Új kifejezés kezd el terjedni jegybanki és elemzői körökben, a greedflation – az angol greed (mohóság) és az infláció kombinációjaként. A 2 százalékos inflációs cél elérése nehezebb lesz, mint korábban gondolták, további kamatemelésekre lehet szükség. Az elemzésekből kiderül, hogy a vállalatok sokkal gyorsabban és nagyobb mértékben emeltek árat növekvő költségeik ellensúlyozására, mint ahogy csökkentették azokat, miután költségszintjük is mérséklődött.
A profitok az idén várhatóan nem nőnek olyan mértékben, mint tavaly, viszont „bármiféle konfliktus a bérek, a nyereségek, valamint a közszféra között nagyon erősen determinálja a következő időszak inflációs folyamatait, így erre a jegybanknak reagálnia kell” – mondta szerdán Luis de Guidos, az EKB alelnöke.
Grafikonunkon jól látszik, hogy a vállalati profitok növekedése 2021 eleje óta meghaladta a bérköltségek növekedését, a tavalyi infláció nagyjából kétharmadát az előbbi adta.
Az EKB valahogy kissé későn ébredt erre rá, Philip Lane, a jegybank vezető közgazdásza csak a közelmúltban tette szóvá, hogy „számos cég volt képes növelni árrését a korlátozott kínálat és a megugró kereslet” viszonyai közepette.
„A béreknek kisebb hatásuk volt az inflációra az elmúlt két évben, a profitok növekedése sokkal dinamikusabb volt”
– tette hozzá.
Isabel Schnabel, az EKB igazgatóságának Németország által delegált tagja meg is jegyezte: a jegybank „nem fordított elég figyelmet a profitokra” – bár nyomban hozzá is tette, hogy esetükben nem kell olyasféle spirál kialakulásától tartani, mint amitől a bérek esetében tartottak. „A vállalati nyereségeknél sokkal erősebb az önkorrekciós mechanizmus, ha a kereslet szűkülését látják.”
A várakozások szerint az EKB következő, május 4-én esedékes kamatdöntése során 25 bázisponttal 3,25 százalékra emeli irányadó kamatát. A jegybank előrejelzése szerint az infláció az év végére 2,8 százalékra csökken az év eleji több mint 9-ről. A 2 százalékos cél 2025 második felében lesz elérhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.