A német kancellár minden tekintélyét bevetette még a tavalyi hivatalos pekingi látogatása előtt, hogy az állami tulajdonban lévő kínai Cosco megvásárolhassa a hamburgi kikötő Tollerort konténertermináljának kisebbségi tulajdonrészét. Tette ezt annak ellenére, hogy a terv még a saját kormányában is nagy ellenállásba ütközött.
Vészmegoldásként végül októberben kompromisszumra jutottak, megegyeztek, hogy az eredetileg kért 35 százalék helyett csak 24,9 százalékos lesz a kínai részesedés. Most azonban ez is veszélybe került, a Szövetségi Információbiztonsági Hivatal (BSI) ugyanis váratlanul „kritikus fontosságú infrastruktúrává” minősítette át a terminált.
Ez azt jelenti, hogy Berlinnek újra kell értékelnie a megállapodást, és az sincs kizárva, hogy meg kell tiltania az eladást.
A német gazdasági tárca szóvivője ezt meg is erősítette e heti sajtótájékoztatóján. A feladat most az, hogy meghatározzák, vajon a Cosco kaphat-e egyáltalán részesedést, és ha igen, akkor milyen feltételekkel – mondta. Scholz szóvivője viszont azt erősítette meg, hogy a kancellár álláspontja a kérdésben nem változott.
Az átminősítés egyébként még januárban történt, de azt csak a héten derítette ki a német sajtó. A terminál a HHLA logisztikai vállalat tulajdona, a cég szóvivője a Reutersnek elmondta, hogy
az átminősítés előtt új kategóriát hoztak létre a tengeri és belvízi kikötőkben lévő, évi 3,27 millió tonna rakományt szállító rakodó létesítmények számára.
A szóvivő szerint a HHLA csoport már a korábbi kritikus infrastruktúrának minősült, így a BSI) értékelése „nem jelentett jelentős változást” a vállalat számára. A BSI egyelőre nem reagált a hírügynökség megkeresésére.
A HHLA számára talán nem, más szempontból viszont jelentős lépés az átminősítés. A Politico ezzel kapcsolatban emlékeztetett, hogy még a megállapodás lelkes hívei, köztük a kancellár szövetségese, a város szociáldemokrata polgármestere, Peter Tschentscher is folyamatosan azzal érvelt, hogy Kína számára nem szabad kritikus fontosságú infrastruktúrához hozzáférést biztosítani.
Peking pedig éppen erre törekszik világszerte az új selyemútnak nevezett Egy övezet, egy út kezdeményezéssel, ennek lenne része a hamburgi kikötőbe való bejutás is.
A Coscónak már van részesedése Európa két legnagyobb kikötőjében, a rotterdamiban és az amszterdamiban, ellenőrzi az Athén melletti Pireusz kikötőjét is.
Emellett Peking áll a Ruhr és a Rajna folyók találkozásánál található duisburgi belvízi vasúti terminál bővítésének terve mögött is, amely a kínai ipari központokból érkező szárazföldi árufuvarozás egyik központja.
Kizavarták az amerikaiak a kínaiakat FiumébőlAz Egyesült Államok számára stratégiai fontosságú Fiume (Rijeka) kikötője, ezért Washington minden diplomáciai fegyverét bevetette, hogy kiszorítsa a kínaiakat a kikötőváros újonnan épült termináljából. A terv sikerrel járt, Kína visszavonulót fújt. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.