Az orosz repülésbiztonsági incidensek száma több mint kétszeresére nőtt az elmúlt évben, mivel a légitársaságok a szigorú gazdasági és technológiai szankciók közepette egyre nehezebben tudják karbantartani a gépeiket – írta a Business Insider.
Az utasszállító repülőgépek baleseti adatait értékelő központ (JACDEC) adatai alapján tavaly 81 biztonsági incidens és baleset történt Oroszországban, szemben a 2022-ben feljegyzett 37-tel.
Ezek a számok csak a nyilvánosságra hozott eseteket mutatják, és nehéz megmondani, hogy valójában mekkora problémával küzdenek az orosz társaságok. De valószínű, hogy a hivatalos adatok többszöröséről beszélhetünk
– írta Jan-Arwed Richter, a JACDEC alapítója és vezérigazgatója hétfőn.
Oroszország a 2022-es ukrajnai invázió óta egyre szigorúbb nyugati szankciókkal küzd, a légiközlekedés pedig különösen érintett, mivel a kereskedelmi és harci repülőgépek gyakran ugyanazokat az alkatrészeket használják. A hadsereg pedig előnyt élvez, így a polgári gépek karbantartása egyre nehezebbé válik, a legkisebb sétarepülőktől a legnagyobb utasszállítóig.
Az alkatrészhiány miatt Oroszország szélsőséges módszerekhez folyamodott, hogy a repülőgépeit a levegőben tartsa. Az ország például 2022-ben több mint 14 millió dollár értékben jutott amerikai gyártmányú repülőgép-alkatrészekhez a feketepiacon keresztül.
A csempészet mellett pedig a légitársaságok kénytelenek voltak egy „Frankenstein-flottát” is létrehozni, amelyeket elavult vagy használhatatlanná vált gépeket kannibalizálnak a modernebb társaik fenntartásához. Ezek a trükkök azonban súlyos kockázatokkal járnak, a hibás és hiányos alkatrészek pedig rengeteg balesetet okozhatnak.
Tavaly augusztusban a Red Wings két Boeing 777-es repülőgépe műszaki problémák miatt nem tudott felszállni Törökországban, ami miatt több száz orosz turista rekedt ott napokig. Egy hónappal később pedig az Ural Airlines egyik utasszállítójának kényszerleszállást kellett végrehajtania egy szibériai mező közepén, miután meghibásodott a gép hidraulikus rendszere.
Az ehhez hasonló esetek száma az idén várhatóan tovább emelkedik, hacsak a társaságok nem csökkentik járataik számát. Tekintettel arra, hogy az orosz légierő gépei is rossz állapotban vannak, a légi közlekedés valószínűleg a teljes leépülés irányába halad az országban.
Rekvirált gépekkel, úgy-ahogy működik az orosz légi közlekedésAz orosz polgári légi közlekedést nem sújtották olyan keményen a szankciók, mint azt a Nyugat szerette volna. Igaz, az idő ellenük dolgozik: hiány van az alkatrészből, egyre kevesebb gép repül, és a biztonság is fogyóeszköznek számít. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.