BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb pofont kapott a Meta Európában hatalmas büntetésbe csomagolva

Az uniós hatóságok szerint nem gyűjthet beleegyezésünk nélkül adatokat rólunk a Facebook és az Instagram.

Hiába tartalmazzák a Facebook és az Instagram felhasználási feltételei azt a kitételt, amely szerint a vállalat a közösségi oldalakon és szerte az online térben gyűjtött adatokat használhatja a hirdetések személyre szabására, az ír adatvédelmi bizottság szerdai döntése szerint ezt a két szolgáltatás tulajdonosa, a Meta mégsem teheti meg.

Facebook,Meta,bírság
Fotó: Shutterstock

A döntés továbbá 390 millió eurós bírságot is kiszabott Mark Zuckerberg vállalatára, amely nem ért egyet az ítélettel, ezért fellebbezni fog ellene. A pereskedés évekig tarthat, ám ha a végső döntés is a Meta ellen szól, akkora cégnek fel kell kínálnia a lehetőséget felhasználóinak, hogy a saját alkalmazásain belül gyűjtött adatokon alapuló reklámokra nemet mondhassanak.

Az ír döntés három hónapot ad a Metának arra, hogy engedelmeskedjen, ám a vállalat kérheti, hogy ez ne lépjen életbe a fellebbezés lezárultáig. Az ír hatóság azután hozta meg a döntést, hogy az uniós társai utasították erre. 

Az EU adatvédelmi szabályai, a GDPR betartásáért azért az ír szervezet felel, mert a Meta európai központja Dublinban található.

A döntés tehát – némiképp hasonlóan az Apple által a cég eszközein elvárthoz – a felhasználók közvetlen beleegyezését követelheti meg a személyre szabott hirdetésekhez szükséges adatok összegyűjtéséhez.

A Meta szerdán azt közölte, hogy a döntés nem akadályozza meg a viselkedésen alapuló hirdetések megjelenítését, és mérlegeli lehetőségeit, hogyan tud a továbbiakban is személyre szabott szolgáltatásokat kínálni. 

Ugyanakkor elutasítják, hogy ehhez a felhasználók beleegyezésére lenne szükségük a jelenlegi uniós szabályok szerint

– olvasható a The Wall Street Journal összefoglalójában.

A vállalat a szeptemberrel lezáruló kilenc hónap alatt mintegy 83 milliárd dollár értékben adott el reklámokat, amelyek mintegy negyede származott az EU-ból. Ha sokan utasítják el a személyre szabott hirdetések megjelenítését, az ennek a 10-20 százalékos csökkenését is jelentheti egyes elemzők szerint, ami a vállalat értékét ennél nagyobb mértékben csökkentheti.

A Meta bevételeit jelentősen csökkentette, amikor az Apple feltételként szabta az iPhone-alkalmazások fejlesztőinek, hogy kérdezzék meg a felhasználókat, szeretnék-e, ha az alkalmazás követné webes tevékenységüket, elvágva ezzel Zuckerberg vállalatát a személyes hirdetésekhez szükséges adatok egyik fontos forrásától. A Meta szerint ez 2021-ben mintegy 8 százalékkal csökkentette a cég bevételeit.

A szerdai döntéssel az ír hatóságok az elmúlt másfél évben összesen 1,4 milliárd dollárnyi bírságot szabtak ki a vállalatra, amire az számíthatott is, hiszen 2021 végén mintegy 3 milliárd eurót különített el erre a célra, szemben az egy évvel korábbi, 1,97 milliárd eurós összeggel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.