Az olajipar talán kérdés nélkül a klímaváltozásról szóló viták középpontjában van, miután a különböző finomítók és vegyipari létesítmények szén-dioxid-kibocsátása óriási szerepet játszik az üvegházhatás kialakulásában, nem is beszélve az üzemanyagok elégetésekor keletkező szennyezésekről.
A problémát súlyosbítja, hogy a műtrágyától a különböző műanyagokig a szénhidrogénekből készült alapanyagok és nyersanyagok a modern élet nélkülözhetetlen részét képezik, így a szektor megtisztítása elengedhetetlen lehet a melegedés leállításához és – bár számos területen történt előrelépés az olajipari termékek kiváltásában – az iparág továbbra is fontos szerepet tölt be a gazdaság működésében.
A probléma megoldására az olajipar, valamint annak legnagyobb nyugati szereplője, az ExxonMobil a szén-dioxid-leválasztás és -tárolás (CCS) néven ismert technológiát javasolja, amelynek lényege, hogy az üzemek által eregetett füstből leválasztanák az üvegházhatású gázokat, majd föld alatti tárolókban raktároznák el.
A vállalat Houstonban egy 100 milliárd dolláros projektet javasol a célra, és ehhez megnyerte versenytársai, mint a Shell, a Chevron, a Dow Chemicals vagy épp az Ineos támogatását is.
A CCS fejlődését és terjedését támogatja a Biden-kormányzat klímacsomagja (IRA) is – főként a törvény megszavazásához szükséges döntő szavazat birtokosa, Nyugat-Virgina szenátora, Joe Manchin közbenjárása miatt –, noha a több évtizedes elképzelés mindeddig csak mérsékelten váltotta be a hozzá fűzött reményeket, pedig az első CCS-létesítmény több mint ötven éve épült Texasban.
Az IRA több milliárd dollárt szán arra, hogy az olajipar és más hasonló szektorok megtisztítását ígérő technológia bebizonyíthassa működőképességét, ami kulcsfontosságú a 2050-re elérendő nettó zéró kibocsátást elképzelő tervek megvalósításához. Az olajipar mellett a nehézipar is ígéretek sokaságát tette dollármilliárdos értékben, hogy beveti ezt a technológiát.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) mintegy 80 olyan CCS-projektet számolt össze az Egyesült Államokban, amely 2030-ig működésbe léphet.
Azonban a technológia szerepét a klímaváltozás elleni küzdelemben nem övezi különösebb egyetértés, sokan az olajipar trójai falovát látják benne, amelyre hivatkozva elkerülhetők a szükséges változások. Ráadásul a CCS nagyon messze van attól, hogy valódi hatást tudjon gyakorolni a kibocsátásra. A Global CCS Institute felmérése szerint a 41 már működő vagy éppen épülő CCS-üzem és a 153 tervezett projekt világszerte együttesen is csak a 2021-es kibocsátás mindössze 1 százalékát lesz képes tárolni.
Ennek ellenére a technológia mellett nem csupán az olajipar száll síkra, az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testülete által felvázolt zéró kibocsátáshoz vezető forgatókönyvekben is fontos szerepet kap, különösen az olyan nehezen megtisztítható szektorokban, mint a cement- és acélgyártás vagy a földgáz feldolgozása.
Az IEA által felvázolt útvonal a nettó zéró felé szintén azzal számol, hogy a következő 25 évben több százmilliárd dollárnyi beruházás segítségével több ezer ipari létesítmény több milliárd tonnányi kibocsátását választják le a CCS segítségével. A tudományos konszenzus is arra mutat, hogy a technológia alkalmazása nélkül a klímacélok elérhetetlenek – közölte egy szakértő a Financial Times összeállításában.
A keletkezett szén-dioxidot az elképzelések szerint vegyi eljárással szeparálják a többi kibocsátástól, majd azt a földgázszállításhoz használatos vezetékekhez hasonló csöveken pumpálják vissza a föld alá, vagy épp alakítják üzemanyaggá és vegyi anyagokká. Az olaj- és gázipari cégek egyebek között a szénhidrogének kezelésében szerzett tapasztalataik miatt is szeretik előtérbe állítani ezt a technológiát mint lehetséges megoldást a klímaválságra.
