A kormány az utolsó órában van ahhoz, hogy felállítsa az agrárium, a megújuló energetika, a környezetgazdaság, valamint az ezekhez kapcsolódó kiemelt tevékenységek finanszírozását segítő, úgynevezett zöldbankot. Az érintett beruházásokat megfelelően ösztönző és támogató intézmény nélkül aligha tudják a magyarországi vállalkozások kihasználni a 2014. január 1-jén induló, új, hétéves uniós finanszírozási időszak legelső lehetőségeit. Sok százmilliárd forint felhasználása múlik a kormány gyorsaságán.
A Világgazdaság információi szerint felgyorsultak a több éve tervezett bankkal kapcsolatos előkészületek. A terv az, hogy a folyamatban lévő munkák eredményeként szeptembertől már a megvalósításra, tehát például a hálózatra és a termékekre, valamint a szükséges jogszabályok elfogadására lehessen összpontosítani, jövő januártól pedig működjön a rendszer. Igaz, a mostanihoz hasonló derűlátásra egyszer már okot adtak a 2010 őszi hírek, ám a 2011. január 1-jére ígért állami zöldbankból nem lett semmi. Ezután Lázár János miniszterelnökséget vezető államtitkár adott új reményt 2012 szeptemberében, igaz, némi tartalmi eltolódással, mert a tervezett zöldbankról mint az agráriumot segítő pénzintézetről beszélt.
Ám, míg akkori értesülésünk szerint egy állami többségű, és kereskedelmi banki kisebbségű formáció állt volna fel, a mostani elképzelések nem tartják feltétlenül szükségesnek az állam (többségi) tulajdonosi részvételét. Úgy tudjuk, hogy jó eséllyel egy kereskedelmi bank lesz a pénzintézet alapja, amelyet az állam majd valamilyen formában befolyásol. Az uniós pénzek lehívása, a hitelkonstrukciónak a támogatás része, vagy a garancia biztosítása például állami feladat lesz, míg a piaci partner az üzleti know-how-t és termékeket biztosítja majd, de akár pályázati, vagy projekt-tanácsadási szerepet is játszhat. Értesülésünk szerint a cél az, hogy a vállalkozások egy helyen juthassanak hozzá a különféle finanszírozási eszközökhöz.
A 2010-es elképzelések szerint a zöldbank elsősorban a panellakások felújításához és az energiatakarékos fűtési rendszerek kiépítéséhez adott volna kedvezményes hitelt. Később már az összes megújuló alapú energiahasznosítás megsegítési szándékáról lehetett hallani. Fülöp András, a Deloitte Magyarország szakértőjének korábban megfogalmazott árakozásai szerint a konstrukció olyan mix lesz, amelyben a klasszikus, vissza nem térítendő támogatás mellett vagy helyett megtalálható a visszatérítendő támogatás, kamatmentes finanszírozás, a garancia, sőt a piaci alapú bankhitel is.
A pénzügyi eszköz a klasszikus támogatáshoz képest üzleti-piaci logikát visz a rendszerbe, emiatt szakértői vélemények szerint hatékonyabb, és gazdaságösztönző hatása is robusztusabb.
Az unió elköteleződését jelzi, hogy az Európai Regionális Fejlesztési Alap immáron 5 százalékát pénzügyi eszközként adják oda.
A pénzügyi eszköz a klasszikus támogatáshoz képest üzleti-piaci logikát visz a rendszerbe, emiatt szakértői vélemények szerint hatékonyabb, és gazdaságösztönző hatása is robusztusabb.
Az unió elköteleződését jelzi, hogy az Európai Regionális Fejlesztési Alap immáron 5 százalékát pénzügyi eszközként adják oda. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.