Nagyjából ezer alkalmazott lépett sztrájkba az SAS légitársaságnál, amiért nem tudtak megállapodni a fizetésemelésekről – közölte a Bloomberg a szakszervezet hétfői közleményére hivatkozva. A skandináv régió a legújabb áldozata a reptéri káosznak, ami egyre több európai országot érint. Londonban, Amszterdamban és Frankfurtban is több ezer járatot kellett törölni. Az SAS attól tart, hogy a sztrájk miatt több ezer munkavállaló és a cég jövője is veszélybe került.
Hosszú sorok, késések és járattörlések az európai repülőtereken – ezt tegyük, ha velünk is megtörténikNem tudja tartani a lépést a légiközlekedési ágazat a megugró kereslettel. Egyre több késésre, járattörlése számítanak. |
A koronavírus-járvány idején a legtöbb légitársaság a költségek optimalizálása érekében a személyzet nagy részét elbocsátotta. A pandémia alatt nem utaztak az emberek, így felesleges volt fenntartani a teljes, esetenként több ezer fős apparátust. Azonban a járvány megfékezésére hozott korlátozások feloldásával az emberek elkezdték bepótolni az elmúlt két évben elhalasztott utazásokat, a megnövekedett forgalommal pedig nem tudtak lépést tartani a megcsappant létszámú légitársaságok.
Amikor a londoni Gatwick reptéren töröltek több easyJet-járatot is, a helyi ellenzék azzal támadta a kormányt, hogy túlságosan gyorsan, felkészülésre szolgáló átmenet nélkül oldotta fel a korlátozásokat. Azóta a fennakadások begyűrűztek több országba is, Belgiumban például a Lufthansa több mint 500 járat törlését tervezi csak júliusban, miközben 148 járatnak már búcsút mondtak. Emellett a német cég azzal is igyekszik csökkenteni a rá nehezedő nyomást, hogy ebben a hónapban már csak a legmagasabb árkategóriában értékesít jegyeket. Ez azt jelenti, hogy a legolcsóbb oda-vissza járatok ára is 1000 euróra nő London és Frankfurt között.
A Ryanair és az easyJet spanyolországi alkalmazottai függesztették fel a munkát korábban, illetve Franciaországban is elhagyták a posztjukat a dolgozók. Ez utóbbi miatt a Charles de Gaulle repülőtér járatainak ötöde törölve lett.
A Sydbank becslései szerint egynapnyi sztrájk az SAS esetében kilencmillió dolláros veszteséget jelent. A társaság elnök-vezérigazgatója egy hárommilliárd dolláros segélycsomag biztosításán dolgozik, ami nélkül az SAS nem tudna tovább működni. Anko van der Werff figyelmeztette az utasokat, hogy kicsi az esély, hogy találnak alternatív járatot a töröltek helyett, így vagy későbbi időpontra kell áttenniük a foglalásaikat, vagy el kell fogadniuk a jegyek árának visszatérítését.
Mindent megteszünk, hogy olyan megállapodást találjunk, ami életben tudja tartani a céget
– mondta van der Werff.
A Brussels Airlines a tervezett járatainak több mint 5 százalékát lemondta már, a cég vezérigazgatója, Peter Gerber szerint a társaság a pénzügyi katasztrófa szélén áll. Anyavállalata a Lufthansa már 3100 nyári járatot törölt, hogy csökkentse a nyomást a még állományban lévő alkalmazottakon. A német légitársaság a probléma ellen 2023 nyarán újra forgalomba helyezi az Airbus A380 emeletes, sugárhajtású repülőgépeit is. Erre egyrészt azért van szükség, hogy minél kisebb személyzettel minél több utast tudjanak szállítani, illetve az is gondot okoz, hogy a globális ellátási lánc akadozásai miatt nem érkeznek meg a megrendelt új gépeik. Ez nem fogja megoldani a légiipar kaotikus helyzetét, de minimális segítséget nyújthat a feltorlódott utasközönség kezelésére.
