Ázsia leggazdagabb üzletembere, Mukesh Ambani újabb merész tervvel tör borsot versenytársai orra alá. Mobilszolgáltató társasága, a Reliance Jio az indiai falvakat veszi célba 12 dolláros, 4G-képes telefonjaival, felváltva a vidéken ma is életképes de elavult 2G-s technológiát.
A Jio évi 20-22 milliós ütemben tudná bővíteni előfizetői bázisát, következő üzleti évében ezzel 2-3 százalékkal tudja növelni bevételét és üzemi eredményét – az utóbbit már a Jefferies elemzői számolták ki, ahogy azt is, hogy a Jio vidéki terjeszkedésével párhuzamosan helyi riválisának, a Bharti Airtelnek 1-2 százalékkal csökkenhet a nyeresége.
Jelenleg nagyjából 250 millióan használnak vidéken mezei mobiltelefont, ezeket cserélné le a Jio fapados okostelefonokra,
amelyek az internethez csatlakoztatva hatalmas lehetőségeket nyitnak meg a használójuknak. Amiből persze a szolgáltató profitál, a különböző applikációk telepítésével és a pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés megkönnyítésével. Aki tehát ezen a terepen előbb lép, az nagyot szakíthat.
A Bharti Airtelnek van a legtöbb veszítenivalója, a 2G-képes mobiltelefont használók 54 százaléka vele áll szerződésben. Lett is némi ijedség a befektetők körében, a Bharti Airtel és a Vodafone Idea árfolyama kedden 2-3 százalékos mínuszban mozgott a mumbai tőzsdén, de a Jiót magában foglaló Reliance Industries csoport részvényárfolyama sem remekelt, 1 százalékos mínuszban járt a kereskedés utolsó óráiban.
A helyzet meglehetősen képlékeny a világ legnépesebb államának telekom piacán, ahol rendkívül erős a verseny a helyi szereplők között. A Kotak Institutional Equities elemzői szerint ez még intenzívebbé válhat, mivel a Bharti Airtel és a Vodafone Idea a belépő szintű csomagjainak tarifáin jelentőset emelt, míg a Jio az ellenkező irányba tett lépéseket.
A meglepő húzások nem idegenek a Jiótól, a cég amellett, hogy a tarifaversenyt diktálja, új csomagjával a streamszolgáltatásban hadüzenetet küldött riválisainak, a Netflixnek és a Disney-hez tartozó Hotstarnak. Platformja,
a JioCinema évi 999 rúpiába, azaz négyezer (!) forintba kerülő prémiumszolgáltatást indított, a többi között a Warner Brothers és az HBO tartalmait felhasználva.
Mukesh Ambani platformja eddig ingyen elérhető krikettközvetítéseiről volt híres, ezek továbbra is megtekinthetők lesznek előfizetés nélkül is. A JioCinema látogatottsága a bővítéssel 213 millióra nőtt, ezzel a 19. legnagyobb forgalmú indiai applikáció lett, és az online televíziózás, illetve a streamingszolgáltatók kategóriájában egyedül a YouTube tudta megelőzni.
Ambani vidéki okostelefonos offenzívájához a készülékeken kívül internet hozzáférés is szükséges; a témában az indiai üzletember bajuszt akasztott Elon Muskkal, aki a Starlink műholdas rendszerével fedné le a szubkontinenst, ennek elindításához viszont előbb a frekvenciákra is szüksége lenne.
A frekvencia természeti erőforrás, az adott állam kormány rendelkezik felette, így annak elosztási módja is az ő privilégiuma. Musk az szeretné kijárni, hogy a nemzetközi gyakorlatban inkább alkalmazott megoldással, vagyis a használati engedélyek kiadásával jussanak frekvenciához az internetszolgáltatásban érdekeltek, míg Ambani Reliance csoportja az árveréses eljárást támogatja.
Szerintük a versenyegyenlőség ezt diktálja, a helyi távközlési szolgáltatók kerülnének hátrányba, ha a kész, saját műholdas infrastruktúrával rendelkező Starlink bezsebelné az engedélyeket. Muskék azzal vágtak vissza, hogy a sokszereplős aukciós megoldás magasabb költségeket eredményez, ami a felhasználónak sem jó, emellett a földrajzi lefedettségben is különbségek lennének.
Mindkét fél erősen lobbizik Narendra Modi elnöknél, döntés még nincs az ügyben. A piac hatalmas, a Deloitte becslései szerint évi 36 százalékos ütemben növekedve 2030-ra elérheti az 1,9 milliárd dolláros éves bevételt. Az indiai Koan Advisory megszondáztatta a kérdésben az indiai érintetteket, eszerint
64 válaszadóból 48 tartotta a követendőnek az engedélyezést, 12-en az árverés mellett kardoskodtak, a többiek semlegesek voltak.
Ambani számára a piacvezetői státusz megőrzése és erősítése is fontos szempont, s úgy véli, jobb távol tartani Muskot ettől a piactól, gyártson inkább kocsikat. A Reliance Jio már 439 millió távközlési felhasználóval rendelkezik, amivel piacvezetőnek számít Indiában, az ország szélessávúinternet-piacán 25 százalékos a részesedésével szintén ő áll az első helyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.