Komoly fenyegetés az ipar számára a kínai magnéziumhiány – kongatták meg a vészharangot az Európai Unió vezetői. Angela Merkel leköszönő német kancellár a csütörtöki brüsszeli csúcstalálkozón figyelmeztette az uniós elöljárókat: amennyiben nem változik a helyzet, akkor az autógyártók, illetve más alumíniumfelhasználó iparágak heteken belül leállíthatják a termelést. A megoldás az lehet, ha Kína újra beüzemeli magnéziumkohóit – összegzi a Financial Times.
Osztja Merkel aggodalmát Andrej Babis cseh miniszterelnök is. Csehország Németország mellett a másik nagy uniós autógyártó nemzet.
A válságot az okozza, hogy Kína a gyorsan emelkedő energiaárak miatt leállította magnéziumkohóit. Európa pedig nagymértékben függ a Kínából érkező nyersanyagoktól. A globális magnéziumellátás 87 százaléka, míg az európai fogyasztás 95 százaléka származik az ázsiai országból. Az nagy európai ipari vállalatokat képviselő üzleti szövetségek úgy látják, csak november végéig vannak tartalékaik.
A hiány miatt ráadásul áremelkedés is sújtja a vállalatokat. Az alacsony készlet miatt ugyanis a magnézium ára az ötszörösére ugrott év eleje óta.
Az ipari szereplők ezért felszólították az uniós vezetőket, hogy működjenek együtt Kínával annak érdekében, hogy „enyhítsék a rövid távú, kritikus mértékű hiányt, valamint ellátási láncokra gyakorolt hosszú távú negatív hatást”.
Az ellátási láncok döcögése, valamint a magnéziumválság miatt Európa-szerte vállalkozások ezrei, ezáltal pedig munkahelyek millió kerültek veszélybe – áll a European Aluminium lobbicsoport közleményében.
Az Európai Bizottság közölte: tisztában vannak a helyzet súlyosságával és felvették a kapcsolatot Pekinggel egy hosszú távú megoldás kidolgozása érdekében.
Míg a jobbhorgot a magnézium-, addig a balegyenest a csiphiány viszi be az európai autógyártásnak.
A már említett cseheknél az egyik legnagyobb szakszervezet, a KOVO elnöke arról beszélt, hogy a csiphiány miatt az autóiparba begyűrűző válság azokat a kisbeszállítókat sújtja leginkább, akik híján vannak nemzetközi támogatásnak. A kormány ezért fontolóra veheti, hogy a járványügyi támogatásokat ezekre a vállalkozásokra is kiterjeszti, kivédve ezzel egy esetleges, más alapanyagok hiánya által okozott krízist.
A szakszervezet szerint, amennyiben a kisbeszállítók bezárásra kényszerülnek, annak hosszú távú negatív hatásai lehetnek az autóiparra. Az autógyártók ugyanis nem tudják azonnal újraindítani a gyártást, mivel a beszállítók csődje miatt továbbra is alapanyaghiány állna fenn.
A franciáknál sem rózsás a helyzet. A Renault múlt pénteken közölte, hogy idén 500 ezer autóval keveset autót gyárt le a félvezetők hiánya miatt, ami több mint kétszerese a korábbi prognózisnak. A gyártó ugyanakkor profitvárakozásait fenntartotta, amit a magasabb autóárakkal, valamint a költségcsökkentéssel érnének el. A hírre a cég részvényei 1,7 százalékot estek a párizsi blue chipeket tartalmazó CAC-40 tőzsdén.
A Reuters beszámolója szerint a Renault pénzügyi igazgatója, Clotlide Delbos arról beszélt, hogy az év végére némileg enyhülhet a csiphiány, miután a globális félvezetőellátásban kulcsszerepet játszó Malajziában enyhülnek a pandémia miatti korlátozások, de ettől függetlenül 2022-ben is szűkösek lesznek a készletek.
Delbos ugyanakkor más alapanyagokkal kapcsolatban nem érzékel hiányt, mindössze az áremelkedést említette, mint nehezítő tényezőt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.