A hetekig tartó forróság és a kevés csapadék miatt veszélyesen lecsökkent a nyáron Európa egyik legfontosabb vízi útjának a szintje, ami miatt késnek a hajók – amelyek ráadásul csak a szokásos teher 25 százalékát vihetik –, és megemelkedtek a vasúti szállítási díjak.
A fennakadások becslések szerint fél százalékpontot faragnak le az idén a német gazdasági növekedésből.
Az elmúlt napok esőzései ideiglenesen javítottak a helyzeten, a Mainz és Koblenz között fekvő, fontos csomópontnak számító Kaub településnél a szövetségi vízügyi és hajózási hivatal (WSV) közlése szerint az irányadó vízállás szerdán elérte az 1,2 métert a pénteken mért 32 centiméter után.
Ez azonban nem elég, 1,5 méteres vízállás szükséges ahhoz, hogy a hajók teljes teherkapacitással haladhassanak át a csomóponton – emlékeztetett jelentésében a Reuters.
Ráadásul a meteorológiai szolgálat nagyrészt száraz időt jelez a jövő hétre, így a folyó vízállása várhatóan ismét gyorsan csökkenni fog – figyelmeztetett Roberto Spranzi, a mintegy száz, Rajnán közlekedő hajót üzemeltető DTG hajózási szövetkezet igazgatója. „Hajóüzemeltetőként megkönnyebbülten felsóhajtunk, de csak ideiglenesen. Ha megrakunk egy hajót Rotterdamban szénnel, ki kell tudnunk számítani, milyen lesz a vízállás Kaubnál három-négy nappal később, amikor a szállítmány megérkezik oda. A vízállás erős csökkenésére számítunk a jövő héten, pedig a vízszint tartós emelkedésére lenne szükségünk ahhoz, hogy normálisan működhessünk” – mondta a hírügynökségnek.
A Rajna kulcsfontosságú útvonal olyan ömlesztett áruk szállítására, mint a gabona, ásványi anyagok, szén és olajtermékek, többek között fűtőolaj. A Shell a múlt héten bejelentette, hogy az alacsony vízszint miatt csökkentenie kellett a rajnai-vidéki finomító termelését.
A rendkívüli aszály nem csupán Németországban jelent gondot, Európa nagy részét évszázadok óta nem látott szárazság sújtja, csökken az energiatermelés, súlyosak a károk a mezőgazdaságban, így ősszel újabb árrobbanásra lehet számítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.