Az elektromos járművek jövőjével kapcsolatban sokaknak elsőre az autók jutnak az eszébe, azonban a BloombergNEF (BNEF) által évente kiadott, ezen járművek kilátásait összegző jelentés rámutat arra, hogy korántsem csak a személyautók között van egyre több elektromos hajtású, de számos más fontos észrevétellel is szolgál.
Míg tavaly az összes újonnan eladott személyautó 9 százaléka volt elektromos – a jelentés a plug-in hibrideket is ide sorolja – addig az új buszok 44, a robogók, és más két- és háromkerekű járművek 42 százaléka rendelkezett elektromos hajtással. A kiadványt ismertető Bloomberg cikk felhívja a figyelmet az elektromos járművek sokféleségére, legyen szó arról, hogy Kínában 685 ezer elektromos busz közlekedik, Dél-Koreában tavaly az eladott kisteherautók 17 százalékát hajtotta áram, vagy épp Indiában már ma is a két és háromkerekűek 40 százaléka elektromos.
A közlekedés azonban kétségkívül sok ember számára az autózást jelenti, és az elektromos hajtásra való átállás itt is zajlik, ezért megjósolható, hogy a belsőégésű motorral felszerelt gépkocsik eladásai már túl vannak a csúcson, a jövőben ezek hanyatlása a valószínűbb inkább. A koronavírus-járvány, majd az azt követő csiphiány az összes autóeladást visszafogta, ám ezek múltával sem várható, hogy a belsőégésű motorral szerelt autókból több fogy a 2017-es, 84 millió darabos csúcsnál, elsősorban az elektromos autók terjedése miatt. 2025-re ilyen járművek eladásai mintegy ötödével lesznek kisebbek a korábbi rekordnál a BNEF számításai szerint.
Eldőlni látszik az akkumulátoros és a hidrogén üzemanyagcellás járművek közötti küzdelem is,
noha a hosszú távú közúti szállítás területén az utóbbi gyártói még reménykednek a sikerben. A személyautók terén az utakon található mintegy 20 millió akkumulátoros járművel mindössze kevesebb mint 50 ezer üzemanyagcellás áll szemben. Könnyen lehet, hogy a kamionok terén is valami hasonló folyamatot látunk kibontakozni, ugyanis ma 68 féle elektromos modell kapható a piacon szemben 2 üzemanyagcellás típussal. Mivel az akkumulátor technológia és a töltőhálózat folyamatosan fejlődik, valamint sok esetben a kamionok nem feltétlenül tesznek meg hatalmas távolságokat és sok cég szeretné a flottáját mielőbb karbonsemlegesre cserélni, ez az előny könnyen döntő lehet.
Az akkumulátorok fejlődése természetesen szintén egy alapvető eleme az átállásnak és a kobalt története különösen tanulságos. A legtöbb ma használatban lévő lítium-ion akkumulátor katódként a nikkel-mangán-kobalt valamely ötvözetét használja, ami ezen nyersanyagok árának kilövéséhez is vezetett. Azonban a kobalthiányról szóló jóslatok mégsem feltétlenül igazolódnak be, hiszen a magas árak és az eljövendő beszerzési nehézségektől való félelem a fejlesztésekre is hatással volt. Az ennek eredményeként létrehozott lítium-vas-foszfát akkumulátorok gyártásához sem nikkel, sem kobalt nem szükséges és a BNEF becslései szerint a jövőre az eladott elektromos járművek 42 százalékánál fogják ezt a megoldást alkalmazni.
Ez kiemeli a piacok működésének alapvetését is, nevezetesen azt, hogy
a magas árak nem csak a termelést, de az innovációt is ösztönzik.
Noha az ellátási láncok minden eleménél szükség van további jelentős beruházásokra, annak is oka van, hogy nem mindenki aggódik a szükséges nyersanyagok folyamatos hiánya miatt. Hosszabb távon az akkumulátorokhoz szükséges fémek területére is az árupiacokra jellemző ciklikusság lesz jellemző.
A jelentés végül azt is kiemeli, hogy pusztán a motor elektromosra cserélése nem a leghatékonyabb és talán nem is a leginkább kívánatos megoldás a nettó zéró elérésének útján. Éppen ezért a kiadványban helyet kapott egy olyan forgatókönyv is, melyben a kormányok fellépnek az autófüggőség ellen. Az autóval megtett út mindössze 10 százalékos csökkenése is jelentősen megkönnyíti az átállást és a tömegközlekedés valamint az aktív – gyalogos vagy kerékpáros – helyváltoztatás támogatásával meg is valósítható.
Ebben az esetben a 2050-re 145 millióval kevesebb autó lesz az utakon világszerte, ami 2,25 gigatonna széndioxid kibocsátást takarít meg és évente 433 gigawattórával csökken a közlekedés akkumulátorigénye, enyhítve az ellátási láncokra nehezedő nyomást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.