Sorra tették közzé gyorsjelentéseiket a héten az európai fogyasztási cikk gyártók - általános trend, hogy hiába az infláció és a reálbér csökkenés, a drágább termékek jobban fogynak. Az emelkedő kamatszint, a száguldó infláció, az energiaárak megugrása nyomán recessziós veszélyek fenyegetnek az Atlanti-óceán mindkét partján, a pandémia alatt felhalmozott megtakarítások azonban még a jelek szerint kitartanak.
A luxus cikkeket gyártó Hermes rekordnyereségről számolt be pénteken, az eladások az erős ázsiai, amerikai és kínai kereslet következtében jelentősen emelkedtek. Axel Dumas, a cég elnöke szerint
egyik régióban sem jelentkezik a kereslet visszaesése, annak ellenére, hogy a társaság átlagosan 4 százalékkal emelte árait.
Az autógyártó Renault hiába bukott egymilliárd eurót az orosz kivonulással, átállította stratégiáját a nyereségesebb autók gyártására, s javította is éves profitkilátásait. A legdrágább Renault modellért 100 ezer dollárnál is többet kell fizetni.
Az európai fogyasztók meglepően válságállóak, ami megmutatkozik a luxuscikkek gyártói, így például a Louis Vuitton LVMH, márkái, főleg a Fendi és a Christian Dior esetében
- mondta a Reutersnek Rebecca Chesworth, a State Street részvénypiaci stratégája.
Az átlagembert persze súlyosan érinti a válság. Nagy-Britanniában például
egy átlagos háztartás energiaszámlája a jelenlegi 1277 fontról októberre várhatóan 3500 fontra emelkedik.
Az élelmiszerárak az előző évhez képest nagyjából 10 százalékkal emelkedtek. Az átlagember pénzügyeit ez súlyosan megterheli, kénytelen kevesebbett költeni az alapvető cikkekre. Az élelmiszeripari és napi fogyasztási cikkeket gyártó multik, így a Nestlé vagy az Unilever így kőkemény tárgyalásokat kényszerülnek folytatni a kiskereskedelmi láncokkal, hiszen azok vásárlóik elvesztésétől tartva mindent megtesznek az áremelési szándékok visszaverése érdekében.
Nem minden vállalat képes árat emelni, kizárólag azok, amelyek erős árpozícióban vannak és domináns helyzetük van az adott ágazatban. Így célszerű a minőségi játékosokra fókuszálni egy szektoron belül
- fogalmaz Wei Li, a BlackRock Invesment Institute vezető globális befektetési stratégája.
A pandémia alatt megtakarított pénzeket előszeretettel költik el az utazási piacon is. Az IAG, a British Airways anyavállalata pénteken ismét nyereségről számolt be - első ízben a pandémia után. Az április-júniusi időszakban fellendült az utazási kedv. A gyorsjelentés nyilvánosságra hozatalát követő sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a foglalások továbbra is jól alakulnak, így
a kényszerűen elhalasztott költekezési szándék a jelek szerint egyelőre erősebb, mint az infláció kereslet visszafogó hatása.
Az IAG eladásai a legnépszerűbb, Nagy-Britanniából induló desztinációkra, mint amilyen például Spanyolország és az Egyesült Államok a tavalyi év első félévéhez képest a négyszeresükre, 9,35 milliárd euróra emelkedtek az idei első hat hónapban.
A drágább kategóriák felé tolódik el a fogyasztás az italpiacon is. A világ legnagyobb alkoholos italgyártója, a Diageo nettó eladásai 21,4 százalékos emelkedéséről számolt be a június 30-ig tartó üzleti évre vonatkozóan. Az elemzők 16,1 százalékra számítottak.
A Diageo drágább italai iránt a kereslet már a pandémia idején is emelkedett; ha már otthon kényszerültek maradni az emberek, legalább valami rendes piát vettek.
A drága italok iránti keresletet azonban a korlátozások feloldása sem vetette vissza: ha már nyaralunk, legalább valami rendes piát igyunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.