Sztrájkra készülnek október 1-jétől az Egyesült Államok keleti parti és mexikói-öbölbeli kikötőinek munkásai, ami súlyos ellátási gondokat okozhat, és újra felpörgetheti az inflációt a novemberi választás előtt. Az érintett amerikai cégek igyekeznek felgyorsítani az importbeszerzéseket, átirányítani az áruk egy részét a nyugati partra, sokan még a drágább légi szállítást is vállalják, hogy felkészüljenek.
A baltimore-i egyike annak a három tucat kikötőnek, ahol lejár a 45 ezer dolgozót képviselő International Longshoremen’s Association (ILA) és a munkáltatói csoport közötti kollektív szerződés, a megújítására irányuló tárgyalások zsákutcába jutottak, mert nem tudnak megállapodni a bérekről – tudósított a Reuters.
Egy elhúzódó sztrájk súlyos fenyegetést jelent, miután már korábban felfüggesztette a munkát a Boeing harmincezer dolgozója is, aminek máris érződik a tovagyűrűző hatása a repülőgépgyártó beszállítói hálózatában.
A két sztrájk együtt kritikus pillanatban, az elnökválasztás előtt ronthatná az amerikai munkaerőpiaci helyzetet.
Az Oxford Economics közgazdászainak becslése szerint ha a két munkabeszüntetés október közepéig elhúzódik, akkor 100 ezer állással csökkentheti a foglalkoztatás növekedését. Pedig Amerikában már júliusban is sokkal, de sokkal kevesebb új munkahely jött létre mint az elemzők várták, és a helyzet augusztusra sem javult.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy már a második nagy visszaesés lenne az ellátási láncban, miután egy híd összeomlása miatt
március végétől június közepéig nagyrészt nem működött a baltimore-i kikötő.
A kiskereskedők, feldolgozóipari vállalatok és importőrök egy ideje már készülnek a legrosszabbra, ennek következtében az amerikai import többéves csúcsra ugrott júliusban és augusztusban is, mert igyekeztek előrehozni a beszerzéseket, ami tovább növelte a szállítási költségeket is, amelyek már így is magasak amiatt, hogy sokan igyekeznek elkerülni a Szuezi-csatornát a jemeni húszik támadásai miatt.
Csak a hét végén 42 konténerszállító érkezett a sztrájk által érintett két legnagyobb kikötőbe, a New York-iba és a New Jersey-ibe, és a hónap végégig további 13 érkezését várják.
A probléma méretét jól mutatja, hogy a keleti part és a Mexikói-öböl öt legnagyobb kikötője 24 766 darab konténert kezelt augusztusban, a rajtuk keresztül bonyolódó export és import értéke eléri a napi 2,7 milliárd dollárt. (Egy dollár 352,3 forint.)
Az Európából érkező bort és autóalkatrészeket nem is nagyon tudják átirányítani az Egyesült Államok nyugati parti kikötőibe, vagy ha mégis, az logisztikai szakértők szerint nagy késéssel és tetemes kiadásnövekedéssel jár.
A keleti parti kikötőkbe érkezik például
az amerikai banánimport mintegy 75 százaléka
– ilyen alacsony értékű áru esetében azonban szakértők szerint nincs is értelme átirányítani vagy repülővel importálni a szállítmányokat.
Egy konténer szállítása Sanghajból New Yorkba tízezer dollárra ugrott júliusban, és bár azóta csökkent, a sztrájk miatt várhatóan ismét nő majd. Ez pedig azt jelenti, hogy a megnövekedett költségeket áthárítják majd a fogyasztókra, pedig az infláció és a magas megélhetési költségek aggasztják a leginkább az amerikaiakat, és a zsebük alapján szavaznak majd novemberben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.