BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább zsugorodott az európai újautó-piac

Sorozatban tizedik hónapja csökkennek az autóeladások az Európai Unióban.

Tovább tart a mélyrepülés az európai autópiacon: májusban 791,5 ezer új gépkocsit helyeztek forgalomba az unió területén, azaz 11,2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Ezzel immár tízre nőtt a negatív teljesítménnyel jellemzett hónapok sorozata. Ezúttal nem volt kivétel, mind a négy meghatározó piacon két számjegyű visszaesést mutattak ki. 

New cars of German car maker Volkswagen (VW) stand ready for shipping next to the Volkswagen plant in Emden, northwestern Germany, on September 30, 2015. Volkswagen, the world's biggest carmaker by sales, has admitted that up to 11 million diesel cars worldwide are fitted with devices that can switch on pollution controls when they detect the car is undergoing testing.     AFP PHOTO / DPA / INGO WAGNER   +++   GERMANY OUT   +++ (Photo by INGO WAGNER / DPA / AFP)
Fotó: INGO WAGNER / AFP

A legrosszabbul az olaszok jártak, náluk 15,1 százalékos volt az éves mínusz, míg a spanyoloknál 10,9, a németeknél 10,2, végezetül a franciáknál 10,1 százalékos csökkenést mutatott ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) friss összesítésében. 

Magyarország szerény, 5,2 százalékos csökkenéssel abszolválta a májust, a kereskedők 10 141 személygépkocsit értékesítettek.

Ötvennel több kelt el Romániában, ami a 24 százalékos éves bővüléssel régiós bajnokká avatta délkeleti szomszédunkat.

Az idei első öt hónap negatív statisztikáját szintén az olaszok vezetik 24,3 százalékkal, mögöttük viszont változott a sorrend: a második leggyengébb mutatóval a franciák rendelkeznek (16,9), utánuk a spanyolok jönnek (11,5), majd a legnagyobb piac következik, a németeké, ahol 9,3 százalékos az éves mínusz.

Az okok lassan unásig ismertek: első helyen a nyomasztó alkatrészhiány miatt csökkentett gyártási volumeneket kell megemlíteni, amire még az orosz–ukrán háború is rátett egy lapáttal a beszállítói láncok felszakadozása révén. Igaz, e két ország az európai autógyártásnak inkább felvevőpiacot jelent, ugyanakkor velük szemben igen erős függés alakult ki az utóbbi évtizedekben a felfutó alkatrész- és a nyersanyagimport miatt. 

A globális csiphiány enyhüléséről szóló hírek megalapozottak ugyan, de a piac helyreállásának üteméről mindenki másként vélekedik. A két számjegyű, illetve ahhoz közeli inflációra válaszul adott gyártói áremelések miatt is egyre több érdeklődő halasztja el az autóvásárlást. Egyelőre azonban a kereslet még mindig meghaladja a kínálatot, a várakozási listák hossza egyre nő.

A gyártók versenyében továbbra is a Volkswagen-csoport vezet 25,6 százalékkal,

őt a Stellantis követi 21,5 százalékkal, míg meglepetésre a harmadik helyre a dél-koreai Hyundai–Kia csoport jött fel 9,9 százalékkal, megelőzve az oroszországi – átmeneti – kivonulását bejelentő Renault-csoportot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.