A holdújév idején minden hadra fogható repülőgépre szükség lesz ahhoz, hogy a zéró-Covid-politika nyomása alól felszabaduló kínaiak fennakadások nélkül utazhassanak el rokonaikhoz, ha már nem tehették ezt meg korábban a szigorú járványkorlátozások miatt. A repülés iránt hatványozottan megnövekedett igényeknek a kínai légitársaságok igyekeznek megfelelni, köztük a China Southern is, amely most váratlant lépett: pénteken egy Boeing 737 MAX gépet állít a menetrendjébe, ezzel szállít utasokat Kantonból Csengcsouba.
Ha így lesz, akkor ezzel történelmet ír, a kínai légitársaságok közül elsőként rehabilitálja a globális légi közlekedésből 2019 tavaszán két lezuhant gépe miatt átmenetileg kitiltott típust. Bár az Egyesült Államokban 2020 decemberétől már újra repülhetnek az átalakított és biztonságossá tett MAX-ok, s immár a világon mindenhol megkapták ehhez az engedélyt, Kína (és Oroszország) még adós volt ezzel. Oroszország esetében tiszta a kép, az Ukrajna ellen indított háborújuk nyomában járó szankciók ellenszankciójaként értelmezhető, hogy nem foglalkoznak a repülési engedély újbóli kiadásával, de Kína más tészta.
Ott az Amerikával vívott kereskedelmi háború és a saját repülőgép-gyártásuk alapjainak letétele miatt húzták-halasztották a döntést. Tavaly októberben ugyanakkor a MIAT Mongolian Airlines nemzeti légitársaságnak megengedték, hogy a flottájukban lévő egyetlen, a 2019-es nemzetközi repülési tilalom elrendelése előtt pár nappal átvett Boeing 737 MAX-ukkal menetrendszerűen szállítsanak utasokat Kantonba, de
a hazai légitársaságok gépei előtt a kifutópálya csak most nyílt meg.
A légteret ugyanis a helyi légügyi hatóság októberben már megnyitotta a Boeing 737 MAX-ok előtt, de a repülésbiztonsági hatóság késlekedett a MAX-okra vonatkozó frissített repülési engedély kiadásával. Ha a China Southern gépe pénteken a magasba emelkedik, akkor azzal az is biztossá válik, hogy időközben a nagy titkolózások közepette mégiscsak megkapták a szükséges típusengedélyt, és a modellfrissítés miatt megkívánt pilótaképzési kötelezettségeknek is eleget tettek.
A China Southern maga is októberre tervezte Boeingjeinek újraindítását, de ebben meggátolták az adminisztrációs problémák.
A Reuters a légitársaság online applikációjából tudta meg az újraindítási szándékot,
de a légitársaság nem reagált a hírügynökség megkeresésére. Lehet, hogy nyílt tájékoztatás helyett a többi légitársaság applikációit is érdemes lesz követni, a birtokukban ugyanis együttesen 97 Boeing 737 MAX van, amelyek közel négy évet töltöttek tétlenül a földön, s lassan ideje lenne, hogy megszolgálják a vételárukat.
A világ egyik legkorszerűbb keskeny törzsű utasszállítójából tavaly
októberi adatok szerint 138 darab vár arra, hogy a megrendelő kínai légitársaságok legyenek szívesek átvenni őket.
Vonakodásukat látva a Boeing közölte, hogy megkezdi a kínai ügyfeleknek szánt gépek egy részének újraértékesítését. Hogy ebből mi lett, mi nem, arról egyelőre hallgatnak a felek, mindenesetre a polgári légi közlekedés pandémiát követő fellendülésével keltett géphiány idején annyira nem lehet nehéz „elpasszolni” a kínaiak gépeit.
Kínában a közelgő holdújévi ünnepek alatt becslések szerint 2,1 milliárd utazásra kerül sor földön, vízen és a levegőben, ez a tavalyi mennyiség kereken duplája lenne. Ennek zavartalan lebonyolításához pedig vélhetően érdemes lesz elővenni a hangárban porosodó Boeingeket is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.