Harmadik napja tart a káosz Dovernél, ahol brit családok ezrei szeretnének eljutni Franciaországba, hogy a pénteken kezdődő nyári iskolai szünetben kipihenhessék magukat, ám a beszámolók szerint akár 12-14 órát is várakozniuk kell a kikötőnél. Az angolok a francia határőröket okolják, a franciák viszont azt állítják, nem ők tehetnek arról, hogy a Brexit miatt tovább tart az útlevél-ellenőrzés.
Pénteken körülbelül 8500 autó haladt át a határon, szombaton pedig 10 ezer, és a vasárnap indulók csupán abban reménykedhetnek, hogy az előrejelzések szerint 6-7 ezer autósra csökkenhet a számuk. A Sky szerint több fuvarozócég is arra panaszkodott, hogy sofőrjeik akár 18 órát is vártak a határon, a szállítmányok késése pedig több európai országban is áruhiányt okozhat – szombatról vasárnapra éjszaka azon dolgoztak a kikötőben, hogy a körülbelül 1500 félreállított teherautó elindulhasson.
A kormányfői pozícióra pályázó Liz Truss külügyminiszter szerint a problémát egyértelműen az okozza, hogy a francia hatóságok létszámhiánnyal küzdenek, és közölte, a legmagasabb szinteken hívta fel erre a figyelmet. Az angolok azt állítják, bár ők hetek óta készültek erre a hétvégére, amely várhatóan az elmúlt két év legforgalmasabb 72 órája lesz, a franciák csupán a határellenőrző fülkék felébe tudtak személyzetet biztosítani, többen ráadásul nem is értek oda munkaidejük kezdetére.
A The Guardiannek nyilatkozó francia tisztségviselők viszont azt állították,
megdöbbentette őket a britek vádja, és álhírnek nevezték, hogy a határőrök tehetnének a kialakult szituációról.
A portál megjegyzi, a Brexitet követően a doveri kikötő vezetősége 33 millió fontot kért korszerűsítésre és új ellenőrző pontok kialakítására, de eddig csupán néhány tízezer fontot kaptak, ami nem elegendő a változtatásra. Szakértők szerint hosszabb távon összeomolhat a kikötői rendszer, amely már most sem képes megbirkózni az igényekkel, ám amikor a Guardian megkérdezte a Franciaországot hibáztató közlekedési hatóságot, miért nem hagyták jóvá a 33 millió fontos igényt, nem reagált érdemben.
Újra női kormányfője vagy az első indiai származású vezetője lesz Nagy-Britanniának?A várakozásoknak megfelelően Rishi Sunak volt pénzügyminiszter és Liz Truss külügyminiszter között dőlhet el Boris Johnson székének a sorsa. Összegyűjtöttük, mit lehet tudni a jelöltekről. |
Clément Beaune francia közlekedési miniszter mindenesetre azt írta a Twitteren, hogy Franciaország nem felelős a Brexitért. Számítások szerint a korábbi 25-30 másodperc helyett 70-180 másodpercre nőtt az útlevél-ellenőrzés autónként, ez okozza a felfordulást. Több brit politikus viszont a Daily Mail által következetesen Brexit-ellenesnek nevezett határrendészeti igazgatót, Fernand Gontier-t vádolja azzal, hogy szándékosan nem osztott be több határőrt a hosszú hétvégére.
A franciák nem jönnek be dolgozni a munkahelyükre időben, direkt akadályozzák a határátlépést, és még bocsánatot sem kérnek azért, mert tönkreteszik a brit családok jól megérdemelt pihenését. Nem csoda, ha egyre többen azt kérdezik: a franciák így akarnak minket büntetni a Brexitért?
– nyilatkozta Natalie Elphicke. Doug Bannister, a kikötő igazgatója egy szombati sajtótájékoztatón azt mondta, Franciaország cserben hagyta a világjárvány kirobbanása óta először szabadon utazni vágyó családokat. Francia politikusok viszont arról beszéltek a BBC-nek, hogy egyrészt nem ők felelősek az útlevél-ellenőrzések hosszúságáért, másrészt azt üzenték a briteknek, a kritizálás helyett inkább bővítsék a doveri kikötőt, amely egyszerűen túl kicsi ennyi autónak és teherszállítónak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.