A dél-koreai Hyundai-Kia csoport elektromos autóinak amerikai vásárlóit 2023-tól már nem illetik meg azok az adókedvezmények, amelyeket az Egyesült Államokban helyben gyártott autók megvétele esetében igénybe vehetnek. Azon egyszerű okból kifolyólag, hogy – ázsiai versenytársaikkal ellentétben – még nem építettek ki gyártókapacitást a világ második legnagyobb autópiacán.
A csoport Hyundai, Kia és Genesis márkanéven kínált villanyautói pedig rendkívül népszerűek Amerikában, egyrészt markáns megjelenésük és kényelmük, másrészt nagy hatótávolságuk miatt. Az árról már nem is szólva. És ez az, ami a villanyautók piacán a második legnagyobb szereplővé előlépett dél-koreaiakat aggaszthatja.
Hiába népszerű ugyanis a Hyundai Ioniq 5 és a 2022-es év autójának megválasztott Kia EV6-os modell,
annyival nem nyújtanak többet, mint az adókedvezményben részesített versenytársaik.
Júliussal bezárólag 39,5 ezer villanyautót adott el idén Amerikában a Hyundai-Kia, ez a tavalyi azonos időszak mennyiségének a duplája, s csak a behozhatatlan előnyre szert tett hazai gigász, a Tesla tudja megelőzni őket. Elon Musk cégének made in USA autóiból nyolcszor annyi, 312,5 ezer fogyott.
Az esélyegyenlőséget a Biden-csomag felülírja,
noha protekcionista törekvései, a hazai ipart és beszállítóikat, valamint az ott beruházni hajlandó külföldieket előnyhöz juttató politikája nehezen támadható. Főleg azután, hogy a koronavírus-járvány idején felszakadozott ellátási láncokat, a külföldi beszállítókkal szembeni kiszolgáltatottságot orvosolva országa függését, kitettségét igyekszik a lehető legminimálisabbra csökkenteni.
Ennek a része a 7500 dolláros szövetségi adókedvezmény megvonása azoktól a villanyautó-gyártóktól, amelyek külföldről, összeszerelten hozzák Amerikába a portékájukat.
Két, műszaki szempontból azonos tudású és árú autó közül nyilvánvalóan azt veszem meg, amelyikre jár a 7500 dolláros adójóváírás. Bármennyire is szeretem a Hyundait, de ezt a felárat nem éri meg, és a kuncsaft sem hajlandó leperkálni
– foglalta össze a lényeget Andrew DiFeo floridai autókereskedő. Az új adókövetelményeknek a korábbi 72 helyett jelenleg csak mintegy 20 elektromos autó felel meg, köztük a Ford és a BMW modelljei. Hozzájuk csatlakoznak a jövő évtől a General Motors és a támogatotti körbe visszatérő Tesla elektromos hajtású modelljei.
Az akkumulátorok anyagainak és alkatrészeinek is amerikaiaknak kell lenniük a jóváírás érvényesíthetőségéhez. Ez a magyarázata annak, hogy a legnagyobb külföldi akkumulátorgyártók – Panasonic, LG Energy Solution, Samsung SDI, CATL és társaik – vagy már elindították amerikai beruházásaikat, vagy most tervezik a helyi gyártást.
A Hyundait övön aluli ütésként érhette a feltételek szigorítása, különösen azután, hogy májusban 10 milliárd dollárt meghaladó beruházásokat jelentett be az Egyesült Államokban, köztük egy 5,5 milliárdos villanyautógyár megépítését Georgia államban.
Akkor Joe Biden köszönetét fejezte ki a Hyundainak azért, hogy Amerikára esett a választásuk. Hozzátette, bár így utólag nézve talán nem kellett volna, hogy „nem fogjuk cserben hagyni önöket”. Márpedig a dél-koreaiak méltán érezhetik becsapottnak magukat, hiszen a gyáruk normál esetben csak 2025-ben kezdheti meg termelését, addig marad az export és ugrik a kedvezmény.
A háttérben azonban nagyban zajlik a lobbizás:
a Hyundai felmentést szeretne kérni Washingtontól a beruházásaira hivatkozva. Delegációk jönnek-mennek, a Financial Times információi szerint a múlt héten maga Csung Ejszun, a Hyundai nagy hatalmú elnöke is Washingtonba látogatott.
Politikusok pedig finoman célozgattak arra, hogy a kedvezmény megvonása nemcsak a Hyundai érdekeit, hanem az amerikai–dél-koreai szabadkereskedelmi megállapodást is sértheti, továbbá belengették azt is, hogy a Kereskedelmi Világszövetség (WTO) elé viszik az ügyet.
Mindenesetre most a Hyundai azt tervezi, hogy előbbre hozza és felgyorsítja a georgiai építkezést, s már 2024 második felében termelnének az évi 300 ezer darabos kapacitásúra tervezett gyárban.
Elemzők még csak tapogatóznak, most kezdik számszerűsíteni, hogy bevétel- és nyereségfronton milyen hatással lehet az amerikai villanyautó-piacra a kedvezmények átszabása. Előzetesen úgy látják, hogy ár- és kedvezményverseny indulhat a vásárlók kegyeiért, csökkentve a marzsokat és ezzel a profitabilitást.
A Hyundai a jövő év elején dobja piacra első elektromos szedánját, az Ioniq 6-ot az Egyesült Államokban, egy olyan modellt, amely tudásában felveszi a versenyt a Teslákkal, de a 7500 dolláros ballaszt miatt piaci sikerére nem lehet mérget venni. A Kia még lebegteti az EV6-osnál nagyobb és erősebb – azaz a méretre sokat adó amerikai vásárlóknál sikerre predesztinált – EV9-es bevezetését, de a fejlemények tükrében lehet, hogy más piacokat részesítenek előnyben a forgalmazásnál. Szöuli elemzők szerint a sikervárományos EV9 lehet majd a georgiai gyár egyik első terméke.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.