninál élesebb árversenyt folytatnának egymással, az árcsökkenés pedig megmutatkozna a fogyasztói árakban.

Csak ideiglenes eladási hullámot indított az amerikai gyógyszergyártók részvénypiacain Donald Trump amerikai elnök péntek délutáni beszéde. Újra utalt rá, hogy a receptköteles medicinák ára sok amerikai számára elérhetetlenül magas.

Igaz, elsősorban nem a gyártók felelősek a magas árakért, hanem

a gyógyszereket busás haszonnal továbbadó közvetítők: ide sorolta az egészségbiztosítókat és az úgynevezett PBM-szolgáltatókat (gyógyszercsomagküldők, akik a nem online patikahálózatoknál sokkal kedvezőbb beszerzési árakon vásárolnak – a piac két vezető szereplője a CVS Health és az Express Scripts).

Trump azt szeretné, ha a gyártók a mostaninál élesebb árversenyt folytatnának egymással, az árcsökkenés pedig megmutatkozna a fogyasztói árakban.

US President Donald Trump delivers remarks with Health and Human Services Secretary Alex Azar (R) on reducing drug costs in the Rose Garden at the White House in Washington, DC, on May 11, 2018. / AFP PHOTO / NICHOLAS KAMM
Forrás: AFP

Ron Wyden, az ellenzéki demokraták képviselője szerint az elnök beszédére a gyógyszermultik pezsgőt bonthatnak, hiszen Trump mindössze kérte őket, elszámoltatni nem akarja a cégeket. Az elnök egyik javaslata, hogy

a különféle medicinákat hatékonyság szerint árazzák, a gyógyszerreklámokban pedig tegyék kötelezővé a listaár feltüntetését.

A piac is keményebb szavakra számított az elnöktől, ennek köszönhető, hogy az S&P egészségügyi indexe pénteken 1,5 százalékos erősödéssel zárt.

Mozgalmas napja volt az elnöknek pénteken: a világ vezető autómárkáinak képviselőivel is tárgyalóasztalhoz ült. Itt hangzott el, hogy

az EU-ból importált autókra 20 százalékos vámot vethetnek ki, ha az EU válaszlépéseket hoz a vas- és alumíniumbehozatalt büntetővámokkal drágító amerikai intézkedések után.

Trump terve ugyanakkor nehezen kivitelezhető az érvényben lévő WTO-megállapodás alapján: az ugyanis 2,5 százalékos vámkiszabást tesz lehetővé személyautókra és 25 százalékost a tehergépkocsikra (kivéve azokat az országokat, amelyekkel szabadkereskedelmi megállapodása van az Egyesült Államoknak).

A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.