BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Idén már nyereségesek lehetnek a légitársaságok

Idén 30 százalékkal bővülhet a globális turizmus a tavalyi 60 százalékos növekedést követően, de még mindig a világjárvány előtti szint alatt marad a szakértői prognózisok szerint. Budapesten a nemzetközi átlag feletti a visszarendeződés mértéke, de elmarad a várttól. A légitársaságok 2019 óta először 2023-ban lehetnek nyereségesek, de nagy kockázatot jelentenek az üzemanyagköltségek.

Elérte a világjárvány előtti, 2019-es szint közel háromnegyedét a globális légi utasforgalom a tavalyi első háromnegyed évben, miután 57 százalékkal nőtt a 2021-es  számokhoz mérten a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) által közzétett adatok szerint. A világjárvány csúcsán a globális légi forgalom mintegy 80 százalékkal elmaradt a 2019-es szinttől.

Tavaly októberben a járvány előtti utasforgalom 79 százalékát regisztrálták Ferihegyen.
Fotó: Havran Zoltán / Magyar Nemzet

Az utazási kedv fokozatosan tér vissza, a légi közlekedés iránti kereslet a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is folyamatosan nő, bár az elmúlt években a „repülésmentes” mozgalmak megjelenése sok utazót arra ösztönzött, hogy a fenntarthatóbb közlekedési módok, például a vonatok felé forduljon – foglalta össze a helyzetet az OecoGlobus. 

Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzése szerint az éves alapon mért visszarendeződés adott időszakban mindig azokban a régiókban a legjelentősebb, ahol éppen feloldják a koronavírus-járvány miatti utazási korlátozásokat. A legfrissebb adatok szerint az ázsiai csendes-óceáni térségben – a Kínától Új-Zélandig terjedő régióban – az utazások 464,8 százalékkal emelkedtek a tavalyi évhez képest. Mindez néhány héttel azután következett be, hogy Japán, Hongkong és Tajvan enyhített a szabályokon. 

Még 109 országban vannak utazási korlátozások, 118 teljesen nyitott – legalábbis a beoltott utazók előtt.

Magyarországon, a budapesti nemzetközi repülőtéren a 2022 októberében 1,169 millió érkező és induló utas fordult meg, 220 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A visszarendeződés mértéke a nemzetközi szinten mért átlag felett van. 

Októberben a budapesti forgalom a 2019-es 79 százalékának felelt meg, a nyári hónapokban pedig a 80-82 százaléka körül mozgott.

A Budapest Airport 2023-ra jelezte a 2019-es forgalom teljes visszaépülését, bár az elhúzódó energiaválság, az infláció és a további gazdasági nehézségek miatt a korábban jelzetteknél lassabb ütemű lehet a helyreállás.

Megugrott, de még a járvány előtti szinten a légi forgalom az EU-ban

Magyarországon a légi utasok számának 2020 és 2021 közötti emelkedése megközelítette a húsz százalékot.

A globális turizmus 2023-ban 30 százalékkal bővülhet a 2022-es 60 százalékos növekedést követően, de a világjárvány előtti szint alatt marad az Economist Intelligence Unit előrejelzése szerint.

A gazdasági visszaesés, az Oroszország elleni szankciók és Kína zéró-Covid-stratégiája késlelteti a kilábalást. Az IATA előrejelzése szerint 

a globális légiutas-forgalom 2023-ban várhatóan eléri a 2019-es szint 85,5 százalékát, miután a 2022-es év egészében 70,6 százalékos szinten zárhatott.

A globális légitársaságok által végrehajtott repülések száma
 

A légitársaságok 2019 óta először 2023-ban lehetnek nyereségesek. E tekintetben nagy kockázatot az üzemanyagköltségek jelentenek, emellett a dollár erősödése is fontos tényező lehet. Az amerikai fizetőeszköz szinte minden devizával szemben erősödött 2022-ben. Ha a dollár ismét erős szinten lesz 2023-ban, az amerikai székhelyű légitársaságok lesznek a legnagyobb valószínűséggel nyereségesek, s a többi régió légitársaságai továbbra is nehézségekkel küzdhetnek az új évben. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.