BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Hong,Kong,-,April,30,,2018:,Airbus,A330-300,Of,Air

A kínai légitársaságok profitálnak az orosz légtérzárból

Oroszország az ukrajnai háború kitörését követően 36 ország légitársaságát tiltotta ki a légteréből, míg néhány cég önként döntött úgy, hogy elkerüli az eurázsiai országot. Azonban a kínai társaságok továbbra is használják az orosz légteret, így jóval gazdaságosabban tudnak járatokat üzemeltetni.

Az Egyesült Államok, Kanada és az európai országok az orosz–ukrán háború kitörése után kitiltották az orosz légitársaságokat a területükről, válaszul Moszkva nem engedélyezi a nyugati repülőgépeknek, hogy az orosz légteret használják. A kínai, az indiai, az afrikai és a közel-keleti légitársaságok azonban továbbra is igénybe vehetik az orosz légteret, ami hatalmas versenyelőnyt biztosít a cégeknek.

Hong,Kong,-,April,30,,2018:,Airbus,A330-300,Of,Air
Egyre drágább repülni Ázsia és Európa között – Kína légitársaságai járnak jól / Fotó: Shutterstock

Például a népszerűnek számító Peking–Frankfurt útvonal átlagosan 9,5 órát vesz igénybe egy kínai légitársaságnál, míg egy német társaságnál 12 órára van szükség a távhoz. Az Észak-Amerika és Kína közötti járatok, amelyek Alaszkán keresztül haladnak át az Északi-sarkon, 31,3 százalékkal több időt töltenek el, és 31,4 százalékkal nagyobb távolságot tesznek meg a háború óta.

A konfliktus előtt az Európából Kínába tartó járatok Szibéria felett repültek, míg az Észak-Amerikából Ázsiába induló gépek a Kamcsatka-félsziget felett haladtak át, de most kerülőt kell tenniük. Egy Boeing 777-es levegőben tartása óránként 10 ezer dollárba kerül, és 7,5 tonna üzemanyagot éget el. Ebből kifolyólag a pluszkitérő extra költségekkel jár, amit 

az érintettek kénytelenek áthárítani az utasokra.

Az SCMP szerint az európai légitársaságok repülőjegyárai 600 és 1200 jüannal (29-59 ezer forint) kerülnek többe, mint a kínai riválisoké. A hosszabb út növeli a karbantartásokra fordított kiadásokat és a bérköltségeket, miközben kevesebb járatot tudnak indítani. Ráadásul a drágább jegyek mellett a hosszabb menetidő miatt az utasok egyre inkább kerülik a Kínába tartó útvonalat.

Egyre kevesebb repülőgép közlekedik Kínába

A Lufthansa heti 40 járatot indít Münchenből és Frankfurtból Pekingbe, Sanghajba és Hongkongba, ami kevesebb mint a 2019-es járatok fele. A British Airways közölte, hogy októbertől csak napi egy repülőgép közlekedik London és Hongkong között, míg a Virgin Atlantic felfüggeszti a London és Sanghaj közötti járatait.

A Delta Air elhalasztotta a Los Angeles–Sanghaj járatának visszaállítását. Az Air France-KLM heti 23 gépet indít Amszterdamból két kínai városba, valamint Hongkongba és Tajvanra, szemben a koronavírusjárvány előtti 43-mal. Általános jelenség a koronavírus-járvány óta, hogy a nyugati légitársaságok egyre kevesebb járatot indítanak Kínába, míg a kínaiak egyre többet a tengerentúlra.

Ezt a trendet pedig tovább segíti az orosz–ukrán háború és a nyugati cégek előtt lezárt orosz légtér. Érdemes megemlíteni, hogy a Kína és Európa között átszállást biztosító légikikötők, például Doha, Dubaj és Isztambul, szintén sokat profitálnak a jelenségből.

Egyre veszélyesebb repülni Ázsia és Európa között

A közel-keleti konfliktus miatt több légitársaság Afganisztán felé terelte az utasszállító repülőit. Az afgán légtérben azonban nincs légiirányítás, ráadásul szélsőséges csoportok bármikor megtámadhatják a menetrend szerinti járatokat. A légitársaságok az Ázsia és Európa közötti járataikat három évvel ezelőtt terelték el az afgán légtérből, amikor a tálibok átvették Afganisztán felett a hatalmat az amerikaiaktól.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.