Komoly riválisa akadt Bollywoodnak Indiában. A Bollywood egy informális kifejezés, amelyet elsősorban India hindi nyelvű filmiparára használnak, ezenkívül gyártanak filmeket pandzsábi, harjanvi és bihari nyelven is. A feltörekvő rivális pedig a Tollywood nevet kapta, utalva a dél-indiai filmiparra, ahol elsősorban telugu, tamil, kannada és malajálam nyelven készülnek az alkotások.
Tollywood nagyobb, hangosabb és máris több pénzt termel, mint csillogó hindi nyelvű unokatestvére. A dél-indiai filmek új műfaja – epikus, nagy költségvetésű, látványos akciófilmek, tele véres erőszakkal – egyre inkább uralja az ország 24 milliárd dolláros média- és szórakoztatópiacát, ráadásul egyes esetekben Indián túlra is átszivárognak. Bár regionális nyelveken forgatják őket, a szinkronizált változatokat vetítő mozik és a feliratokat kínáló streamingplatformok nézők millióit vonzzák a Bloomberg szerint.
Az egyik legnézettebb film Indiában most az RRR, amely két szabadságharcos történetét meséli el, akik az 1920-as években küzdöttek a brit gyarmatosítókkal.
A The Numbers mozipiaci weboldal szerint a film márciusi megjelenése óta világszerte 150 millió dollár bevételt hozott, a Rolling Stone magazin és néhány más amerikai portál is elismerő kritikákat közölt róla.
Emellett a K.G.F. és a Pushpa-akció című filmsorozatok mintegy 200 millió dollárt hoztak a gyártóknak. Ezek kiugróan magas számok, változást is hozhat a közel 1,4 milliárd lakosú India filmiparában, amely régóta küzd az amerikai és a kínai filmek térnyerésével. Indiában a jegyeladások is kevesebb bevételt hoznak, mint a másik két országban.
Tavaly a teljes jegyeladások mindössze 470 millió dollárt ért tettek ki, szemben a kínai filmpiac 47 milliárd jüanjával (7 milliárd dollár) és a 4,5 milliárd dollárral Hollywoodban.
Mindebből tavaly a tollywoodi filmipar körülbelül 212 millió dollárt keresett, ezzel megelőzve Bollywood 197 millió dolláros bevételét.
Az Ormax Media tanácsadó cég becslései szerint idén már a kasszákba befolyó összeg több mint 50 százalékát a dél-indiai filmek hozzák majd. Anupama Chopra, filmkritikus és a MAMI Mumbai Filmfesztivál igazgatója szerint sikerükhöz hozzájárult, hogy Bollywood elkezdett elnyugatosodni, és inkább a képzett, urbanizált indiai közönségre összpontosít a városokon kívül élő lakosság 70 százalékának kárára.
Eközben Tollywood az indiai archetípusnak megfelelő, családi hagyományokat tisztelő filmeket készít, amelyekben a szuperhősök segítségével a tartalmuk túl tud mutatni a helyi nyelvi korlátokon. Bár Chopra arra kéri a gyártókat, hogy csökkentsék a filmekben megnyilvánuló tesztoszteronszintet, és gondolják át a külföldi terjeszkedést, mivel a hagyományos indiai filmek – tele dallal, tánccal, fantasyjelenetekkel, drámával és erőszakkal – nagyon egyediek, és a nyugatiak inkább giccsesnek találják őket. Így annak ellenére, hogy minden évben nagy mennyiségű filmet gyártanak, még nem sikerült utolérniük a dél-koreai tartalmak színvonalát, és a címek sem elég hangzatosak az olyan alkotásokhoz képest, mint a Parasite vagy a Squid Game.
Az indiai blockbusterek egyre növekvő száma azonban jó hír az olyan streamingóriások számára, mint a Netflix, az Amazon Prime Video és a Disney+, amelyek egyre gyakrabban keresik meg a helyi filmkészítőket, hogy bővíthessék felhasználói körüket a hatalmas, de árérzékeny piacon. Az EY és az Indiai Kereskedelmi és Iparkamarák Szövetsége márciusi jelentése szerint az indiai média- és szórakoztatóipar idén 17 százalékkal 24 milliárd dollárra, majd 2024-re 30 milliárd dollárra nő, úgyhogy a szolgáltatók látnak potenciált az ágazatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.