BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vásárlási lázban ég Románia

Egyelőre semmilyen külső körülmény nem látszik visszafogni a romániai fogyasztók vásárlási kedvét, ha árleszállításról van szó.

Az idei, november második hétvégéjén megrendezett Black Friday minden korábbi rekordot megdöntött – a szabálytalanságok, az átverések terén is a Figyelő cikke szerint. Csak az eMAG-nak, amely egyetlen napra hirdette az akciót, a nem végleges adatok szerint legalább 45 milliárd forintnyi forgalma volt. Egyes kereskedők erre a hétre jelentettek be rendkívüli árkedvezményeket.

Évről évre növekvő számokat vonultatnak fel keleti szomszédunkban a Black Friday néven elhíresült árleszállítási akciók.

Az idén november 12-én és az azt követő két napon váltottak ki össznépi őrületet a zokniktól az aranyrudakig terjedően alkalmazott kedvezmények, amelyek a korábbinál fokozottabb hatósági éberséget is fakasztottak, hiszen árcsökkentések sokaságáról derül ki rendszerint, hogy korántsem annyira kihagyhatatlan alkalmak, miként hirdetik. Elemzők szerint a valóban érdeklődésre számot tartó termékek árának a mérséklése általában a 10–20 százalékos tartományban mozog.

Ilyenkor nem csupán az online világban tapasztalható az átlagot jóval meghaladó nyüzsgés, ugyanis az előző esztendőkben az elektronikai cikkeket forgalmazó üzletek előtt is szép sorok képződtek. Miközben az internetes vásárlások iránti érdeklődés amúgy is állandóan nő, 2021-ben ezt fokozta, hogy a koronavírus-járvány negyedik hulláma miatt ezekben a hetekben csak zöldigazolással (oltottságot vagy korábbi fertőzést igazoló dokumentummal) lehetett bejutni a bevásárlóközpontokba.

Tízéves történelem

Az Egyesült Államokban először 1966-ban használt fekete péntek elnevezéssel felcímkézett akció ötlete 2009-től kezdett begyűrűzni Romániába. A 2011-es első, tényleges nekirugaszkodás még szerényre sikeredett, de aztán évről évre növekedett azok száma, akiket elvarázsolt a valós vagy látszólagos kedvezmények lehetősége.

Az első esztendőkben sűrűn akadoztak a weboldalak, ám a probléma 2015 után szinte teljesen megoldódott, a cégek ugyanis hamar felismerték a szerverekbe, infrastruktúrába való befektetés előnyeit.

Fotó: Anna Blazhuk

Így az utóbbi években az eMAG online kereskedelmi áruház oldalán akár 400 ezer felhasználó is lehetett egyszerre,

míg 2012-ben még csak 130 ezer körüli volt a számuk. Az is rendszeresen megtörtént, hogy az esetenként többnaposra nyújtott Black Friday előtt a kereskedők felpumpálták az árakat, az „akcióra” pedig azokból csökkentettek jelentősnek látszó százalékokat.

A Hotnews.ro nevű hírportál által készített, a nagy leértékelés és vásárlási őrület tízéves romániai történetét pásztázó összeállításból az is kiderül, hogy 2012-ben a romániai lakosságnak még csak a negyede hallott az akcióról – ez az arány ma már 90 százalék.

Az eMAG 2013-ban gépkocsikat is kínált akciósan, 2016-ban pedig 17 ezer lejért (akkori árfolyamon 3100 euróért) talált gazdára egy kameralencse. Két évvel később akadt valaki, aki az árleszállítást kihasználva 130 ezer lejért (28 ezer euró) vásárolt aranyat.

A fekete péntek legnagyobb „játékosa” változatlanul az eMAG: míg 2011-ben 8 millió euró értékben árult a nagy akciók napján, 2013-ban ez az összeg 23 millió, 2016-ban közel 67 millió, 2020-ban pedig 121,9 millió euróra nőtt. Az idén ötszázalékos bővülésre számított. Egyelőre részleges adatot közölt, amelyet mindjárt ismertetünk. Elemzők szerint az áru mellett feltüntetett jelentős kedvezmény hatására sokan vesznek olyan terméket is, amelyre nincs szükségük, így a kereskedők egy átlagos időszakhoz képest akár öt-tízszeres forgalmat bonyolítanak.

