Vélhetőleg csődvédelemért folyamodik az egyebek mellett az amerikai Regal Cinemas és a magyar Cinema City tulajdonosaként is ismert brit Cineworld vállalat – írta meg pénteken elsőként a The Wall Street Journal. A hír megjelenése után az angol vállalat részvényei több mint 60 százalékkal, míg az amerikai Regal Cinemas papírjai 80 százalékkal zuhantak.
A más moziláncokhoz hasonlóan a koronavírus-járvány által meggyötört brit társaság 5 milliárd dollárnyi adóssággal küzd.
A cég kasszasikert remélt a legújabb Bond-filmtől, a Top Gun Maverick című új részétől és a Thor-sorozat Szerelem és mennydörgés című folytatásától is, ám a hét elején elismerték, hogy
a várakozásoktól elmaradtak a jegyvásárlások.
„A gyengébb kereslet a korlátozott számú filmbemutató következménye, és ez az állapot várhatóan 2022 novemberéig tart, ami negatívan hat a kereskedelemre és a csoport likviditási helyzetére rövid távon.”
A Cineworld több mint 750 helyszínen 9189 vetítőtermet üzemeltet. Tíz országban, köztük az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Izraelben, Lengyelországban és hazánkban – nálunk Cinema City néven – működik, és több mint 28 ezer embert foglalkoztat.
Peter Williams, a Cineworld egyik korábbi vezetője a BBC-nek elmondta, hogy szerinte egyszerűen arról van szó, hogy a mozijegyek túl olcsók a cégnél. Hozzátette, hogy bár a Cineworld valószínűleg jelentős átszervezés előtt áll, újra életképes vállalkozásként fog működni.
A Cineworld tulajdonosa azonban továbbra is Hollywoodra mutogat, azt állítva, hogy kevesebb nagy filmet mutattak be, mint a járvány előtt. Az idei eddigi jegybevétel ezért harmadával csökkent a 2019-es év azonos időszakához mérten.
A problémák 2020-ban kezdődtek, amikor a Cineworld hatalmas veszteséget jelentett az első hat hónapban, miután kénytelen volt ideiglenesen bezárni számos mozit, a filmstúdiók pedig elhalasztották a potenciális kasszasikerek bemutatását.
A mozióriás 2020 szeptemberében már arra figyelmeztetett, hogy további koronavírusos korlátozások vagy a Covid–19 miatti késő bemutatók miatt tőkeemelésre lehet szüksége.
A BBC szerint ugyanakkor a streamingszolgáltatások is már évek óta fenyegetést jelentenek a mozikra nézve, és a harc az utóbbi időben még agresszívebbé vált.
A Netflix például több százmillió fontot költött olyan filmek készítésére, mint A szürke ember vagy a Különösen veszélyes bűnözők, és egyenesen az előfizetők otthonába juttatja el őket.
Az őszi és téli moziprogram ad némi reményt, a nagy sikerű Fekete Párduc és a még sikeresebb Avatar folytatásai karácsony körül kerülnek a mozikba.
Sok nagyszabású alkotás viszont egyenesen a streamingszolgáltatókhoz jut. A Disney ugyan 2019-ben két sikeres élő szereplős remake-et is megjelentet, Az oroszlánkirályt és az Aladdint, ám a következő nagy dobást, a Pinokkiót már egyenesen a Disney+ mutatja be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.