Még korábban a Brüsszelben, a Zaventem nemzetközi repülőtéren az összes járatot törölték, mivel a belga közlekedési dolgozók általános és országos sztrájkba fogtak.
Sztrájkot hirdettek a British Airways alkalmazottai is a Heathrow reptéren, bár a szakszervezet itt még nem határozta meg a munka felfüggesztésének pontos időpontját. A brit kormány szerint a légitársaságok megtévesztik az ügyfeleiket, mivel azt a látszatot keltik, hogy képesek kezelni a helyzetet, pedig láthatóan ezek az állapotok tarthatatlanok.
Az easyJet vezérigazgatója, Peter Bellew elhagyja a süllyedő hajót. Az 57 éves Bellew 2019-ben csatlakozott a céghez, a Ryanairtől érkezett. Posztját ideiglenesen David Morgan veszi át. Bellew az utazási fennakadások, személyzeti problémák és sztrájkok közepette távozik a táraságtól. Az easyJet jelezte, hogy jelenleg minden erejükkel azon dolgoznak, hogy biztosíthassák a napi működésüket és annyi járatot indíthassanak el, amennyit csak tudnak.
A brit kormány elrendelte, hogy fel kell gyorsítani a frissen toborzott reptéri alkalmazottak nemzetbiztonsági ellenőrzését, hogy minél előbb munkába állhassanak – írta a Bloomberg. Az Európa-szerte tomboló reptéri káoszban egyre közelebb kerülnek a szakadékhoz a légitársaságok.
Az Egyesült Királyságban a reptéri munkához szigorú átvilágítási folyamatra van szükség. Az akkreditációs ellenőrzések nagyjából öt, a terrorelhárítás vizsgálatai pedig tíz napot vesznek igénybe. A lényeg, hogy a lehető leggyorsabban az iparági szereplők rendelkezésére bocsáthassák az új alkalmazottakat.
A brit kormány felszólította a repülőtereket, hogy vessenek véget az utolsó pillanatos járattörléseknek. A Közlekedési Minisztérium és a Polgári Repülési Hatóság közös levélben kérte az iparági vezetőket, hogy dolgozzanak ki egy új, teljesíthető menetrendet a mostani, bizonytalan helyett – erről az Insider írt.
A londoni repülőtereket hosszú sorban állásokra, késésekre és járatkimaradásokra kell számítani, miután nincs ember, aki kiszolgálja az utasokat. A kormány és a társaságok arról vitatkoznak, hogy ki a hibás, közben az ügyfelek panaszokkal árasztják el a közösségi médiát. A Heathrow reptérről több kép is felkerült a Twitterre, amin rossz helyekre lehelyezett, őrizetlenül hagyott poggyászkupacok látszanak.
A reptéri káosz nemcsak Európát, hanem az Egyesült Államokat is érinti. A probléma forrása változatlan: a járvány alatt leépített létszámot a korlátozások feloldása után nem tudták visszaépíteni a cégek. A július 4-ei ünnepi hétvégén rengetegen utaztak volna az USA-ban, de az ünnepi hangulat végül fejfájássá vált. A Flight Aware adatai szerint csak ezen a hétvégén több mint 1000 járatot töröltek országszerte. A probléma az American Airlines, a Delta és az United járatait érintette.
A járatok törlése mindig az utolsó lehetőség és őszintén elnézést kérünk az ügyfeleinktől azért, ami az ünnepi hétvégéjükkel történt
– ezt a Delta szóvivője mondta. Bernie Sanders szenátor felszólította az amerikai közlekedési minisztert, Pete Buttigieget, hogy megkárosított utasonként 55 ezer dollárra bírságolja meg a légitársaságokat a törölt járatok miatt.
Hosszú sorok, késések és járattörlések az európai repülőtereken – ezt tegyük, ha velünk is megtörténikA repterek kétharmada számol a járatkésések számának növekedésével. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.