BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
US Dockworker Strike Shutters Eastern And Gulf Coast Ports
Workers picket outside of the APM container terminal at the Port of Newark in Newark, New Jersey, US, on Tuesday, Oct. 1, 2024. Dockworkers have walked out of every major port on the US East and Gulf coasts, marking the beginning of a strike that could ripple through the world’s largest economy and cause political turmoil just weeks before the presidential election. Photographer: Michael Nagle/Bloomberg

Nagyon csúnya vége lehet az amerikai kikötői sztrájknak

Naponta több milliárd dollár kiesést okoz a munkabeszüntetés, de a Fehér Ház nem avatkozik közbe. A kikötői sztrájk az amerikai külkereskedelem felét érinti.

Megkezdték a sztrájkot helyi idő szerint éjfél után egy perccel a dokkmunkások az Egyesült Államok keleti és mexikói-öbölbeli minden nagy kikötőjében, és a hatás végiggyűrűzhet a világ legnagyobb gazdaságán – sőt a teljes világgazdaságon –, politikai felfordulást okozva hetekkel az elnökválasztás előtt.

US Dockworker Strike Shutters Eastern And Gulf Coast Ports
Workers picket outside of the APM container terminal at the Port of Newark in Newark, New Jersey, US, on Tuesday, Oct. 1, 2024. Dockworkers have walked out of every major port on the US East and Gulf coasts, marking the beginning of a strike that could ripple through the world’s largest economy and cause political turmoil just weeks before the presidential election. Photographer: Michael Nagle/Bloomberg
Éjfél után egy perccel megkezdődött a kikötői sztrájk az Egyesült Államokban / Fotó: Michael Nagle / Bloomberg / Getty Images

Az érintett 36 kikötőn keresztül bonyolódik ugyanis az amerikai külkereskedelem fele, a munkabeszüntetés miatt leáll a konténerforgalom és az autóipari szállítás. Csak a New York körüli kikötőkben majdnem százezer konténer várt kirakodásra már a sztrájk előtt, és újabb 35 konténerhajó érkezését várják a héten.

Az energiaellátást és az ömlesztett árukat azonban nem érinti a sztrájk, és kivételt tesznek a katonai célú áruk és a tengerjáró hajók mozgásának lehetővé tétele érdekében.

Nem tudni még, mekkora lesz a gazdasági hatás

A Bloomberg tudósításában emlékeztetett, hogy a munkabeszüntetés hatása attól függ, hogy az meddig tart majd, de 

a JPMorgan Chase szerint naponta 3,8 és 4,5 milliárd dollár között lesz.

(Egy dollár 357,3 forint.) Egy egyhetes sztrájk alatt felhalmozódott hátralék ledolgozása pedig egy hónapig tartana Grace Zwemmer, az Oxford Economics munkatársa szerint.

A man fishes from a pier in Bayonne near Port Newark Shipping Terminal as East Coast Ports may shut down due to a potential dockworker strike in New Jersey on September 30, 2024. Tens of thousands of US dockworkers plan to strike this week if there is no breakthrough on contract talks, just a month be
Kikötői sztrájk: a keleti párt és a Mexikói-öböl 36 kikötőjében szüntetik be a munkát / Fotó: Bryan R. Smith / AFP

A 45 ezer dokkmunkást képviselő szakszervezet magasabb béreket és az automatizálásról szóló, éjfélkor lejárt hatéves szerződésben foglaltak visszavonását kéri. Harold Daggett, az International Longshoremen’s Association (ILA) vezetője már hónapok óta fenyegetőzött a sztrájkkal, ha a határidő lejárta előtt nem születik megállapodás. A keleti és a mexikói-öbölbeli dokkmunkások utoljára 1977-ben sztrájkoltak.

„Készen állunk arra, hogy addig harcoljunk, ameddig szükséges, és bármilyen hosszú ideig sztrájkoljunk” – írta Daggett a Facebookon. A vállalatok legutóbbi ajánlata „messze elmaradt attól, amit az ILA-tagok a bérek és az automatizálás elleni védelem terén követelnek” – tette hozzá.

Hatalmas béremelési ajánlat sem volt elég

A tengeri fuvarozók és terminálüzemeltetők viszont azzal vádolják az ILA-t, hogy a szakszervezet június óta nem hajlandó tárgyalni. A CNBC tudósítása szerint 

majdnem 50 százalékos béremelést ajánlottak hat évre, de ezt a szakszervezet elutasította.

US Eastern Ports Prepare To Close With Labor Talks Stalled
Vehicles exit the APM container terminal at the Port of Newark in Newark, New Jersey, US, on Monday, Sept. 30, 2024. Key industry and government officials are urging US dockworkers and their employers to avoid a strike at East and Gulf coast ports this week, though many facilities are already bracing for a shutdown. Photographer: Michael Nagle/Bloomberg via Getty Images
Ezekben a kikötőkben bonyolódik le az amerikai külkereskedelem fele / Fotó: Michael Nagle / Bloomberg / Getty Images

A sztrájk biztosra vehető volt, különösen, miután kiderült, hogy a Fehér Ház nem veti be egyetlen eszközét, a még 1947-ben elfogadott Taft–Hartley-törvényt, amely lehetővé teszi, hogy az elnök a tárgyalások idejére a munkahelyükre rendelje a dolgozókat, ha úgy ítéli meg, hogy a sztrájk fenyegeti a nemzetbiztonságot.

Joe Biden elnök, aki büszke arra, hogy szakszervezetpárti, úgy gondolja, hogy ez nem az a helyzet. Daggett mindenesetre figyelmeztette az elnököt, hogy ne avatkozzon közbe, mert ha visszakényszerítik a kikötőkbe a dokkmunkásokat, akkor a szokásosnál kevesebb konténert kezelnének, ami lelassítaná a működést.

Politikai következmények

Figyelmeztető jel Biden, de főleg Kamala Harris számára, ahogy a Teamstershez hasonlóan az ILA sem támogatja hivatalosan egyik elnökjelöltet sem. Sem Donald Trump, sem Harris nem hívta fel a nyilvánosság figyelmét a sztrájkfenyegetésre, de az nem sok jót ígér a demokratáknak egy olyan helyzetben, amikor a két jelölt gyakorlatilag holtversenyben van.

Steve Hughes, az autóalkatrészek beszerzésére és szállítására specializálódott HSC International vezérigazgatója szerint az ILA zsarolja az egész országot. „Félek, hogy ennek nagyon csúnya vége lesz” – figyelmeztetett.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.