Puspa Kamal Dahal nepáli miniszterelnök arra is felhasználja indiai látogatását, hogy jobb feltételeket harcoljon ki az indiai hadsereghez csatlakozó gurkháknak.
A legendás harcosok alkalmazásának feltételeit ugyanis jelentősen szigorította Narendra Modi kormánya:
a kabinet tavaly az eddigi hosszú távú munkaviszonyt rövidebb szerződésekre cserélte le, és megnyirbálta a harcosok nyugdíjjogosultságát is. Az akkori elhidegülést jól mutatja, hogy Nepál hetekkel később leállította a 200 éves toborzási folyamatot.
Ha nem közelednek az álláspontok, akkor
akár a kínai néphadsereghez is csatlakozhatnak a gurkhák, ugyanis az ázsiai óriás jelenléte egyre erősödik a térségben.
A kiváló harcosok indiai hadseregbe küldése komoly bevételt is hozott a hegyi országnak, miközben Kína fejlesztési projektek megvalósításával igyekszik magához csábítani a Gurkhákat.
Az ügyben jártas források a Bloombergnek azt mondták, az egyik lehetséges forgatókönyv, hogy
Újdelhi néhány gurkhát a rendőrségbe, és különböző félkatonai szervezetekbe integrál, miután azok befejezték katonai szolgálatukat,
hasonlóan indiai társaikhoz. Ezt azonban sem az újdelhi nagykövetség, sem a minisztérium nem erősítette meg, csupán annyit közöltek korábban, hogy folytatják a magas szintű egyeztetést a kérdésről.
India 1947-es függetlenné válása után egy London, Újdelhi és Katmandu között létrejött megállapodás tette lehetővé, hogy Újdelhi is toborozzon gurkhákat. Ugyanakkor
a rövidebb alkalmazási szerződések a harcosokat is nyugtalanítják,
a kilátástalan munkakeresés közepette egyébként India-szerte feldühödött fiatalok zártak le autópályákat és vasúti síneket, illetve szerelvényeket is felgyújtottak.
Dahal első újdelhi látogatásán a gazdasági kérdések kerülnek fókuszba. Megállapodhatnak arról, hogy Kathmandu-t is érintse a Bhutánt, és Bangladest összekötő autópálya-hálózat. Ugyanakkor Kína többet adna Nepálnak. Már 2018-ban „beígért” egy vasúti hálózatot, amely a hegyvidéki tibeti fennsíkon haladna, és egy alternatív kereskedelmi útvonallá válhatna. A Himaláját keresztező vasúthálózat kivitelezése szintén késik, finanszírozási gondok miatt.
Az infrastruktura-fejlesztés mellett 25 évre szóló villamos energia vásárlási szerződést írhatnak alá, bevezethetnek egy országok közötti egységes fizetési rendszert, és növelhetik az országaik közötti légiforgalmat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.