A német alumíniumöntödéknek túlélésük érdekében csökkenteniük kell a költségeiket és kemény tárgyalásokat kell folytatniuk a vásárlókkal – írja a Reuters elemzésében. Az alumíniumgyártás rendkívül energiaigényes folyamat, azonban a földgáz ára az egekbe emelkedett, és gázhiány is fenyeget. 

10 December 2020, Mecklenburg-Western Pomerania, Waren: At Mecklenburger Metallguss GmbH MMG, a ship propeller with a diameter of 9.60-propeller is cast for a customer in China. The copper-aluminum bronze has a temperature of about 1,200 degrees Celsius. The Corona crisis has caused a slight drop in sales for the ship propeller manufacturer, but the foundry still remains optimistic for 2021. But the complete recovery in new shipbuilding will probably not occur until 2023 at the earliest. Photo: Bernd Wüstneck/dpa-Zentralbild/dpa (Photo by BERND WUSTNECK / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Bernd Wustneck / AFP

Az öntödék szerződései általában tartalmaznak egy záradékot, amely lehetővé teszi számukra, hogy a fém árának növekedése esetén magasabb díjat számítsanak fel, de az energia esetében nincs ilyen kikötés. A német energiaszabályozó hatóság arra kéri a vállalkozásokat, az önkormányzatokat és a fogyasztókat, hogy csökkentsék a gázfogyasztást, egyben felkérte a legnagyobb cégeket, hogy nyújtsanak be vészhelyzeti terveket a téli felhasználás további csökkentésére. Németországban körülbelül 600 kisebb-nagyobb alumíniumöntöde üzemel, többségük 250 főnél kevesebb munkavállalót foglalkoztató kis- és középvállalkozás. Ezek a cégek soha nem látott válsággal néznek szembe.

A német autógyártók – köztük a Mercedes-Benz és a Volkswagen – vezetői az elmúlt hetekben arra figyelmeztettek, hogy a termelés szintjének fenntartása a vészhelyzeti tervek alapján csak akkor működik, ha beszállítóik továbbra is garantálni tudják az alkatrészellátásukat. A járműgyártáshoz nélkülözhetetlen alumínium, acél és üveg gyártói még nagyobb mértékben támaszkodnak a földgázra, mint maguk az autógyártók.

A cégek attól tartanak, hogy ha a termelés leállítására kényszerülnek, az a globális ügyfélkörükre is kihatással lesz. A német autóalkatrész-gyártók több mint 3 ezer közvetlen vevőnek értékesítenek az Egyesült Államokban, Európában és Japánban, és termékeik több mint 100 ezer másodlagos vevőhöz jutnak el az Interos elemzőcég becslése szerint.

Múlt heti elemzésünkben megírtuk, hogy több autót gyártottak a németek, és 2021 júniusa óta először nőttek a a külföldi megrendelések. Cikkünkben azt is körbejártuk, hogy Németországban több mint 800 ezer ember dolgozik közvetlenül az autóiparban, a kapcsolódó ágazatokban pedig 3 millióan tevékenykednek. A szegmens leállása összeroppantaná Európa legnagyobb gazdaságát, és láncreakciót indítana el a kontinensen. 

A beszállítóknak több segítségre van szükségük az innovációhoz

A Reuters  egy német vállalkozó, Gerd Röders személyén keresztül mutatja be az ágazat nehézségeit. Röders cége Németországban és Csehországban több öntödét üzemeltet, közel 500 embert foglalkoztat. Olyan vállalatoknak gyárt alkatrészeket, mint a Volkswagen, továbbá repülőgépgyártóknak és orvostechnikai cégeknek is szállít. 

A vállalkozó az tervezi, hogy a jelenlegi napi felfűtés helyett három héten át nonstop üzemre tér át, a negyedik héten pedig teljesen leállítja a gyártást. Ezzel nem kevés mennyiséget tud megspórolni a tavalyi duplájába kerülő fűtőanyagból. Költségei megemelkedését pedig megpróbálja áthárítani vársárlóira.

Röders más alumíniumgyártókkal, az alumíniumgyártók szövetségével és egy egyetemmel együtt kormányzati támogatást kapott egy olyan olvasztókemence prototípusának megtervezésére, amely 30-40 százalékban hidrogénnel és 60-70 százalékban gázzal működhetne. A végső cél az, hogy végül kizárólag hidrogénnel működjön. Az új gázmentes technológiák elterjedése azonban éveket igényel.

Az elektromos meghajtású egységekre való átállás hatalmas beruházást igényel, és legfeljebb középtávon képzelhető el – mondta a Német Öntödei Szövetség szóvivője. Szerinte jelenleg a kohók gázzal való beizzításán kívül más technológia nem áll rendelkezésre. Röders szerint az oroszok ukrajnai inváziója óta megsokszorozódott az érdeklődés a projekt iránt, de még sok akadály áll az üzembe helyezés előtt, például a hidrogéntöltő hálózatot is ki kell építeni.