Tovább tart a mélyrepülés az európai autópiacon: májusban 791,5 ezer új gépkocsit helyeztek forgalomba az unió területén, azaz 11,2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Ezzel immár tízre nőtt a negatív teljesítménnyel jellemzett hónapok sorozata. Ezúttal nem volt kivétel, mind a négy meghatározó piacon két számjegyű visszaesést mutattak ki.
A legrosszabbul az olaszok jártak, náluk 15,1 százalékos volt az éves mínusz, míg a spanyoloknál 10,9, a németeknél 10,2, végezetül a franciáknál 10,1 százalékos csökkenést mutatott ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) friss összesítésében.
Magyarország szerény, 5,2 százalékos csökkenéssel abszolválta a májust, a kereskedők 10 141 személygépkocsit értékesítettek.
Ötvennel több kelt el Romániában, ami a 24 százalékos éves bővüléssel régiós bajnokká avatta délkeleti szomszédunkat.
Az idei első öt hónap negatív statisztikáját szintén az olaszok vezetik 24,3 százalékkal, mögöttük viszont változott a sorrend: a második leggyengébb mutatóval a franciák rendelkeznek (16,9), utánuk a spanyolok jönnek (11,5), majd a legnagyobb piac következik, a németeké, ahol 9,3 százalékos az éves mínusz.
Az okok lassan unásig ismertek: első helyen a nyomasztó alkatrészhiány miatt csökkentett gyártási volumeneket kell megemlíteni, amire még az orosz–ukrán háború is rátett egy lapáttal a beszállítói láncok felszakadozása révén. Igaz, e két ország az európai autógyártásnak inkább felvevőpiacot jelent, ugyanakkor velük szemben igen erős függés alakult ki az utóbbi évtizedekben a felfutó alkatrész- és a nyersanyagimport miatt.
A globális csiphiány enyhüléséről szóló hírek megalapozottak ugyan, de a piac helyreállásának üteméről mindenki másként vélekedik. A két számjegyű, illetve ahhoz közeli inflációra válaszul adott gyártói áremelések miatt is egyre több érdeklődő halasztja el az autóvásárlást. Egyelőre azonban a kereslet még mindig meghaladja a kínálatot, a várakozási listák hossza egyre nő.
A gyártók versenyében továbbra is a Volkswagen-csoport vezet 25,6 százalékkal,
őt a Stellantis követi 21,5 százalékkal, míg meglepetésre a harmadik helyre a dél-koreai Hyundai–Kia csoport jött fel 9,9 százalékkal, megelőzve az oroszországi – átmeneti – kivonulását bejelentő Renault-csoportot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.