Már jövőre tetőzhet a kínai benzinkereslet az elektromos járművek gyors terjedésének köszönhetően a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) és a Rystad Energy tanácsadó cég friss elemzései szerint. Mindez főként az ázsiai olajfinomítók számára jelenthet kihívást, noha a kínai állami olajóriások, a PetroChina és a Sinopec, csak 2025-re várják a csúcsot.
A benzinfogyasztás korai tetőzésével a kínai finomítók egyre erőteljesebben jelenhetnek meg az ázsiai exportpiacokon, ám idővel kénytelenek lesznek termelésüket egyre inkább más termékek – könnyűbenzin, dízel, kerozin – irányába terelni, ami a térség más finomítóinak a haszonkulcsát is erodálhatja.
Toril Bosoni, a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) olajipari és -piaci vezetője szerint az új egyensúly kialakítása kihívás lesz a finomítók számára, melyek már most is egyre inkább elmozdulnak olyan termékek felé, mint a gázolaj, a kerozin vagy éppen a petrolkémiai alapanyagok.
A változás sebességét jól mutatja, hogy az elektromos járművek részaránya a kínai értékesítésekben az idei első 5 hónap során 28 százalékot tett ki, szemben a 2021-es 9 százalékos értékkel a kínai autógyártók szövetségének adatai szerint – írja a Reuters. Az ország már a vidéki körzetekben is igyekszik fokozni az elektromos autók terjedését, többek között a töltő-infrastruktúra kiépítésével.
Mindez ahhoz vezet, hogy az IEA szerint már 2024-ben eléri a csúcsát a kínai benzinkereslet, napi 3,7 millió hordós szinten, szemben a szervezet korábbi, 2025-re vagy 2026-ra szóló jóslatával.
Ugyancsak napi 3,7 millió hordónál látja a kínai benzincsúcsot a Rystad Energy, szerintük ez már 2024 első negyedévében bekövetkezik,
noha korábban 2024 és 2025 közöttre várták a csúcsot.
A kínai állami olajfinomító, a CNPC szerint valamivel később, 2025-ben következhet be a csúcs, amit a kereslet évi 2,3 százalékos csökkenése követhet 2026 és 2030 között. A Sinopec elnöke hétfőn szintén 2025-öt nevezte meg a benzinfogyasztás csúcsaként az országban, szerinte azonban Kína szigorúan ellenőrzi majd a finomítói kapacitásokat az átmenet idején.
Miután a világ első számú benzinfogyasztójának számító Egyesült Államokban már 2019-ben elérte a csúcsát a kereslet, és ez hamarosan Kínában is bekövetkezik, 2025-re többlet alakulhat ki az üzemanyagból, melynek mértéke 2028-ra akár a napi 1,3 millió hordót is elérheti, ha a finomítók nem változtatnak a kibocsátásukon – áll az IEA középtávú jóslatában.
Az előrejelzés szerint a jelenleg kiegyenlített piaccal rendelkező Észak-Amerika, Kína és India mindegyike nettó exportőrré válhat ekkorra, mégpedig napi 600 ezer, 900 ezer és 130 ezer hordónyi mértékben. Az újabb kínai finomítók esetében már látható az is, hogy főként a petrolkémiai alapanyagok termelésére fókuszálnak. Ennek ékes példája a legújabb óriásfinomító, a Shenghong Petrochemical: a kibocsátásának csupán 30 százalékát teszik majd ki együttesen a közlekedési üzemanyagok, vagyis a benzin, a gázolaj és a kerozin, míg a korábbi finomítók esetében ez még akár a 65 százalékot is elérte.
A kínai elektromos átállás klímaszempontból egyelőre nem biztos, hogy feltétlenül pozitív fejlemény, ugyanis az ország áramtermelésének többségét – a jelentős mennyiségű megújuló kapacitás üzembe helyezése ellenére – még a széntüzelésű erőművek biztosítják. Azonban míg Kína a világ legnagyobb széntermelője, kőolajból tetemes mennyiségű importra szorul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.