Christiane Benner hétfőn veszi át Németország és Európa legnagyobb szakszervezete, a 3,9 millió tagot tömörítő IG Metall vezetését. Ő lesz a fémipari érdekképviselet első női elnöke, és máris kipécézte magának Elon Muskot, akit figyelmeztetett, hogy ne próbálja akadályozni a szakszervezetet a Tesla Berlin közelében működő gyárában.
Óvatosnak kell lennie. Itt mások a játékszabályok
– nyilatkozta a Bloombergnek.
A gyárban a Model Y-t, az Európában legnépszerűbb elektromos autót szerelik össze tavaly tavasz óta, Musk azonban eddig nem volt hajlandó olyan kollektív szerződést aláírni, ami egyébként általános szokás Németországban - emlékeztetett a hírügynökség. Ezzel kihívta maga ellen Benner haragját.
Az IG Metall nem riad vissza a harctól, a szakszervezet elég erős ahhoz, hogy az ország legnagyobb cégeit, például az Airbust, a Siemenst, a Volkswagent sztrájkkal kényszerítse egyezkedésre - és ezt többször meg is tette. Súlyát jól mutatja, hogy évente ötszázmillió euró tagdíjat szed be. (Egy euró 385,5 forint.) A munkaadókkal folytatott egyeztetéseit fokozott figyelemmel követi az Európai Központi Bank is, mivel azok kimenetele potenciális hatással lehet az inflációra.
Bár az 55 éves Benner számára a Tesla 12 ezer németországi alkalmazottja a legfontosabb kérdés, a Bloombergnek adott interjúban aggodalmát fejezte ki egy sor olyan fejlemény miatt, amely nyomást helyez Európa legnagyobb gazdaságának munkavállalóira. A gyengülő kínai kereslet, a magas kamatok és a tavalyi energiaválság tartós hatásai miatt máris gyárak zártak be, mások pedig külföldre vitték a termelést.
A gazdaság az előrejelzések szerint zsugorodik az idén, miközben a megújuló energiára való átállás és új technológiák megjelenése újfajta tudás megszerzésére kényszeríti a munkavállalókat. „Az átképzés nagyon fontos lesz” – ismerte el Benner.
A szakszervezet jövendő elnöke szerint a német politikusok túl lassan kezelik az ország strukturális problémáit, veszélybe sodorják olyan ágazatok munkavállalóit, mint például az autóipar, amely mintegy 800 ezer embert foglalkoztat. Emlékeztetett, hogy külföldön, például az Egyesült Államokban, egyre több autógyári munkás követel magasabb fizetést és biztosabb munkahelyet, mivel az elektromos autók kevesebb alkatrészből állnak, így az összeszerelésükhöz kevesebb ember kell – valószínűleg alacsonyabb fizetéssel.
A szavazók növekvő frusztrációja vezetett Németországban a szélsőjobboldali Alternatíva Németországért (AfD) előretöréséhez a bajorországi és hesseni választáson. Benner szerint az AfD veszélyezteti az ország törekvését, hogy zöld gazdaságra állítsa át a gyártási bázisát. A párt ugyanis ellenez olyan technológiákat, mint például a hőszivattyúk, elriasztja a befektetőket, és aláássa az ipari klaszterek létrehozására irányuló törekvéseket. Nyíltan hangoztatott bevándorlásellenessége pedig csak tovább ronthatja Németország régóta fennálló munkaerőhiányát.
„Az embereknek bizalomra van szükségük. Tervre van szükségük, és stratégiákat kell látniuk. Erős szakszervezetekre van szükségük. Feladatunknak tekintjük, hogy ellenálljunk a politikai széttagoltságnak és polarizációnak” – hangsúlyozta Benner.
Rendkívüli, hogy nő létére sikerült felemelkednie a masszívan férfiak dominálta IG Metall élére. Rajta kívül csak a Volkswagen szakszervezeti tanácsát vezeti nő, Daniela Cavallo, pedig
a német törvények előírják, hogy nagyvállalatok felügyelőbizottságában a munkavállalók képviselete elérje az ötven százalékot
– többek szerint ez a követelmény magyarázza, miért halad olyan nehézkesen egye cégek, például a Volkswagen és a Thyssenkrupp AG szerkezetátalakítása.
Benner nem ért egyet. „Láthatjuk, hogy ha komoly nyomást gyakorolunk, és jó koncepciókat kínálunk a vállalatoknak és a kormányoknak, akkor jó dolgok történnek” – jelentette ki.
Ezt az üzenetet tervezi eljuttatni
a Teslához, ahol több mint ezer alkalmazott követelt október elején „biztonságos és tisztességes munkát”.
A cég munkavállalói panaszkodnak a rossz körülményekre és a biztonságukat fenyegető veszélyekre, például a munkaerőhiány miatt extrém módon megnövekedett munkaterhelésre és a túlságosan ambiciózus termelési célokra. A Tesla szerint viszont a helyi hatóságok folyamatosan ellenőrzik a gyárat, és garantálják a biztonságot, mindenesetre novemberi béremeléssel próbálja leszerelni a munkakörülményekkel elégedetlen dolgozókat, akik tódulnak a szakszervezetbe.
Benner reméli, hogy hamarosan tárgyalóasztalhoz ülhet a világ leggazdagabb emberével.
Mi a gond, Elon? Olyan barátságos ember vagyok, hozok sütit
– üzeni neki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.