Hiába tartalmazzák a Facebook és az Instagram felhasználási feltételei azt a kitételt, amely szerint a vállalat a közösségi oldalakon és szerte az online térben gyűjtött adatokat használhatja a hirdetések személyre szabására, az ír adatvédelmi bizottság szerdai döntése szerint ezt a két szolgáltatás tulajdonosa, a Meta mégsem teheti meg.
A döntés továbbá 390 millió eurós bírságot is kiszabott Mark Zuckerberg vállalatára, amely nem ért egyet az ítélettel, ezért fellebbezni fog ellene. A pereskedés évekig tarthat, ám ha a végső döntés is a Meta ellen szól, akkora cégnek fel kell kínálnia a lehetőséget felhasználóinak, hogy a saját alkalmazásain belül gyűjtött adatokon alapuló reklámokra nemet mondhassanak.
Az ír döntés három hónapot ad a Metának arra, hogy engedelmeskedjen, ám a vállalat kérheti, hogy ez ne lépjen életbe a fellebbezés lezárultáig. Az ír hatóság azután hozta meg a döntést, hogy az uniós társai utasították erre.
Az EU adatvédelmi szabályai, a GDPR betartásáért azért az ír szervezet felel, mert a Meta európai központja Dublinban található.
A döntés tehát – némiképp hasonlóan az Apple által a cég eszközein elvárthoz – a felhasználók közvetlen beleegyezését követelheti meg a személyre szabott hirdetésekhez szükséges adatok összegyűjtéséhez.
A Meta szerdán azt közölte, hogy a döntés nem akadályozza meg a viselkedésen alapuló hirdetések megjelenítését, és mérlegeli lehetőségeit, hogyan tud a továbbiakban is személyre szabott szolgáltatásokat kínálni.
Ugyanakkor elutasítják, hogy ehhez a felhasználók beleegyezésére lenne szükségük a jelenlegi uniós szabályok szerint
– olvasható a The Wall Street Journal összefoglalójában.
A vállalat a szeptemberrel lezáruló kilenc hónap alatt mintegy 83 milliárd dollár értékben adott el reklámokat, amelyek mintegy negyede származott az EU-ból. Ha sokan utasítják el a személyre szabott hirdetések megjelenítését, az ennek a 10-20 százalékos csökkenését is jelentheti egyes elemzők szerint, ami a vállalat értékét ennél nagyobb mértékben csökkentheti.
A Meta bevételeit jelentősen csökkentette, amikor az Apple feltételként szabta az iPhone-alkalmazások fejlesztőinek, hogy kérdezzék meg a felhasználókat, szeretnék-e, ha az alkalmazás követné webes tevékenységüket, elvágva ezzel Zuckerberg vállalatát a személyes hirdetésekhez szükséges adatok egyik fontos forrásától. A Meta szerint ez 2021-ben mintegy 8 százalékkal csökkentette a cég bevételeit.
A szerdai döntéssel az ír hatóságok az elmúlt másfél évben összesen 1,4 milliárd dollárnyi bírságot szabtak ki a vállalatra, amire az számíthatott is, hiszen 2021 végén mintegy 3 milliárd eurót különített el erre a célra, szemben az egy évvel korábbi, 1,97 milliárd eurós összeggel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.