India mihamarabb megpróbálja behozni lemaradását, és a vezető piaci szereplők közé akar felzárkózni az akkumulátorgyártás terén. A kormány ehhez központi támogatási rendszert dolgozott ki, amelyre várja a jelentkezőket.
A 2,4 milliárd dolláros támogatási keret vonzónak bizonyult, sorra jelentkeznek a programba az országban működő nagy autógyártók, valamint a megújulóenergia-ipari méretű tárolásában fantáziát látó cégek.
Előbbiek közül India legnagyobb ipari konglomerátuma, a Reliance Industries, a Mahindra & Mahindra, a dél-koreai Hyundai, valamint a Softbank által támogatott Ola Electric már ajánlatot is tett, míg akkugyártói oldalról a Larsen & Toubro, az Amara Raja és az Exide is szerepelt a szakminisztérium által közzétett listán.
A kormány célja, hogy öt éven belül 50 gigawattóra (GWh) tárolókapacitás épüljön ki az országban, és ez számításai szerint 6 milliárd dollárból ki is hozható.
Az állami forrásra pályázóknak legalább 5 GWh-s projekteket kell letenniük az asztalra a minimálisan 850 millió dolláros saját erő mellé. Az eddig jelentkező tíz vállalat összesen 130 GWh-s kapacitás kiépítését vállalta.
Újdelhi közvetlenül is megkereste a legnagyobb gyártókat és felhasználókat, többek között a Teslát, a Northvoltot, az LGES-t, a Samsungot, a Toshibát és a Panasonicot, hogy fektessenek az indiai akkuiparba. Képviselőik tavaly év végén roadshow-n ismertették a befektetési lehetőségeket Franciaországban, Németországban, Dél-Koreában, Japánban és az Egyesült Államokban.
Hogy milyen eredménnyel jártak, az nem derült ki, mindenesetre az említett cégek felől konkrét beruházási szándék még nem körvonalazódott. Ezt a Reutersnek nyilatkozó szakértők India speciális helyzetével magyarázzák. A külföldi beruházok helyismerettel rendelkező partner bevonása nélkül gyakorlatilag labdába sem tudnak rúgni Indiában, a helyi üzleti klíma pedig sokszor kiszámíthatatlanul alakul, ami a tőkeigényes beruházásoknál külön kockázatot jelent. S hiába hatalmas potenciálisan az indiai piac, a nagy akkugyártók inkább Európába és az Egyesült Államokba mennek, hogy közvetlenül szolgálhassák ki az autógyártók igényeit. Nem szólva arról, hogy a fizetőképes kereslet is nagyobb arrafelé.
India a levegőszennyezéssel leginkább sújtott államok közé tartozik, ahol az elektromos járművek elterjesztését kiemelt célként kezelik és anyagilag is támogatják, ám a folyamatot épp a hazai tömeggyártás híján a külföldről behozott akkumulátorok nagyon magas ára hátráltatja. Az energiatároló egység jelenleg a villanyautó árából 35-40 százalékot tesz ki, ennek leszorítása nélkül illúzió az ambiciózus célok elérése. Nevezetesen, hogy 2030-ra a magánforgalomban eladott új autók 30 százaléka elektromos hajtású legyen, míg az ott igen népszerű robogóknál 40 százalékra emelték a lécet.
Az indiai újautó-eladások 27 százalékkal nőttek tavaly, összesen 3,082 millió gépkocsi kapott rendszámot, miközben a várólista 700 ezresre hízott.
A legnagyobb gyártó, a csiphiánnyal leginkább sújtott Maruti Suzuki 1,365 millió autó adott el, hasonlóan az előző évihez. Őt a 19 százalékos bővüléssel, értékesítését félmilliósra feltornászó Hyundai követte, melynek városi terepjáróira (SUV) most is százezer élő előjegyzés van. Az autóipar idei várható teljesítményére becsléseket sem hajlandók adni a vállalatok a kiszámíthatatlanná vált alkatrészellátás és a kisebb-nagyobb intenzitással újraéledő járvány miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.