Az egyre növekvő energiaárak és az eddigi legsúlyosabb madárinfluenza-járvány a padlóhoz vágta a brit tojáspiacot, és súlyos hiányhoz vezetett. „Sok termelőnek nincs választása, kénytelen leállni, különben minden egyes tojáson csak veszít” – nyilatkozta az Euractivnak Andrew Joret, a tojástermelők szövetségének elnöke. Figyelmeztetett arra is, hogy bár a termelés a reményeik szerint visszatér a normális szintre, mihelyt enyhül a költségnyomás, azt nem tudják, hogy ez mikor történik meg.
A szupermarketek kénytelenek korlátozni a megvásárolható tojásmennyiséget, sok üzletben azonban így is üresek a polcok,
a tojás ára pedig folyamatosan emelkedik: 50 százalékkal lett drágább az év eleje óta.
A különbséget pedig lenyelik a közvetítők, a termelőknek szinte alig marad belőle. A Grocery Gazette szerint egy doboz tojás ára 45 pennyvel emelkedett, de ebből csak 9-10 került vissza a termelőkhöz, ami messze nem fedezi a növekvő költségeket. A táp ára ugyanis mintegy 50 százalékkal nőtt az ukrajnai háború kezdete óta, a fűtési számla pedig 40 százalékkal. A termelők harmada ezért csökkentette a tojók számát, sokan pedig ideiglenesen vagy végleg otthagyták az ágazatot a tojástermelők szervezetének adatai szerint.
Azt egyelőre nem lehet tudni, meddig tart a válság, de a tojáshiány valószínűleg súlyosbodni fog a karácsonyi időszakban. A nagy szupermarketláncok közül eddig csak a Waitrose nem volt kénytelen egy-két dobozra korlátozni az egy vevő által megvásárolható mennyiséget, ami annak köszönhető, hogy hosszú távú befektetési megállapodásuk van a termelőkkel.
„Nem váltogatjuk a szolgáltatókat, több mint 40 éve ugyanazzal a tojásszállítóval dolgozunk együtt, értéket nyújtva ezzel a vásárlók és a gazdák számára egyaránt”
– nyilatkozta a portálnak Jake Pickering, a Waitrose illetékes menedzsere. A tisztességes üzlet része, hogy a lánc régóta a csirketáp árához igazítja a tojásért fizetett összeget, márpedig az eleség általában a legvolatilisabb költség egy termelő számára tette – hozzá.
A versenytársak kénytelenek külföldről pótolni a hiányzó tojásmennyiséget, a Sainsbury például Olaszországból. Ezzel azonban kiváltotta a hazai szabadtartású tojástermelők szövetségének (BFREPA) haragját.
Az olasz tojás látványa a polcokon ébresztő minden kiskereskedő számára: nem várhatják el a gazdáktól, hogy ingyen dolgozzanak
– hangsúlyozta Robert Gooch, a BFREPA vezérigazgatója.
Robin Manning, a brüsszeli Brit Mezőgazdasági Hivatal (BAB) igazgatója szerint azonban nem kell az uniós tojás tömeges beáramlásától tartani, a brit vásárlók ugyanis hűségesek a hazai termékekhez. Szerinte egyébként nem annyira tojáshiányról, mint inkább „átmeneti szűkülésről” van szó, elegendő tojás van a kereslet kielégítésére, de „nincs többlet”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.