A kínai kormány tanácsadói azt javasolják, hogy a hatóságok a 2021-re kitűzöttnél alacsonyabb gazdasági növekedési célt határozzanak meg 2022-re, ezzel nagyobb mozgásteret engedve a strukturális reformoknak a növekvő kihívások közepette.
Az éves gazdasági növekedést a 2021-re kitűzött „6 százalék feletti” célról 5 és 5,5 százalék közöttire mérsékelnék. A növekedési célokra vonatkozó ajánlások azért is különösen fontosak a befektetők számára, mert az hatással lehet a jövő évi reformprogramra, melyről Hszi Csin-ping elnök és más magas rangú vezetők ebben a hónapban tartanak éves központi gazdasági munkakonferenciát.
A Reutersnek nyilatkozó egyik tanácsadó szerint jövőre új gazdaságirányítási rendszert vezetnek be, amelyhez nélkülözhetetlen a gazdasági stabilitás fenntartása. A kormányzati tanácsadók javaslatokat tesznek, de nem vesznek részt a végső döntéshozatali folyamatban. A kínai legfelsőbb vezetés hagyományosan a decemberi ülésen fogadja el a növekedési célt, amelyet aztán a parlament éves ülésének megnyitóján, általában márciusban nyilvánosan is bejelentenek.
A piaci elemzők arra számítanak, hogy Kína növekedése 2022-ben 5,5 százalékra lassul, azonban sokan ezt is túl optimistának tartják, és olyan új kockázatokra hívják fel a figyelmet, mint a vészesen romló ingatlanszektor vagy az új omikron vírusvariáns.
Liu Jüan-csun (Liu Yuanchun), a Renmin Egyetem alelnöke ugyanakkor korábban azzal számolt, hogy Kínának jövőre legalább 5,5 százalékos növekedést kell elérnie ahhoz, hogy képes legyen a megcélzott 12 millió új városi munkahely megteremtésére.
A világ második legnagyobb gazdasága, amely a tavalyi visszaesés után látványos fellendülést produkált, az elmúlt hónapokban veszített lendületéből, elsősorban a lassuló feldolgozóipar, a hatalmas ingatlanpiaci adósságok és az újabb járványkitörések miatt. A politikai döntéshozók ezért jövőre valószínűleg növelni fogják a monetáris és fiskális támogatást a lassuló gazdaság megsegítésére, miután idén az ingatlanbuborékok elhárítására összpontosítottak – vélekedik Louis Kuijs, az Oxford Economics munkatársa.
A tavalyi gazdasági munkakonferencia is azt a célt tűzte ki, hogy a fellendülést a strukturális reformok végrehajtására használják fel. A 2021-re vonatkozó szerény, „6 százalék feletti” növekedési cél
– amely jóval elmaradt az elemzők akkori 8 százalék feletti előrejelzésétől – nagyobb mozgásteret adott a döntéshozóknak a gazdasági reformokra, köztük a gazdaság ingatlan- és adósságfüggőségének csökkentésére, több erőforrás becsatornázására a csúcstechnológiás gyártásba, valamint egy zöldebb és egyenlőbb gazdaság megteremtésére. A technológiai, oktatási és szórakoztatópari ágazatokat érintő idei szabályozási szigorítások azonban súlyos kérdéseket vetettek fel a kínai magánszektor jövőbeli növekedésével kapcsolatban.
Mindezeket követően jövőre több nagyvárosban, köztük Sencsenben, Hangcsouban és Hajkouban egy új kísérleti ingatlanadót vezethetnek be. Peking azt reméli, hogy az ingatlanadó segíthet a lakásspekuláció visszaszorításában, új kormányzati bevételi forrásokat teremthet, és csökkentheti a kínai gazdagok és szegények között egyre szélesebb szakadékot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.