Nem igazán haladt a tengeri megújuló energiafejlesztéssel az Európai Unió, ami talán nem is baj – mondja az Európai Számvevőszék.
Az őszi szakaszát a múlt heti, a nők elleni erőszakról szóló jelentéssel megnyitó szervezet a legújabb riportját azzal kezdte, hogy a tengeri megújuló energia kulcsfontosságú az EU zöld átállása szempontjából, viszont a fejlesztése károsíthatja a tengeri környezetet, ez pedig nyilvánvalóan súlyos kérdéseket vet fel.
Miként a tanulmány előrevetíti, a tengeri megújuló energia előállítása szélenergia- (fenéken rögzített vagy úszó erőművek), óceánenergia- (árapály- vagy hullámenergia), illetve úszó naperőmű-technológiák segítségével történhet. Jelenleg az EU-ban a tengeri megújuló energia szinte teljes egészében szélenergia-technológiából származik, a legnagyobb tengerienergia-kapacitású tagállamok 2022 végén rögzített sorrendje pedig a következőképp fest:
A megújuló energia fenntartható fejlesztésére vonatkozó stratégiát 2020-ban fogadta el az Európai Bizottság (EB), de az EU sokkal régebb óta áldoz rá:
2007 óta 2,3 milliárd eurót (883,2 milliárd forintot) szánt erre a költségvetésből, ráadásul az Európai Európai Beruházási Bank is biztosított 14,4 milliárd euró (5,5 ezermilliárd forint) összegű kölcsönt és tőkebefektetést.
Eközben viszont az EB nem mérte fel kellőképpen a várható környezeti hatásokat, melyek közül a legfontosabbak:
Mindezek okán az Európai Számvevőszék arra a következtetésre jutott, hogy a tengeri megújuló energia európai elterjedése összességében káros lehet a tengeri környezetre, a tengerfelszín alatt és felett egyaránt.
Az uniós kék forradalmat nem szabad mindenáron végigvinni: nem hagyhatjuk, hogy a tengeri megújuló energiaforrások jelentős társadalmi vagy környezeti károkat okozzanak!
– összegzett Nikolaosz Milionisz, az ellenőrzést vezető számvevőszéki tag. Megjegyezte, hogy az orosz–ukrán háború rávilágított az EU energiafüggetlenségének fontosságára, és tengereink is hozzájárulhatnának a megoldáshoz, ugyanakkor az itteni energiaforrások kiaknázása a legritkább esetben működtethető párhuzamosan más tevékenységekkel.
Ezek okán is újra és újra ellenállást tapasztaltak a számvevők a projekttel kapcsolatban, amit csak tovább nehezít, hogy az azonos vizeken osztozó nemzeteknek sem szokása összedolgozni.
Ugyanígy nehézséget jelent a tengeri fejlesztésekhez szükséges nyersanyagokhoz hozzáférés. Miként a jelentés rögzíti, a szükséges alapanyagokat jelenleg szinte kizárólag Kína biztosítja, amely nemcsak a napenergia-kitermelésben erős, a szélturbina-generátorok állandó mágneseinek gyártásában is döntő szerepet játszik. Ez a függőség szűk keresztmetszeteket teremthet az EU-nak, továbbá a geopolitikai feszültségek közepette aggályokat vethet fel az ellátás biztonságával kapcsolatban.
Ehhez képest már apróságnak tűnhet, ám szintén nem segíti a tengeri megújuló energiafejlesztés terjedését, hogy lassú az engedélyeztetési eljárás,
az elrettentő példa Franciaország, ahol 11 évig is eltarthat, amíg egy tengeri szélerőmű működési engedélyhez jut.
Mindezek dacára a célok ambiciózusak: a jelenlegi 16 gigawatt helyett 2030-ra 61 gigawatt, 2050-re pedig 340 gigawatt kapacitással számol az EU, amihez nyilván gyorsan és nagy volumenben kéne új tengeri megújulóenergia-létesítményeket telepíteni.
Ez nemcsak jelentős tengeri területet, de nagyjából 800 milliárd euró (307,2 ezermilliárd forintnyi) beruházást is igényel, amit főként magánberuházásokból kellene finanszírozni. Következésképp a számvevők szerint a nagyívű célok nehezen érhetők el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.