Két hónapon belül a második profitfigyelmeztetését tette közzé a 360 milliárd dollár kapitalizációjú Walmart a múlt héten. A kiskeresedelmi szektor egyik legnagyobbja iránymutató az ágazat egészére: az amerikai láncok történelmük egyik legnagyobb dilemmája előtt állnak; egyszerűen képtelenek megjósolni a kereslet és a kínálat várható alakulását. A második profit warningot azzal indokolták, hogy az infláció, különösen az energia- és az élelmiszerárak száguldása érzékenyen érinti a fogyasztási hajlandóságot.
A Walmartot az árversenyképesség tette naggyá, a folyamatos leértékelések a cégkultúra részeivé váltak. Most azonban ez kényszerré vált, különösen a háztartási nagygépek esetében. A Walmart bejelentésére megremegtek a riválisok részvényárfolyamai is: gyengült az Amazon, a Home Depot vagy a Target kurzusa is.
A Walmart figyelmeztetett arra, hogy a fogyasztók kiszámíthatlan vásárlási hajlandósága hazavágta a készletezési terveket.
A Target májusban jelentette be, hogy árleszállításra kényszerül felgyülemlett készletei miatt, továbbá törli egyes megrendeléseit is. A Best Buy közölte, hogy a háztartási elektronikára fordított kiadások május óta tovább csökkentek.
A szektor szereplői szerint a fogyasztók sokkal inkább arra költenek, amire a pandémia alatt nem tudtak: utaznak, étterembe járnak, így kevesebb ruhát, bútort vagy háztartási gépet vesznek.
A kiskereskedők attól is tartanak, hogy az idén megismétlődik a tavalyi karácsonyi őrület: hiába özönlenek a (virtuális) áruházakba a vevők, az ellátási láncok töredezettsége miatt nincs elegendő áru. Így igyekeznek már most a nyár közepén-végén jó előre bespájzolni az ajándéknak valókból.
A Barbie babákat gyártó Mattel a múlt héten jelentette be, hogy készletállománya 43 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Nagy riválisa, a Hasbro hasonló stratégiát követ. Láthatóan nem vállalnak kockázatot, ha rendelkezésre áll egy kurrens termék, bespájzolnak belőle. Tavaly a kínai és az amerikai kikötőkben csúcsforgalom volt, a szállítások késtek, a fuvardíjak az egekbe szöktek. Ennek az lett a következménye, hogy az amerikai kisker láncok megrendeléseinek tetemes része csúszva érkezett meg, így ezeket kénytelenek voltak bagóért árulni az ünnepek után, vagy – fizetve a raktározási költségeket - eltenni az idénre.
A Prologis, amely raktárak bérbeadásával foglalkozik a múlt héten közölte, hogy átlagos foglaltsági rátája 96 százalékról 97,6 százalékra emelkedett. Az újonnan lízingelt amerikai raktárkapacitások volumene pedig egy év alatt 54 százalékkal emelkedett.
A tengeri fuvardíjak ugyan csökkentek az idén az elmúlt évihez képest, de még mindig a pandémia előtti szinten állnak. A múlt héten például az egyik legnagyobb szállítmányozási cég, a Freightos adatai szerint egy 40 lábas konténer elszállítása Ázsiából az amerikai nyugati partra 6590 dollár körül volt. Ez nagyjából a kétharmadával alacsonyabb, mint egy évvel korábban volt, viszont még így is a négyszerese a 2019-es átlagnak.
A lakosság vásárlási hajlandósága viszont teljesen kiszámíthatatlan. A University of Michigan által számolt fogyasztói bizalmi index a mutató 70 éves történetének legalacsonyabb szintjére zuhant júniusban, bár júliusra kicsit javult a mutató.
Ezzel párhuzamosan viszont a luxuscikkek jól mennek: az LVHM, a Harley-Davidson, a Louis Vuitton vagy mondjuk a Tiffany eredményei azt mutatják, hogy a vagyonosabb vevők körében azért még bőven van költeni való pénz.
A száguldó infláció és a történelmi mélyponton álló munkanélküliség átrendezi a háztartási fogyasztást, amelyhez az amerikai kiskereskedelmi szektor egyelőre csak igyekszik alkalmazkodni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.