A légitársaságok utasainak már akkor tisztában kell lenniük az összes felmerülő költséggel, amikor a vásárlást megelőzően megkezdik az ajánlatok összehasonlítását – konferálta fel a légiutasok érdekvédelmét erősítő amerikai törvénytervezetet Joe Biden amerikai elnök hétfőn.
Washington megelégelte ugyanis a repülési szolgáltatók és a repülőutakat ajánló weboldalak praktikáit, amelyek csöpögtetve hozzák az utazók tudomására az alapdíjra rakódó rejtett felárakat, extra költségeket. Ezek a trükkök ugyanis korlátozzák a versenyt és növelik az inflációt, miközben rontják a repülési élményt.
Az új szabályok az olyan különdíjakat érintenék, mint a poggyász-, a módosítási-, törlési- és járatváltásidíjak, valamint a családi ülőhelyek díja, amellyel a foglalási folyamat végén, vagy már a jegy megvásárlása után terhelik meg az ügyfél bankszámláját. Ezzel pedig gyakran jelentősen megemelik a teljes díjat.
A törvény az Egyesült Államokon belüli, illetve az onnan fel vagy ott leszálló járatokra vonatkozna, amelyek esetében az online felületen kereső ügyfeleknek a repülőjegy árának első feltüntetésekor látniuk kellene az összes különdíj mértékét.
A nagy amerikai légi fuvarozókat, közte az American Airlinest és a United Airlinest, valamint a Delta Air Linest is képviselő Airlines for America érdekvédelmi szervezet a törvénytervezetre reagálva közleményében sietett leszögezni, hogy az általa képviselt légitársaságok már most is
elkötelezettek a legmagasabb szolgáltatási színvonal mellett, amihez hozzátartozik az árak, díjak és egyéb feltételek egyértelműsítése is.
Az utasszállítók honlapjukon részletezik a repülőjegyek árának minden összetevőjét, így a fogyasztóknak egyértelművé teszik a jegy teljes költségét – tették hozzá. Ha így lenne, akkor persze Washington nem foglalkozna az üggyel.
Karine Jean-Pierre, a Fehér Ház sajtótitkára azzal cáfolta a közleményt, hogy a rendelkezésére álló adatok szerint egy átlagos amerikai évente 5 ezer dollárt veszít a gazdasági verseny hiánya vagy torzulása miatt. A versenyhez ugyanis átláthatóságra is szükség van, különben a fogyasztók a sötétben tapogatóznak, ezért könnyen áldozattá válhatnak.
A versenyjogi megközelítésről árulkodik az a tény is, hogy a hétfői elnöki bejelentés a Fehér Ház Versenytanácsának ülésén hangzott el, amelynek tagjai többek között Pete Buttigieg közlekedési, Janet Yellen pénzügyi, illetve Gina Raimondo kereskedelmi miniszter is. A testület a verseny előmozdításáért dolgozik a gazdaság egészében, a pénzügyektől az egészségügyön át a technológiáig és a közlekedésig.
Joe Biden közölte is, hogy hasonló előírásokat kívánnak életbe léptetni az internetszolgáltatók, a bankok és a mobiltelefon-társaságok díjaira is.
A verseny nélküli kapitalizmus ugyanis nem kapitalizmus, hanem kizsákmányolás, és mi olyan gazdaságot építünk, amely mindenkinek előnyös
– mutatott rá az amerikai elnök.
A légitársaságokra vonatkozó új szabályra most egy 60 napos felülvizsgálati és véleményezési időszak vár, mielőtt hatályba léphet.
A légi közlekedést azonban az Egyesült Államokban is számos egyéb probléma sújtja. A pilóták és a repülőtéri személyzet hiánya miatt állandóan késnek a gépek, és egyre gyakoribbak a járattörlések is. Ezért folyamatban van egy másik törvény megalkotása is, amely a járattörlések esetén járó díjvisszatérítéseket érinti, mivel rengeteg a panasz, hogy ezek csupán hatalmas késésekkel történnek meg.
Addig is a kabinet arról döntött, hogy tíz légitársasággal szemben indít végrehajtási eljárást a visszatérítések rendkívüli késedelme miatt.
A szigorítások mellett ugyanakkor Washington a repülési élményt egy egymilliárd dolláros befektetéssel is javítani kívánja, amelyet az amerikai repülőtéri terminálok korszerűsítésére fordítanak.
Harapófogóba kerülhetnek a légitársaságokAz egekbe szökő jegyárak miatt a cégek folyamatosan csökkentik az utazásra fordított összegeket, viszont a légitársaságok nyereségét alapvetően a business class kihasználtsága határozza meg. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.