A General Motors és a Chryslert tulajdonló Stellantis is növelte a sztrájkoló autógyári munkásoknak szóló bérjavaslatát, és hajlandó a Fordhoz hasonlóan 23 százalékos emelésre, valamint egyéb juttatások javítására is. A hírt alig pár órával azelőtt jelentették be, hogy Shawn Fain, a United Autó Workers (UAW) szakszervezet vezetője nyilatkozni fog a tárgyalások állásáról.
„Minden kulcsfontosságú területen jelentős előrelépést tettünk annak érdekében, hogy végleges megállapodásra jussunk az UAW-vel, és hogy embereink visszatérjenek a munkába. Munkavállalóink többsége 40,39 dollárt fog keresni óránként, vagyis nagyjából 84 000 dollárt évente a megállapodás futamidejének végére” – írta közleményében a GM, miközben a sztrájk az ötödik hétbe lépett.
A GM szerint az új, 23 százalékos általános béremelési ajánlat 25 százalékos bérnövekedést jelent a megállapodás időtartama alatt, 10 százalékost az első évben. A megélhetési költségek növekedésével együtt az ajánlat meghaladja a 30 százalékot. A GM korábbi ajánlata 20 százalékos béremelés volt. Emellett most 21 dolláros órabért kínál az ideiglenes munkavállalóknak, szemben a korábbi 20 dolláros ajánlattal.
A GM részvényei egy százalékkal emelkedtek a hírre, a Ford részvényei pedig 1,1 százalékkal. A három autógyártónál dolgozó több mint 34 ezer szakszervezeti tag sztrájkol a munkabeszüntetések szeptember 15-i kezdete óta.
A GM legutóbbi ajánlata azt mutatja, hogy a detroiti autógyártók közelednek egy közös állásponthoz. A Ford, amely a három vállalat közül a legjobb ajánlatot tette, azt mondta, hogy elérte annak a határát, amit fizetni tud, hogy versenyképes maradjon.
A szakszervezet 40 százalékos béremelési követeléssel kezdte az egyeztetést, amelyből húsz százalék azonnali hatályú lenne.
A GM ajánlata „azt sugallja, hogy talán a végjátékban vagyunk”,
mondta a hírrel kapcsolatban a Reutersnek Harley Shaiken, a Kaliforniai Berkeley Egyetem munkaügyi professzora. „Valójában a Ford határozta meg a minta dimenzióit, de a GM is hozzájárul ehhez. Van még mit tennünk, de egyértelműen van előremozdulás” – tette hozzá..
A tárgyalásokon azt követően történt előrelépés, hogy az UAW múlt héten meglepetésszerűen sztrájkba lépett a Ford legnagyobb Kentucky állambeli teherautógyárában, amely 25 milliárd dolláros éves forgalmat bonyolít, és a vállalat világszintű autóipari bevételének mintegy hatodát teszi ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.