BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
France - Golfech nuclear power plant France, Golfech, 2022-07-21. The Golfech nuclear power plant in the Tarn-et-Garonne, Occitanie region, with one of the two reactors shut down due to corrosion problems. Reflection in the Garonne River. Photograph by Jean-Marc Barrere / Hans Lucas.France, Golfech, 2022-07-21. La centrale nucleaire de Golfech dans le Tarn-et-Garonne, region Occitanie, avec un des deux reacteurs a l arret a cause de problemes de corrosion. Reflet dans la garonne. Photographie par Jean-Marc Barrere / Hans Lucas. (Photo by Jean-Marc Barrere / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)

Az atomenergia megítélése a végletekig megosztja az Európai Uniót

Az Európai Bizottság tagjai nem a tényeket, hanem a nemzeti alapú ideológiákat szem előtt tartva feszülnek egymásnak.

Negyvennyolc órával a jogszabály bejelentése előtt sem tudtak megegyezni az európai biztosok az atomenergiáról, hogy bevonják-e a zöld támogatási programjukba, vagy sem – írta a Financial Times.

France - Golfech nuclear power plant France, Golfech, 2022-07-21. The Golfech nuclear power plant in the Tarn-et-Garonne, Occitanie region, with one of the two reactors shut down due to corrosion problems. Reflection in the Garonne River. Photograph by Jean-Marc Barrere / Hans Lucas.France, Golfech, 2022-07-21. La centrale nucleaire de Golfech dans le Tarn-et-Garonne, region Occitanie, avec un des deux reacteurs a l arret a cause de problemes de corrosion. Reflet dans la garonne. Photographie par Jean-Marc Barrere / Hans Lucas. (Photo by Jean-Marc Barrere / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Fotó: Jean-Marc Barrere

Az atomenergiának mint a fosszilis energiahordozók tiszta alternatívájának megítélése máig vitatott, és ez az Európai Bizottságban sincs másképp. A téma most az EU zöldiparágainak fellendítését célzó jogszabályok ügyében került a napirendre, és még mindig nem döntötték el, hogy a javaslatba – amely a Biden-kormányzat inflációcsökkentő törvényére adna európai választ – bekerüljenek-e az atomerőművek.

A nukleáris energia stratégiai zérókibocsátású iparágként szerepelt a jogszabály egyik korai tervezetében, ami azt jelentette volna, hogy az erőművek gyorsított engedélyezési eljárással és jelentős közbeszerzési előnnyel épülhetnének meg – a technológia azonban azóta kikerült a szövegből.

Az ügyben ugyanis heves vita alakult ki a 27 tagú testületben, amelynek tagjai elsősorban nem a tények, hanem a nemzeti alapú ideológiákat szem előtt tartva feszülnek egymásnak, noha a tervezet benyújtásáig már csak 48 óra van hátra.

Az atomenergia támogatói között ott van az Európai Bizottság elnöke, a német Ursula von der Leyen és a francia Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos, valamint nyolc másik, főként közép- és kelet-európai biztos. Az ellenálló nemzeteket Frans Timmermans, az EU éghajlatvédelmi biztosa, volt holland külügyminiszter vezeti, rajta kívül még öt másik dél- és közép-európai politikus mondott országa nevében nemet a nukleáris energia zöldként való minősítésére. A többi biztos a belsős információk szerint még nem foglalt állást.

Várhatóan az utolsó pillanatig folyik majd a vita kérdésről, bár Von der Leyen megpróbált egy olyan kompromisszumot ajánlani, amely csak a kisebb, moduláris reaktorokat foglalná magába, a nagyobb atomerőművek kimaradnának a tervezetből.

A Net Zero Industry Act az amerikai támogatási tervek bejelentése után végigrobogott az uniós jogalkotási csatornákon, hogy megakadályozzák az európai ipar elvándorlását az Atlanti-óceánon túlra.

Franciaország, amely az áramtermelésben nagymértékben támaszkodik az atomenergiára, hónapok óta szorgalmazza annak alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagként való elismerését. A nukleáris technológiára vonatkozó engedmények az EU villamosenergia-piacának kedden bejelentett reformjaiba és a megújuló hidrogén előállítására vonatkozó szabályokba is bekerültek, részben Párizs nyomására.

Olyan országok azonban, mint Ausztria és Luxemburg, elvben ellenzik az atomenergiát, ami további nézeteltérésekhez vezethet a tagállamokkal, ha a technológia bekerülne a szabályozásba.

Egy másik, Németország által felvetett uniós állásfoglalás is megosztja az EU-t, ez a belső égésű motorral szerelt autók értékesítésének 2035-ös betiltásával kapcsolatos. Olaszország és Lengyelország is támogatta Németországot abban, hogy megakadályozza a tilalmat, hacsak Brüsszel nem mentesíti a szén-dioxid-semleges, megújuló forrásokból készült üzemanyagokat használó autókat. Franciaország viszont kitart a tiltás mellett, érvelése szerint az elektromos átállásban élen járó kínaiakat segítik minden egyes perc késlekedéssel. 

Az egyes országok autóipara olyan engedményre törekszik, amely lehetővé teszi, hogy a belső égésű motorok egy része továbbra is a piacon maradjon.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.