A klímaváltozás és az elhamarkodott infrastrukturális bővítések miatt egyre nagyobb akadályok merülnek fel a Panama-csatorna működésében, ami miatt félő, hogy elzáródhat a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonala. A válság megoldható, ám ehhez a civil és a politikai ellenállást, a pénzügyi problémákat és az időt is le kell győzni – írta a Bloomberg.
Alig száz méterre az óriási teherszállító hajóktól egy erdő megkövesedett maradványai bukkantak fel a vízszint alól – csak ezek a facsonkok maradtak abból a völgyből, amelyet több mint egy évszázada árasztottak el, hogy létrehozzák a Panama-csatornát. A száraz évszak közepén ez nem lenne egy szokatlan jelenség, de most, közvetlenül az esős időszak végén a tönköknek mélyen a víz alatt kellene lenniük.
A világ egyik legnagyobb mérnöki csodájának áldozatai most zord emlékeztetői annak, hogy az eső hiánya mennyire megnyomorította ezt a vízi útvonalat, amelyen évente 270 milliárd dollárnyi áru halad át.
A vízszint jelenleg közel két méterrel a megszokott alatt van, így a panamai csatornahatóság (ACP) kénytelen volt szigorú forgalomkorlátozásokat bevezetni – ilyet utoljára 1989-ben lehetett tapasztalni, amikor az Egyesült Államok megtámadta az országot, hogy bíróság elé állítsa az akkori diktátorát, Manuel Noiregát.
A napi forgalom csökkentése miatt a fuvarozók kénytelenek dollármilliókat fizetni azért, hogy az egyre növekvő sorok élére kerüljenek, míg mások inkább költségesebb útvonalakat választanak Afrika vagy Dél-Amerika körül.
A klímaváltozás miatt járhatatlanná válhat a Panama-csatornaVilágszerte megérzik az emberek a pénztárcájukon, ha az áruknak körbe kell hajózniuk a Horn-fokot. |
A vártnál csapadékosabb novembernek köszönhetően a korlátozások most átmenetileg enyhültek, azonban a napi 24 hajó még mindig jóval az aszály előtti 38-as kapacitás alatt van, a száraz évszak pedig csak most kezdődik, ami további szűkítéshez fog vezetni.
Egyre sürgetőbb feladat, hogy megoldást találjunk a Panama-csatorna kiszáradására. Itt nemcsak hazánkról, hanem a globális gazdaságról van szó, és ha kell, ehhez az egész rendszert újra fogjuk kalibrálni
– jelentette ki Erick Córdoba, az ACP vízügyi részlegének vezetője. Jelenleg egy új víztározó kialakításának tervein dolgoznak, de olyan ötletek is felmerültek, mint a mesterséges felhőképzés a csapadékmennyiség megnöveléséhez.
A Panama-csatorna megpróbáltatásai tükrözik, hogy az éghajlatváltozás milyen súlyos károkat okozhat a nemzetközi kereskedelemben. A szárazság tavaly az Egyesült Államokban a Mississippi folyón és az európai Rajnán is több hónapig tartó fennakadásokat okozott, míg máshol az emelkedő tengerszint több nagy folyó mentén is megnövelte az árvízveszélyt.
Normális körülmények között a globális forgalom 3 százaléka Panamán keresztül halad át, és ez az ország legnagyobb bevételi forrása – 2022-ben például 4,3 milliárd dollárt hozott a konyhára.
Átalakulóban a nemzetközi kereskedelmi rendszerA világgazdaság két, elkülönült kereskedelmi blokkra történő szétválására sem komoly esély, sem érdemi lehetőség nincsen. Az amerikai és a kínai piac egyaránt olyan vonzerőt gyakorol továbbra is a kereskedelemre, ami jelentősen tompítja a blokkosodás irányába ható erőket. |
Ahhoz, hogy a száraz évszakban is akadálymentes legyen a közlekedés, a csatorna közepét alkotó Gatún-tavat az Alajuela-víztározóból kell ellátni édesvízzel, azonban a tartós aszály mellett ez egyre kevésbé fenntartható megoldás.