Azonban szemben az egyre nagyobbra emelkedő szél- és napenergiával, a CCS nem igazán létezik még mint iparág, hasonlóan a szintén gyakran emlegetett, az olajipar által szintén kedvelt zöldhidrogénhez.
A technológia kritikusai szerint ezért érdemesebb is lenne a forrásokat a már széles körben alkalmazott, működőképesnek bizonyult megoldások terjedésére költeni.
Az 1 milliárd dolláros Petra Nova CCS-projekt, amely egy széntüzelésű erőmű segítségével mutatta volna be a megoldás életképességét, 2016-ban kezdett működni, és 200 millió dollárnyi állami támogatásban is részesült, ám végül mégis csak négy évet élt, miután a szén-dioxid-leválasztási céljait rendszeresen elvétette. Hasonló eredményt hozott az 54 milliárdos ausztráliai Gorgon földgáz cseppfolyósítását célzó projekt is, amelyben olyan cégek vettek részt, mint a Chevron, az Exxon és a Shell, valamint japán befektetők egy csoportja. Ám a tárolási helyszínnel és a hibás felszereléssel kapcsolatos problémák miatt az ígéretek ott sem teljesültek.
Ugyanilyen kudarcok sorát lehetne idézni, ám a technológia támogatói szerint az működőképes, terjedését csak az üzleti megtérülés nehézségei hátráltatják. A legtöbb amerikai projekt az összegyűjtött szén-dioxidot azonban az olajtermelés fokozására használja, ami a környezeti előnyöket is ellensúlyozza. Azonban a Biden-kormány klímacsomagja változtathat a gazdasági lehetőségeken, miután egytonnányi elraktározott szén-dioxidért már 50 dollár helyett 85 dollárnyi adókedvezmény jár.
Egy másik törvény értelmében az amerikai energiaügyi minisztérium 12 milliárd dollárt szán a CCS-projektek és az azokhoz kapcsolódó infrastruktúra, például vezetékek támogatására.
Az olajipar nagy harcot vívott azért, hogy a klímacsomagban kapjon helyet a technológia, és iparági szakértők szerint annak hatására számos projekt most először nyereségessé is válhat.
Az IRA-nak köszönhetően a CCS nyereséges lehet iparágak sokaságánál, legyen szó acél-, cement- vagy hidrogéngyártásról. Ezért a törvény egy új iparágat teremthet meg, amely évi több száz projektet hoz majd tető alá az elkövetkező években. A tonnánként 85 dolláros ár mellett a CCS-t a szén-dioxidot koncentráltan kibocsátó területeken érheti meg alkalmazni, például az ammóniagyártásban.
Azonban a jelenleg évi 20 millió tonna tárolására képes amerikai létesítmények az ország kibocsátásának kevesebb mint 0,01 százalékát teszik ki, ráadásul ezek többsége olajtermelésre használja az összegyűjtött szén-dioxidot. A folyamatban lévő mintegy 80 projekttel együtt is ez csak mintegy 100 millió tonnára nőhet, ami 8,5 milliárd dollárnyi éves kormányzati kiadás, amely a szektor fejlődésével tovább emelkedhet.
Az olajipari vezetők is kezdik felismerni azonban, hogy a kibocsátások csökkentésére irányuló nyomás, a zöldtechnológiák fejlődése és az állami támogatások miatt a CCS „most vagy soha” pillanathoz érkezett. Októberben az Exxon zöld jelzést adott legnagyobb hasonló projektjének Louisianában, amely évi 2 millió tonna szennyezés elkerülését tenné lehetővé.
A technológia terjedésének azonban gátat vethetnek a különböző engedélyezési nehézségek, különösen a széndioxidot az összegyűjtés helyétől a végső tárhelyig elvezető vezetékek terén. Ráadásul a CCS már több esetben tűnt úgy, hogy életképessé válik, míg végül a legtöbb esetben kudarcot vallott. Ha a bőkezű állami segítség sem indítja be annak terjedését, akkor végleg tévútnak bizonyulhat az olajipar túlélését célzó elképzelés az iparági erőfeszítések ellenére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.