Bár a banki hitelezés drasztikusan visszaesett a 2008-as pénzügyi válság hatására Magyarországon is, a hitellel rendelkezők aránya nem csökkent az elmúlt három évben, sőt a régió országai közül még mindig a legmagasabb szinten áll. Ez derül ki a GfK csoport regionális pénzügyi felmérésének legfrissebb adataiból. Érdekesség, hogy évekig Szlovénia vezette a rangsort, majd 2010-ben drasztikusan (10 százalékkal) visszaesett a háztartások eladósodottsági aránya.
A magas hazai adat azért is meglepő, mert az MNB adatai alapján 2009 eleje óta csökken a lakossági hitelállomány, tehát azóta a lakosság nettó hitel visszafizetővé vált. A pénzügyi válság alapjaiban változtatta meg a magyarok gondolkodását a hitelekkel kapcsolatban. Ezt jelzi, hogy a GfK Fogyasztói Bizalmi Index felmérés hitelfelvételi hajlandóságot mérő kérdésére a válság előtti közel 10 százalékhoz képest most csak minden ötvenedik magyar válaszol igennel, illetve közel 70 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy soha nem venne fel hitelt, amit 5 évvel ezelőtt még alig fele annyian gondoltak hasonlóan.
A felmérés rávilágít egy másik érdekes folyamatra is. Kevesebben vásárolnának hitelből, mint korábban, de a megtakarítások vásárlásra való felélését is kisebb arányban tervezik az emberek. Ennek ellenére a megtakarítással rendelkezők arányának emelkedése átmenetinek bizonyult, és a 2009-es átmeneti csúcs után folyamatos csökkenéssel 18 százalékos mélypontot ért el.
A megkérdezettek 94 százaléka fontosnak tartja, hogy tartalékoljon időskorára. A megtakarítási célok között is kiemelt helyen szerepel a nyugdíjas évekre való takarékoskodás, mégis csak a lakosság alig ötöde képes megtakarítani.
„A pénzügyi válság hatására az öngondoskodás, a hosszú távra való tervezés foglalkoztatja az embereket, mégis a váratlan kiadásokra való takarékoskodás a legfőbb cél” – mondta Dunai Albert, a GfK Hungária szektormenedzsere.
A közép-európai államok mindegyikében jóval magasabb arányban rendelkeznek életbiztosításokkal, mint Magyarországon, és a megtakarítással rendelkezők aránya alapján is a mezőny második felében helyezkedünk el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.