Jelentősen csökkenő ügykezelési idő, javuló ügyfélélmény, alacsonyabb működési költségek, a monoton feladatok alól felszabaduló kollégák – ezekkel az előnyökkel jár, ha egy pénzintézet szoftverrobotot használ. A következő időszakban globális szinten évente átlagosan jóval tíz százalék fölötti növekedés várható ezen a piacon.
Látványos változásokat hozott a pénzügyi szektorban az elmúlt másfél év, a korábban megindult digitalizációs folyamat a világjárvány hatására még nagyobb lendületet kapott, és a megváltozott fogyasztói szokások, elvárások is lépésre kényszerítik a pénzintézeteket.
Emellett egyre nagyobb nyomás alatt tartják az ágazat hagyományos képviselőit a megszokott folyamatokat felforgató és az ügyfélkiszolgálást új szintre emelő fintechvállalkozások is.
Erre jó példa, hogy Magyarországon is teljes értékű bankká vált és betétbiztosítást is kínál a Revolut, melynek szolgáltatásait egyébként már több mint félmillióan használják itthon.
Ebben a piaci környezetben minden korábbinál fontosabbá vált a pénzintézetek számára, hogy hatékonyan, alacsonyabb költséggel tudják megvalósítani folyamataikat, illetve növeljék az ügyfélélményt. Ezen célkitűzések elérésében jelenthet komoly segítséget a bankoknak és biztosítóknak a robotizált folyamatautomatizálás (RPA), amivel a nagy számban ismétlődő, monoton, időrabló feladatokat lehet átadni a szoftverrobotoknak.
Ezek a megoldások képesek utánozni az ügyintézők tevékenységét a már meglévő alkalmazások felületén keresztül, segítségükkel pedig könnyen növelhető az üzleti hatékonyság és csökkenthető a kapcsolódó működési költség.
A szoftverrobotok hiba nélkül és fáradhatatlanul végzik munkájukat, így a korábban ezekkel a monoton folyamatokkal foglalkozó munkatársak magasabb hozzáadott értékű feladatokra összepontosíthatnak.
Az RPA-t igazán hatékonyan olyan folyamatok esetében lehet alkalmazni, amelyek szabályalapúak, kevés kivétellel, nagyszámú, automatizálható tranzakcióval járnak, illetve magas szinten sztenderdizáltak a beérkező adatok.
A szoftverrobotok a pénzügyi szektor vállalatainál és egyéb ágazatokban is számos területen alkalmazhatók hatékonyan, így többek között a számlák kezelésénél, ügyféladatok összegyűjtésénél – például hitelügyletek esetében –, díjvisszafizetési folyamatoknál, az értékesítésben és ügyfélszolgálatnál vagy akár az új kollégák beléptetésénél is. Ennek megfelelően globális szinten folyamatosan nő a kereslet az ilyen megoldások iránt. Az RPA-piac a múlt évben 11,9 százalékkal, 1,58 milliárd dollárosra nőtt a Gartner elemzése szerint, és a kutatócég a 2024-ig tartó időszakra vonatkozó előrejelzésében évente átlagosan 10 százalék feletti bővülést jósol ennek a szegmensnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.