„Tűtől a repülőig”

Az idei rajt is erős volt: a fekete pénteki árleszállítási akció első két órájában közel 132 millió lej (26,7 millió euró) volt a romániai online áruházak forgalma, bő 12 százalékkal nagyobb, mint a tavalyi azonos idősávban – adta hírül az Agerpres hírügynökség.

Az eMAG jelentése alapján a csak náluk lebonyolított black fridayes tranzakciók értéke

alig több mint két óra után csaknem elérte a 300 millió lejt (60,6 millió euró).

Az akció 7 óra 25 perckor indult – aki kitalálta az időpontot, értékes nyereményhez jutott (huszonegyen saccoltak jól, közülük az öt kisorsolt különböző elektronikai termékeket, főként drága okostelefont kapott). A PayU fizetési rendszer adatai szerint már az első percben majdnem 3600 tranzakció történt, az első két óra alatt pedig csaknem 192 ezret jegyeztek, 42 százalékkal többet, mint tavaly. Az online vásárlások átlagos értéke pedig 684 lej (138 euró) volt. Reggel 9.05 óráig 87,57 millió lejt (17,8 millió euró) költöttek el a vevők, 26 százalékkal meghaladva a múlt évi értéket. A tranzakciók 75 százalékát képező IT-termékek voltak a legnépszerűbbek. Külföldről 15 ezer vásárlás történt; a legtöbben Nagy-Britanniából, Ukrajnából és az USA-ból vásároltak a romániai webáruházakban.

A végleges adatokat ugyan még nem közölték, de az eMAG sietett jelezni, hogy tőlük, illetve a 8300 viszonteladót tömörítő Marketplace oldalon 2,2 millió árucikket rendeltek, ami 27 százalékos bővülést jelent a tavalyi számhoz mérten. A megrendelések értéke 24 millió lejjel növekedett, a számláló végül 609 millió lejnél (124 millió euró) állt meg. A legnagyobb „tolongás” a televíziók és az audiorendszerek körül alakult ki, s meglepően sokan rendeltek egészségügyi kezelési és biztonsági produktumokat is. De elkelt például 26 ingatlan, 11 gépkocsi, 80 ezer liternyi üzemanyag, valamint 1370 éjszakára szóló turisztikai csomag.

Fotó: SERGE ATTAL / AFP

Zsebpénznyi szigor

A rabló-pandúr játék is új fázisba lépett: a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (ANPC) különleges parancsnokságot hozott létre a trükközők kordában tartása céljából.

Azután döntöttünk erről, hogy bizonyos cégek úgymond ellopták a kampány startját. Nulla toleranciára számíthatnak, akik nem tartják be a törvényeket

– jelentette be Claudiu Dolot, a hatóság elnöke. A jogszabály értelmében ugyanis a kereskedőknek az akciót megelőző harminc napban alkalmazott legkisebb ellenértékre kell alkalmazniuk az árcsökkentést.

Az első „eredményekről” már az árengedmény-akció elindítását megelőző napon beszámoltak: tizenegy webáruházat bírságoltak meg, összesen 275 ezer lejre (55,6 ezer euró). Főként azért, mert a referenciaárnál nagyobb összegért kínáltak termékeket, azt hirdetve, hogy leszállított áron megvásárolhatók. Szerepelt közöttük az eMAG, valamint az elektronikai cikkeket forgalmazó két legnagyobb romániai áruházlánc, az Altex és a Flanco üzemeltetője is.

Az ellenőrzés folyamán több mint ezer termék esetében találtak kivetnivalót az árképzésben. Ennél is elgondolkodtatóbb azonban az Altex képviselőinek a védekezése, miszerint nem tudnak korrektek lenni egy olyan piacon, amelyen senki sem az.

A rendellenességek miatt a fogyasztóvédők az Altexet 50 ezer lejre bírságolták,

és javasolták a cég tevékenységének a felfüggesztését is mindaddig, amíg nem hagy fel az inkorrekt kereskedelmi gyakorlattal. A szakhatóság ráadásul a bűnügyi hatóságokat is értesíteni fogja.

Az intézkedés szépséghibája a bírság komikusan alacsony szintje: 2020-ban a szóban forgó lánc üzleti forgalma meghaladta az egymilliárd eurót, ehhez érdemes arányítani a tízezer eurós büntetést. De az eMAG esetében is érvényes a megállapítás: a kereskedést működtető Dante Internationalt szintén tízezer euróra bírságolták, így a tavalyi profitja 0,046 százalékát „nyögi” ki ily módon.

A cikk a Figyelő hetilap november 25-én megjelent számában került publikálásra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.