BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Orange,Industrial,Robot,Arms,Assemble,Ev,Battery,Pack,On,Automated német

Uniós vámokkal nem lehet megállítani a kínai akkuoffenzívát

Kína a világ akkumulátor gyártásának közel a kétharmadát adja, s már olyan innovációs előnyre tett szert, ami a tiltás helyett inkább az együttműködés fontosságát helyezné előtérbe gazdaság- és kereskedelempolitikai szempontokat mérlegelő Brüsszel és Peking között. A kínai elektromos autókra kivetett büntetővám alkalmazása e téren a versenyképesség romlása révén keményen visszaüthet.

A világot elárasztó kínai akkumulátordömping ellen valamit lépni kell, jól tudják ezt az Egyesült Államokban és az Európai Unióban is. A tengerentúlon Joe Biden a 102 százalékos vámok augusztusi kivetésével és adminisztratív eszközökkel rendet teremtett ezen a fronton, Brüsszelben viszont még mindig a költséghaszon kimutatások elemezgetésével vannak elfoglalva, s ugyanúgy késik az egységes és hatékony fellépés, mint a kínai elektromos autókra végül júliusban kivetett, 36,3 százalékig terjedő büntetővámok esetében. 

kínai CATL
Xinhua Headlines: China, Europe see burgeoning potential for EV industrial cooperation, CATL
A kínai akkumulátorgyártók jelentős előnyre tettek szert az innovációban is / Fotó: AFP

Annak azonban észszerű magyarázata van, hogy az unió miért a halogatja a döntést, hiszen a globális akkuiparban alapanyagfronton és gyártási kapacitásokban más területekhez képest is ritkán előforduló kínai fölény mutatkozik. 

Döntő fölényben a korán ébredő kínai akkugyártók

Bár Kínában a globális lítiumkészleteknek csak a 7 százalékát rejti a föld, valójában az időben ébredő és nemzetközi bányászati és feldolgozó kapacitások megszerzésével és lekötésével mintegy 80 százalék felett rendelkezik az ország, s ugyanilyen arányban uralja a globális nikkel- és kobaltgyártást. 

Magyarán e téren megkerülhetetlenek – legalábbis amíg olyan lelőhelyekre, mint amilyent Rio Tinto által feltárni készül a nyugat-szerbiai Jadar-völgyben, nem teszik rá a kezüket. 

Bár Alekszandar Vucic az EU-tagság belépőjeként tekint Európa legnagyobb lítiumkincsére, a politikus masszív Kína-barátsága miatt nem zárható ki, hogy Peking valamilyen úton-módon ide is beteszi a lábát. 

HSZI Csin-ping; VUCIC, Aleksandar
Egy legendás barátság. Hszi Csin-ping kínai elnök tavasszal Vucsicshoz is ellátogatott / Fotó: Andrej Cukic

A kínaiak az EU-n belül is szorgosan építik ki bázisaikat, elég a világ akkugyártásának 38 százalékát uraló, 115 milliárd dolláros piaci értéket képviselő Contemporary Amperex Technology Limited Co.-ra, ismert nevén a CATL-ra gondolni, amely Németországban már üzemelteti, Debrecenben még építi hatalmas akkumulátorgyárát a helyi igények kiszolgálására. A kínai gyártók nem állnak fel fejlesztésekkel, a már említett

  • CATL,
  • a BYD,
  • az SVOLT,
  • a CALB,
  • a Guoxuan

kapacitása például átlagosan 20 százalékkal bővült az első fél évben a tavalyi év egészéhez képest. Volt is miből beruházniuk, ugyanis egytől-egyig nyereségesek, a CATL például 2023-at 5,6 milliárd dolláros tiszta profittal zárta. A bőkezű kínai állami támogatás tovább csökkenti a költségeiket. 

Peking is pénzeli a CATL beruházásait 

Tavaly a CATL volt a versenytorzító kormányzati támogatások első számú vállalati kedvezményezettje – jelentette a Nikkei. A Center for Strategic & International Studies szerint a vállalat több mint 800 millió dollárt tett zsebre, kétszer annyit, mint a megelőző évben.

Az akkumulátortermelés nagy része exportra megy: a Nemzetközi Kereskedelmi Központ (ITC) szerint a Kínát elhagyó lítium akkumulátorok összmennyisége 2015 és 2023 között nagyjából megduplázódott. 

Kína akkumulátor-exportja (milliárd egység)
 

A két fő felvevőpiac az Egyesült Államok és Európa volt, ahol celláik átlagosan 25 százalékkal alacsonyabb áraival kiszorítják az olyan hagyományos gyártókat, mint a svéd Northvolt. Brüsszel eközben rájött ara, hogy vámemelések nélkül, más adminisztratív eszközökkel is megnehezíthetik a kínaiak nyomulását, ilyen például a helyi és felelős beszerzésre vonatkozó iránymutatások bevezetése, amelyekkel egyre költségesebbé és bonyolultabbá teszik a kereskedelmet. 

Kifinomultabb eszközökkel is célt lehet érni

Az EU által javasolt szén-dioxid-határadó pedig 2030-tól keményen megadóztatja majd a kibocsátás-intenzív importot, az ökolábnyom méretével arányosan. Ez a kínai autóiparra és beszállítóira pluszterheket ró. A cél a kínai köldökzsinór elvágása, a függés minimalizálása. 

Mindezt Kína sem nézi tétlenül, stratégiai fontosságú nyersanyagainak exportkorlátozásával érzékeny ponton vihet be ütést az európai iparvállalatoknak. 

A Kína nem csak gyártásban, de fejlesztésben is begyújtotta a rakétákat, sorra jönnek elő az innovációikkal. Az EU által alternatívának tekintett, a globális akkupiac 23,5 százalékát magukénak tudó dél-koreaiak, közte

  • az LG Energy Solution,
  • az SK On
  • és a Samsung SDI 

egyike sem képes például jelenleg az egyre népszerűbbé váló lítium-vas-foszfát cellák tömeggyártására – szemben a kínaiakkal. Ha csak dél-koreaiakra támaszkodna az EU, azzal csak a versenyhátrányát tartósítaná. 

Ev,Battery,Module,For,Automotive,Industry,On,Production,Line.,Lithium-ion
Kína közvetve és közvetlenül a világ lítiumtermelésének 80 százalékát felügyeli / Fotó: Shutterstock

A következő generációt képviselő szilárdtest-akkumulátorok terén is öldöklő innovációs verseny folyik, de ott is a kínaiak erőfeszítéseit koronázhatja siker. És ha mégse, akkor a hozzávalók révén tudnak nyomást kifejteni szektortársaikra. 

A Reuters elemzői szerint túl korai lenne győzelmet hirdetni az akkumulátor-technológia következő generációjáért folytatott háborúban. Jelenleg azonban nehéz elképzelni, hogy Kína elveszíti előnyét akár a tömegtermelés, akár az innováció terén.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.