A válság utáni időszak egyik sztárja a luxusszektor volt a részvénypiacokon. De a jövőben nem lesz könnyű dolguk az iparág cégeinek. Évtizedeken keresztül új üzletek nyitásával biztosították a növekedésüket, de ez már nem sokáig tartható fenn. Az értékesítések lassulnak, a „divatfővárosok” telítődnek, a digitalizáció pedig alapvetően megváltoztatja a vásárlási szokásokat.
A Boston Consulting Group szerint most három tényező van, ami drasztikus lassuláshoz vezetett a személyes luxuscikkek (ruházat, ékszerek, kozmetikumok) piacán. A személyes luxuscikkek értékesítésében 2015 és 2022 között 2 és 4 százalék közötti éves átlagos növekedéssel számolnak az elemzők, ehhez képest az 1996 és 2001 közötti időszakban 9 százalékos volt a dinamika.
A személyes luxuscikkek legnagyobb fogyasztói a kínai vásárlók, akik a szegmens forgalmának mintegy 30 százalékát adják, úgyhogy ha itt lassulás következik be, akkor azt az egész piac megérzi. Másrészt az internetes kereskedelem egyre jobban dominál, amitől a luxuscégek eddig tartózkodtak, hiszen a márka felépítéséhez fontos, hogy hagyományos üzleteket nyissanak a szereplők.
Harmadrészt pedig a fogyasztási szokásokban is változás következik be, a tárgyak birtoklása felől az élmények vásárlása irányába tolódtak a preferenciák, legyen az egy drága vacsora vagy egy nyaralás. Ez a folyamat már 10 éve tart, és egyre gyorsul. Ennek eredménye, hogy 2014 és 2015 között a „luxusélmények” szegmens bevételei több mint 4 százalékkal növekedtek, míg ugyanezen időtávon a személyes luxuscikkek piaca mindössze 1,6 százalékkal nőtt.
A növekedés lassulása arra kényszeríti a szereplőket, hogy az új üzletek nyitása helyett alacsonyabb fix költségű megoldásokon gondolkodjanak, így pedig egyre inkább előtérbe kerül az e-kereskedelem és a különböző digitális csatornák, ami szükséges lesz a túlélésükhöz.
A luxuscégeknek nem volt teljesen felhőtlen a tavalyi év, több profit warning nyomást gyakorolt a szektorhangulatra, például a Hermes és a Richtermont menedzsmentje is pesszimista kommentárt fogalmazott meg az elmúlt hónapokban. A szektor nagy szereplőinek részvényei vegyesen teljesítettek, a Ralph Lauren és a Hermes például jelentősebb esést szenvedett el, viszont az LVMH és a Burberry több mint 30 százalékot szárnyalt a tavalyi év eleje óta.
Az egyes vállalatok nagyon eltérő piacokon mozognak, így nagyon eltérők a befektetési sztorik is. A Ralph Laurennél például reorganizáció gyakorolt nyomást a profitra 2016-ban, idén azonban már ismét a nyereség növekedését várják az elemzők. A Michael Kors vezérigazgatója viszont amiatt aggódik, hogy a kínai és a brazil turisták elmaradoznak, ami kihat az amerikai üzletek értékesítéseire. A Goldman Sachs elemzője pedig a túlzott készletekre hívja fel a figyelmet szerte az iparágban, ami visszafogja a vállalati profitokat, különösen igaz ez a táskák és a sportruházati cikkek piacán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.