A vállalati gyorsjelentésekből sok információt meg lehet tudni, különösen ha a számok mögé nézünk és azt is megvizsgáljuk, hogy mik azok a kérdések, amik a cégeket foglalkoztatják. Ezt tette a FactSet nevű cég szenior elemzője John Butters is, aki szerint 2010 óta, mióta ezeket az adatokat gyűjtik, az S&P 500-ban szereplő cégek közül sosem beszéltek többen az ellátási láncokról és az inflációról – írja a Marketwatch.
Mindeddig 475 cég jelentkezett az indexben szereplők közül harmadik negyedéves adataival és ezek közül 342, vagyis a cégek 72 százaléka említette az "ellátási lánc" kifejezést. A korábbi rekord 2020. első negyedéve volt, ám ekkor csak 292 vállalat tartotta fontosnak annyira ezt a problémát, hogy arról gyorsjelentésében is beszéljen.
Hasonló a helyzet az inflációval is, melyről 295 vállalat beszélt harmadik negyedéves adatai kapcsán. Az infláció említésének gyakorisága ráadásul az előző negyedév rekordját döntötte meg, amikor még csak a cégek 44 százaléka tartotta fontosnak megemlíteni a kérdést.
A két jelenség természetesen összefügg, így az Egyesült Államokban a jegybank szerepét ellátó Fed elnöke, Jerome Powell is azon a véleményen van, hogy
az inflációt elsősorban az ellátási láncokban kialakult szűk keresztmetszetek okozzák,
és az ellátási nehézségek enyhítésére a Fednek nincsenek eszközei.
A Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS), melyet a központi bankok központi bankjaként szoktak leírni a hónap elején kiadott jelentésében szintén az ellátási nehézségekben látja a drágulások okait. Ezek a BIS szerint azért alakultak ki, mert a koronavírus okozta recesszióból kilábaló gazdaságokban
a fogyasztás szerkezete a feldolgozóipari termékek felé mozdult a szolgáltatásoktól.
Mindezt az akadozó ellátással szemben magukat túlbiztosítani kívánó cégek felhalmozása és többletrendelése tovább súlyosbította. A BIS szerint a helyzetet a békeidőkre jellemző vékony ellátási láncok tovább rontották. Ezek ugyanis a hatékonyságot helyezték a középpontban a rugalmasság helyett, így kevés tartalékkal rendelkeztek.
Az így kialakuló hiányok valóban felfelé tolták az árakat, ám egyelőre nem indult be a tartós inflációhoz vezető bér- és áremelkedési spirál a BIS szerint.
Az utóbbi idők egyik legnagyobb gazdasági vitáját kiváltó kérdés arról szól, hogy mennyiben írható a mostani áremelkedés az ellátási nehézségek számlájára. A kérdésre könnyen lehet, hogy hamarosan választ kaphatunk, legalábbis a Bloomberg írása szerint a helyzet javulásnak indult.
A tengeri szállítás árait mérő Drewry's World Container index értéke már 8 hete csökken folyamatosan
és bár még mindig jóval magasabb a sokéves átlagnál, már 19 százalékkal elmarad a szeptemberi csúcstól.
Az olyan nagy cégek, mint a Target és a Walmart egyaránt arról beszéltek az utóbbi időben, hogy jelentős mennyiségű készlettel várják a karácsonyi rohamot. Az amerikai feldolgozóipar októberi adatai alapján még az autógyártást bénító csiphiány is enyhülni látszik, legalábbis a járműgyártás volumenének 11 százalékos növekedése erre utal.
Ugyanakkor ez még nem jelenti a válság végét, így hiába csökken például a naponta érkező konténerszállító hajók száma, azokból még mindig rekordmennyiségű várakozik a Los Angeles-i kikötőben és a várakozási idő továbbra is növekszik. Azonban a legtöbb jel arra mutat, hogy csökken az ellátási láncokat érintő nyomás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.