A kiskereskedelem és a feldolgozóipar a szükségesnél nagyobb mennyiséget vagy a szokásosnál korábban rendel a beszállítóitól, mert pánikba estek a globális ellátási láncokban állandósult súlyos fennakadások miatt, ez azonban csak még tovább rontja a helyzetet – figyelmeztetett a CNBC-nek nyilatkozva Jonathan Savoir, az ellátási lánc ökoszisztémájával foglalkozó Quincus vezérigazgatója. Szerinte ez úgynevezett ostorcsapás effektust okoz, még nagyobb kapacitáshiányhoz és fokozatosan jelentősebb keresleti mozgásokhoz vezet, amelyeknek elsődleges hatását a nyersanyagszállítók fogják megérezni. Hasonló veszélyt lát az RBC Wealth Management amerikai pénzügyi tanácsadó is, amely elemzésében azt írta, hogy a „fölösleges” rendelések csak növelik a sorokat a kikötőkben, és „gyilkos spirált” alkotnak.
A cég adatelemzése szerint az általuk figyelemmel követett nagy kikötők 77 százalékában már szeptemberben is „abnormálisan hosszú” volt a teherhajók átfutási ideje, és az általános globális ellátási lánc problémája „egyértelműen rosszabbodó tendenciát mutat”. Egyedül az amerikai konténerforgalom 40 százalékát bonyolító Los Angeles-i/Long Beach-i kikötőben kétszázezer konténer várt kirakodásra a hét elején. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) részben az ellátási lánc zavarai miatt vágta vissza a múlt héten 0,1 százalékponttal, 5,9 százalékkal a globális gazdaság idei növekedési kilátásait.
A karácsony közeledtével várhatóan hiány keletkezhet többfajta árucikkből, az egyébként is fokozatosan növekvő árak pedig tovább száguldanak majd a magas kereslet és az alacsony kínálat miatt.
A gyártási mellett ráadásul a fejlett államokban szállítási válság is van, súlyos ugyanis a hiány kamionsofőrből. Az Egyesült Államokban rekordmennyiségű, 80 ezer üres álláshely van – mondta a CNN-nek Chris Spear, az American Trucking Associations vezérigazgatója. Ez harminc százalékkal több, mint a koronavírus-járvány előtt, pedig már akkor sem volt elegendő munkaerő. Az Egyesült Államokban az árucikkek 71 százalékát kamionnal szállítják, és
ha semmit nem tesznek a helyzet javítása érdekében, akkor 2030-ra 160 ezerrel lesz kevesebb sofőr a szükségesnél, tíz évvel később pedig már egymillió új munkaerőre lenne szükség.
A briteknél a kormány eddigi intézkedései ellenére semmiféle javulás nem tapasztalható ezen a téren a szállítmányozók szövetsége szerint, így a sofőrhiány és az ellátási láncok válsága még akár egy évig is elhúzódhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.