BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összeomlott a brit tojáspiac, a szupermarketek korlátozzák a megvásárolható mennyiséget

Az uniós tojás tömeges beáramlásától azonban nem tartanak, a brit vásárlók ugyanis hűségesek a hazai termékhez.

Az egyre növekvő energiaárak és az eddigi legsúlyosabb madárinfluenza-járvány a padlóhoz vágta a brit tojáspiacot, és súlyos hiányhoz vezetett. „Sok termelőnek nincs választása, kénytelen leállni, különben minden egyes tojáson csak veszít” – nyilatkozta az Euractivnak Andrew Joret, a tojástermelők szövetségének elnöke. Figyelmeztetett arra is, hogy bár a termelés a reményeik szerint visszatér a normális szintre, mihelyt enyhül a költségnyomás, azt nem tudják, hogy ez mikor történik meg.

UK Chancellor Announces Spending Cuts And Tax Rises, Aiming To Help Economy And Reduce Debt
A fogyasztói ár emelkedik, de a termelőkhöz nem jut el.
Fotó: Christopher Furlong / Getty Images

A szupermarketek kénytelenek korlátozni a megvásárolható tojásmennyiséget, sok üzletben azonban így is üresek a polcok, 

a tojás ára pedig folyamatosan emelkedik: 50 százalékkal lett drágább az év eleje óta. 

A különbséget pedig lenyelik a közvetítők, a termelőknek szinte alig marad belőle. A Grocery Gazette szerint egy doboz tojás ára 45 pennyvel emelkedett, de ebből csak 9-10 került vissza a termelőkhöz, ami messze nem fedezi a növekvő költségeket. A táp ára ugyanis mintegy 50 százalékkal nőtt az ukrajnai háború kezdete óta, a fűtési számla pedig 40 százalékkal. A termelők harmada ezért csökkentette a tojók számát, sokan pedig ideiglenesen vagy végleg otthagyták az ágazatot a tojástermelők szervezetének adatai szerint.

Karácsonyi mizéria

Azt egyelőre nem lehet tudni, meddig tart a válság, de a tojáshiány valószínűleg súlyosbodni fog a karácsonyi időszakban. A nagy szupermarketláncok közül eddig csak a Waitrose nem volt kénytelen egy-két dobozra korlátozni az egy vevő által megvásárolható mennyiséget, ami annak köszönhető, hogy hosszú távú befektetési megállapodásuk van a termelőkkel. 

„Nem váltogatjuk a szolgáltatókat, több mint 40 éve ugyanazzal a tojásszállítóval dolgozunk együtt, értéket nyújtva ezzel a vásárlók és a gazdák számára egyaránt” 

– nyilatkozta a portálnak Jake Pickering, a Waitrose illetékes menedzsere. A tisztességes üzlet része, hogy a lánc régóta a csirketáp árához igazítja a tojásért fizetett összeget, márpedig az eleség általában a legvolatilisabb költség egy termelő számára tette – hozzá.
A versenytársak kénytelenek külföldről pótolni a hiányzó tojásmennyiséget, a Sainsbury például Olaszországból. Ezzel azonban kiváltotta a hazai szabadtartású tojástermelők szövetségének (BFREPA) haragját. 

Az olasz tojás látványa a polcokon ébresztő minden kiskereskedő számára: nem várhatják el a gazdáktól, hogy ingyen dolgozzanak 

– hangsúlyozta Robert Gooch, a BFREPA vezérigazgatója. 

Robin Manning, a brüsszeli Brit Mezőgazdasági Hivatal (BAB) igazgatója szerint azonban nem kell az uniós tojás tömeges beáramlásától tartani, a brit vásárlók ugyanis hűségesek a hazai termékekhez. Szerinte egyébként nem annyira tojáshiányról, mint inkább „átmeneti szűkülésről” van szó, elegendő tojás van a kereslet kielégítésére, de „nincs többlet”.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.