BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az európai gazdaság nem működhet gázolaj nélkül

Az európai gazdaságok nehéziparát a dízel hajtja. Gyakorlatilag minden, ami Európában bemegye és aztán kijön egy gyárból annak köze van a gázolajhoz valamilyen formában. Az orosz-ukrán háború miatt egyre súlyosabb a dízelhiány és egyelőre nem sikerült alternatív beszerzésiforrást találni.

Oroszországból naponta több mint háromnegyed millió hordó gázolaj- és kapcsolódó üzemanyagtermék érkezik Európába – írja a Reuters. A nehézgépekkel dolgozó iparágakat, a szállítást, a mezőgazdaságot, a halászatot mind az orosz dízel hajtja. Emellett kiemelkedő energiaellátási és fűtési célokat is szolgál.

A gázolaj eddigi drágulása is már nehéz helyzetbe hozta Európát, az ipartól kezdve minden minden ágazatban megemelkedtek a költségek. Ez pedig átgyűrűzött az inflációba is, hiszen a vállalatok a plusz kiadásaikat mind a fogyasztókra hárítják.

A kormányok pontosan tudják, hogy milyen szoros kapcsolat van a dízel és a gazdasági teljesítmény között

– mondta John Cooper, az Európai Kőolaj-finomítók Szövetségének egyik főigazgatója. Ugyan az Európai Unió még csak mérlegeli az orosz olaj és olajtermékek importját, ezt már több állam is meglépte a háborúra reagálva. Az Egyesült Államok már megtiltotta az olajimportot, Nagy-Britannia pedig arra tett ígéretet, hogy 2022 végéig szünteti vezeti ki az orosz energiahordozók bevitelét az országba. Az még nem világos, hogy Európa honnan tudná pótolni a napi 760 ezer hordó gázolaj kiesését, ráadásul azzal is számolni kell, hogy egy új beszállító biztosan magasabb áron fog értékesíteni.

Európa a második legtöbb gázolajat Szaúd-Arábiából szerzi be, ez az egész import mindössze 12 százalékát jelenti.

A globális gázolajkészlet 2008 óta a legalacsonyabb szintre bukott a pandémiás időszak miatt. Ekkor a vírus miatt a legtöbb finomítónak le kellett állnia, a megnövekedett kereslet miatt viszont azóta sem tudják behozni a lemaradást. Miközben Európa a dízelhiánnyal küzd, addig a Közel-Keleten jellemzően többlet van a termékből. A nettó többlet ebben a régióban napi több mint 1,3 millió hordóra nőhet. Európa viszont erre a többletre nem tud lecsapni, mivel nem minden közel-keleti termék felel meg az európai szigorú károsanyag kibocsátási szabályoknak.

Emiatt a legvalószínűbb beszállító az Egyesült Államok lehet, ahol szintén több mint egymillió hordós a napi nettó többlet.

Mindent összevetve arra lehet számítani, hogy közel-keleti és amerikai gázolajjal fogja pótolni Európa a kieső mennyiséget, de ehhez időre van szükség. Addig is a hiány a teljes európai gazdaságot megakaszthatja, ami az ipartól kezdve az átlag autósig mindenkit érinteni fog.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.