Nem sikerült túl jól az amerikai autóipar harmadik negyedéve, a helyi piac stagnálással felérő, 0,2 százalékos mértékben bővülhetett csupán a J. D. Power iparági adatszolgáltató becslése szerint, míg a Cox Automotive enyhe visszaeséssel számolt a vezető márkák már publikált értékesítési adataiból következtetve. Hogy bonyolultabb legyen a helyzet, az Edmunds.com 2,3 százalékos éves visszaesést becsült, és az előző negyedévihez képest 4.7 százalékkal alacsonyabb értékesítési adatokat hozott ki.
A végleges és megbízható adatokra még napokat várni kell, a lényeg azonban inkább azon van, hogy a piac szerkezete is átalakulni látszik, a gyártók kénytelenek igazodni a fogyasztói kereslet megváltozásához, amit a gazdasági bizonytalanságok váltanak ki. A J. D. Power szerint július-szeptemberi időszakban 3 882 600 autót vihettek el a vásárlók a kereskedésekből.
Az adat jobb is lehetett volna, ha figyelembe veszik a korrekciós tényezőket is. Ilyen például, hogy a tárgyidőszakban kevesebb munkanap volt, de alapjában véve máshol kell a probléma gyökerei után kutatni. Az egyik a pénzbőség hiánya, a reálkeresetek ugyanis nem nőttek olyan ütemben, ami plusz megtakarításaik kiszórására késztette volna az autóvásárlókat.
Ők a kisebb méretek és az olcsóság irányába váltottak, s akiknek ebben a kategóriában nem volt elegendő kínálatuk, azok pórul jártak.
A behemót kisteherautók (pickup) és hatalmas városi terepjárók (SUV) már nem annyira vonzóak, az amerikaiak a kompakt, sőt még inkább az ez alatti szubkompakt modelleket keresik,
de ugyanebben a kategóriában. Szedánt például nem szívesen vesznek SUV helyett. A proccos Chevrolet Silverado helyett a jóval olcsóbb Ford Maverick pickup is megteszi. A finanszírozás a még az első, szeptemberi alapkamat-csökkentést követően is magas hitelkamatok oldaláról befolyásolja a vásárlókat, a 2 százalék feletti infláció is sokakat kivárásra késztet.
A törlesztőrészletek kifizetése is egyre nehezebb. A kínálatot pedig átmenetileg szűkítheti a dokkmunkások sztrájkja a keleti-parton, amely a kikötői ki- és berakodás hátráltatásával a beszállítói láncoknál, a termelésben is fennakadásokat okozhat.
Elemzők a negyedéves forgalom jelentősebb bővülésére számítottak, de azzal nem kalkuláltak, hogy a kereskedők most nem nagyon akarták húzósabb árleszállításokkal és egyedi kedvezményekkel felpörgetni a forgalmat. Inkább a profitjuk megőrzésére fókuszáltak.
Az élmezőnyben komoly átrendeződés nem várható, a General Motors őrzi a korábban a Toyotától átvett első helyet. A GM a negyedévben 2,2 százalékkal kevesebb, 659,6 ezer autót értékesített, különösen a legnagyobb darabszámban és kiemelkedő haszonkulccsal értékesített Silverado iránti olvadozó kereslet okozhat gondokat a Mary Barra elnök-vezérigazgató által irányított detroiti óriásnak.
A BMW is nehéz időszakon van túl. A BMW-márka eladásai 6,9 százalékkal, 78 128 autóra csökkentek - jelentette be a vállalat kedden New Jerseyben. A Mini kisautó-márka értékesítései még ennél is nagyobb mértékben, mintegy harmadukkal, 5284 autóra estek vissza. A Mini márkát jelenleg állítják át teljes mértékben az elektromos modellekre.
A BMW teljesen elektromos (BEV) autói is teret vesztettek a negyedévben: 12 311 akkumulátoros gépkocsi kelt el, 5,9 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.
A szorosan a GM mögött következő a Toyota és a Ford is hasonló kihívásokkal néz szembe, a japánok annyival jobb helyzetben vannak, hogy megneszelve a közelgő sztrájkokat kellő mennyiségű járművet hoztak az országba, hiányra náluk nem kell számítani.
Eladásaik 8 százalékkal csökkentek a negyedévben. Ellenben a Hyundai 5-os növekedést könyvelhetett el negyedéves eladásaiban, amiben a crossoverek hibrid változatainak, például
modellek eladásai segítették. A piac esetlegességére utal, hogy a hasonlóportfóliót kínáló testvércégük, a Kia 7 százalékos csökkenésről számolt be. A Tesla, a Ford és Stellantis később teszik közzé forgalmi statisztikájukat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.