Hosszú távon egy második mesterséges tó kialakítására lesz szükség: Córdoba szerint ezt az Indio folyó felduzzasztásával lehetne elérni, amely egy, a hegyeken átvezető, nyolc kilométeres alagúton keresztül látná el a csatornát vízzel.
A becslések szerint a projekt és az azt körülvevő természetvédelmi intézkedések mintegy kétmilliárd dollárba fognak kerülni, és legalább hat évig tartana, amíg a területet gátakkal is meg tudnák erősíteni.
Az Indio folyón kialakított víztározó napi 10-15 hajóval növelhetné meg a forgalmat, ami elég lenne ahhoz, hogy az ország legnagyobb pénztermelője az előre látható jövőben teljes kapacitással működhessen, miközben friss vizet is biztosítana Panamaváros számára, amely a növekvő népesség mellett szintén vízhiánnyal küzd.
A javaslat megvalósítása azonban nem lesz könnyű – mint minden csatornabővítéssel kapcsolatos projektnél, itt is kongresszusi jóváhagyásra van szükség, ráadásul a mesterséges tó több ezer gazda földjét árasztaná el, akik a kormány által finanszírozott ellentételezés mellett sem költöznének el, és a közelmúltban több demonstrációt is rendeztek az országban.
A másik lehetséges megoldás kifejezetten kísérleti jellegű: a mesterséges felhőképzés. Ezt repülőgépekből a levegőben kiengedett sószemcsékkel lehet elérni, amelyek fokozzák a kondenzációt, és lehetővé teszik, hogy a térségben essen le a csapadék.
Ezt a technológiát eddig csak száraz éghajlatokon alkalmazták sikeresen, és kérdéses, hogy vajon olyan trópusi országokban is működne-e, mint Panama. Arról nem is beszélve, hogy a csatornát és a Gatún-tavat hegyek veszik körül, amelyek miatt az eső a környező területeken hullana le, feleslegessé téve a projektet.
Nemcsak a klímaváltozás okolható az alacsony vízszintekért, hanem az elmúlt években végrehajtott infrastrukturális bővítések is.
Az ACP 2016-ban adta át az új zsiliprendszerét, hogy lépést tartson a teherhajók megnövekedett méretével és a forgalommal – ezek ellensúlyozására azonban nem építettek fel új víztározókat, hogy elegendő édesvízzel láthassák el a csatornát. Pár évvel később beütött az aszály, és a mohóságnak most meg kell fizetni az árát.
A globális felmelegedés hatásait most az El Nino néven ismert időjárási jelenség is erősíti, amely szokatlanul nagy szárazságot hozott az amerikai kontinensre, csökkentve a csapadék mennyiségét, és felgyorsítva a párolgást.
A válság több mint egy évszázaddal vetette vissza a nemzetközi kereskedelmet. Amikor az útvonal 1914-ben megnyitotta kapuit, Panama a Szuezi-csatorna, a Jóreménység-fok és a Magellán-szoros alternatívájává vált – a szállítmányozóknak most ezekhez az átjárókhoz kell visszatérniük, ha nem akarnak várni vagy dollármilliókat fizetni.
Ám ha a kereskedelemnek a koronavírus-járvány óta nem lenne elég baja, az izraeli háború kitörése óta a Szuezi-csatorna is egyre veszélyesebb útvonallá válik a jemeni székhelyű húszi lázadók támadásai miatt.
Az éghajlatváltozás és a terrorizmus kettős csatornaválságot robbantott ki a nemzetközi kereskedelemben, ezeket pedig csak mérnöki találékonysággal, klímavédelemmel és nemzetközi összefogással lehet megoldani.
Egyre nagyobb a baj: hetekre kieshet a legfontosabb hajózási útvonal, egy csomó dolog megdrágulhatA jemeni lázadók támadásai miatt a globális hajózási iparág a Vörös-tenger elkerülésére készül. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.