A hőhullám miatt tovább csökkent a hét elején a Rajna vízszintje. A napokban várható esőzés legföljebb arra lesz elég, hogy stabilizálja ezt a szintet, de a teherhajózási problémák megoldásához valószínűleg nem lesz elég – közölték csütörtökön a hajózási hatóságok. A sekély víz akadályozza a hajózást a folyó teljes németországi szakaszán Duisburgtól délre, és bár a teherhajózás folytatódik, de a hajók jelentősen csökkentett mennyiségű rakományt szállítanak a német belvízi hajózási hivatal, a WSA szóvivője szerint. Különösen alacsony a vízszint Kaubnál, a Koblenz melletti torlódási pontnál, ahol a hajók csak 30 százalékos teherkapacitással tudnak közlekedni.
Kaubnál a folyó vízszintje az ilyenkor szokásos 200 centiméter helyett 71 centiméterre apadt szerdán.
A tegnapi esőnek köszönhetően ugyan ez csütörtök reggelre 36 centiméterrel emelkedett, és tovább növekedhet, de még így is veszélyesen alacsony.
A Rajna fontos hajózási útvonal a gabonafélék és egyéb agrártermékek, vegyi és ásványi anyagok, szén- és olajtermékek, köztük a fűtőolaj szállítására,
a német belvízi áruszállítás 80 százaléka a folyón bonyolódik le az ország déli és nyugati ipari központjai között.
Az alacsony vízállás ellátási problémákhoz és a vasúti szállítási árak emelkedéséhez vezet, mivel az áru egy részét kénytelenek alternatív útvonalon eljuttatni a célállomásra. A vasútra és országúti szállításra való átállás azonban rövid távon nagyon nehéz – figyelmeztetett Salomon Fiedler,
A CNBC összefoglalója szerint a Berenberg Bank közgazdásza arra is felhívta a figyelmet, hogy az alacsony vízszint befolyásolhatja azoknak az iparágaknak és erőműveknek a működését is, amelyek a folyó vizét használják hűtésre.
A német vállalatok 2018-ban hasonló szűk ellátási keresztmetszetekkel és termelési problémákkal szembesültek, amikor szintén a szárazság és a hőhullám okozott szokatlanul alacsony, néhol mindössze 30 centiméteres vízszintet a Rajnán. Ebből a tapasztalatból le lehetett szűrni bizonyos következtetéseket.
A Kiel Institute elemzése szerint például 1 százalék körül csökken a német ipari termelés azokban a hónapokban, amikor a vízszint minden nap 78 centiméter alatt marad azokhoz a hónapokhoz képest, amikor felette van.
A gazdasági hatások azonban most még nagyobbak lehetnek, mivel az ellátási láncokban fennakadásokat és alapanyag-, valamint áruhiányt okozott a koronavírus-járvány, az ukrajnai háború pedig az ország energiaellátását veszélyezteti.
Az infláció 7,6 százalékos volt júniusban, a gazdaság az első negyedévben mindössze 0,2 százalékkal nőtt az előző három hónaphoz képest, és Fiedler szerint most már valószínűleg recesszióban van.
Ez egyébként ebben az esetben némileg enyhíthet a helyzeten, mivel a termelés visszaesésével csökken az áruszállítás iránti igény is. Ugyanakkor nagy különbség a 2018-as helyzethez képest, hogy az ellátási problémák és a készletek kimerülése miatt a cégek sokkal érzékenyebben reagálnak a szállítási késedelmekre, azok elviselésére valószínűleg a szokásosnál is korlátozottabb mértékben lesznek képesek.
A BDI német ipari szövetség amiatt is aggódik, hogy az alacsony vízállás hosszabb távon a folyami hajózási kapacitás csökkenéséhez vezethet, ha a fennakadások miatt a hajótulajdonosok nem tudnak nyereségesen működni. „A helyzet eszkalálódhat” – figyelmeztetett a BDI, és felszólította a kormányt, hogy nyújtson pénzügyi támogatást az ország belvízi flottájának korszerűsítéséhez olyan új hajókkal, amelyek jobban képesek a sekély vizeken való közlekedésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.