Elérte a világjárvány előtti, 2019-es szint közel háromnegyedét a globális légi utasforgalom a tavalyi első háromnegyed évben, miután 57 százalékkal nőtt a 2021-es számokhoz mérten a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) által közzétett adatok szerint. A világjárvány csúcsán a globális légi forgalom mintegy 80 százalékkal elmaradt a 2019-es szinttől.
Az utazási kedv fokozatosan tér vissza, a légi közlekedés iránti kereslet a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is folyamatosan nő, bár az elmúlt években a „repülésmentes” mozgalmak megjelenése sok utazót arra ösztönzött, hogy a fenntarthatóbb közlekedési módok, például a vonatok felé forduljon – foglalta össze a helyzetet az OecoGlobus.
Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzése szerint az éves alapon mért visszarendeződés adott időszakban mindig azokban a régiókban a legjelentősebb, ahol éppen feloldják a koronavírus-járvány miatti utazási korlátozásokat. A legfrissebb adatok szerint az ázsiai csendes-óceáni térségben – a Kínától Új-Zélandig terjedő régióban – az utazások 464,8 százalékkal emelkedtek a tavalyi évhez képest. Mindez néhány héttel azután következett be, hogy Japán, Hongkong és Tajvan enyhített a szabályokon.
Még 109 országban vannak utazási korlátozások, 118 teljesen nyitott – legalábbis a beoltott utazók előtt.
Magyarországon, a budapesti nemzetközi repülőtéren a 2022 októberében 1,169 millió érkező és induló utas fordult meg, 220 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A visszarendeződés mértéke a nemzetközi szinten mért átlag felett van.
Októberben a budapesti forgalom a 2019-es 79 százalékának felelt meg, a nyári hónapokban pedig a 80-82 százaléka körül mozgott.
A Budapest Airport 2023-ra jelezte a 2019-es forgalom teljes visszaépülését, bár az elhúzódó energiaválság, az infláció és a további gazdasági nehézségek miatt a korábban jelzetteknél lassabb ütemű lehet a helyreállás.
Megugrott, de még a járvány előtti szinten a légi forgalom az EU-banMagyarországon a légi utasok számának 2020 és 2021 közötti emelkedése megközelítette a húsz százalékot. |
A globális turizmus 2023-ban 30 százalékkal bővülhet a 2022-es 60 százalékos növekedést követően, de a világjárvány előtti szint alatt marad az Economist Intelligence Unit előrejelzése szerint.
A gazdasági visszaesés, az Oroszország elleni szankciók és Kína zéró-Covid-stratégiája késlelteti a kilábalást. Az IATA előrejelzése szerint
a globális légiutas-forgalom 2023-ban várhatóan eléri a 2019-es szint 85,5 százalékát, miután a 2022-es év egészében 70,6 százalékos szinten zárhatott.
A légitársaságok 2019 óta először 2023-ban lehetnek nyereségesek. E tekintetben nagy kockázatot az üzemanyagköltségek jelentenek, emellett a dollár erősödése is fontos tényező lehet. Az amerikai fizetőeszköz szinte minden devizával szemben erősödött 2022-ben. Ha a dollár ismét erős szinten lesz 2023-ban, az amerikai székhelyű légitársaságok lesznek a legnagyobb valószínűséggel nyereségesek, s a többi régió légitársaságai továbbra is nehézségekkel küzdhetnek az új évben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.